Det koster penger - ofte mye penger - å ha bilen på verksted i Norge. Men bilmekanikeren blir nok vanligvis ikke rik av den grunn.
Det koster penger - ofte mye penger - å ha bilen på verksted i Norge. Men bilmekanikeren blir nok vanligvis ikke rik av den grunn.

– Blir bilene bare dårligere og dårligere?

Mye kan gå i stykker – var det bedre før?

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Her er noe jeg har fundert på en stund: Nemlig om det er slik at bilene faktisk er dårligere og går oftere i stykker nå enn tidligere? Jeg er interessert leser av mye dere skriver om på Broom og særlig kvalitetsundersøkelsene - og for meg som leser virker det som det går i feil retning her, slik at bilene blir dårligere og har flere feil nå enn tidligere. Det burde vel vært motsatt???

Tror du dette er noe bilprodusentene bevisst gambler på, at de sparer under utviklingen og kan ta igjen mer i ettermarkedet fordi vi må betale for kostbare reparasjoner? For mye av det som går i stykker nå koster jo også mer enn det gjorde tidligere. Jeg tenker da også på at slike ting som at timepriser på verksted har skutt i været. Det er sånt man sitter og lurer på når man sitter inne i regnværet og jobber. Skulle vært interessant å høre din mening rundt dette. Vennlig hilsen fra Halvor.

Benny svarer:

Hei Halvor. Jeg må innrømme at tanken har slått meg også, mang en gang. Det er vanskelig å si klart ja eller nei her, til det er problematikken for kompleks. En viktig faktor her er at bilene blir stadig mer avanserte og ikke minst: Får mer og mer utstyr.

Bilbransjen er en av verdens tøffeste bransjer. Her er det ikke langt mellom fiasko og suksess, underskudd og overskudd. Det er krevende å henge med i konkurransen, og noen ganger er nok bilprodusentene litt vel kjappe i svingene – for å kunne henge med. Underleverandørene har også fått en viktigere rolle, det betyr igjen at feil og slurv hos dem kan ramme bilprodusentene hardt.

Vi bilkjøpere etterspør også stadig mer utstyr på bilene våre. Det gjør igjen at det blir flere ting som kan svikte. Bare for å ta ett eksempel vi har skrevet om her på Broom tidligere: Luftfjæring. Dette kan være strålende for både komfort og kjøreegenskaper og mange ønsker derfor dette på bilene sine. Men dessverre opplever veldig mange å få en regning på mange titusener etter noen år, når luftfjæringen går i stykker.

LES OGSÅ: Nydelig å kjøre – men det kan koste skjorta

Unngå barnesykdommene

Da kan man jo spørre seg om bilprodusentene burde latt være å tilby slikt utstyr, eller i det minste: Opplyse kundene veldig tydelig om at dette er noe som kan komme til å svikte før bilen har blitt veldig gammel.

De fleste feilstatistikkene viser faktisk at det blir færre feil på bilene. Kvaliteten blir også jevnere, på den måten at det blir mindre avstand mellom de beste og de dårligste. Men dette er statistikk. Det er mange feilkilder og variasjonene er fortsatt store.

Jeg har vanskelig for å tro at bilfabrikantene bevisst gambler på dette. Feil og problemer har også sin pris i at merkevaren blir skadelidende. Det kan fort bli veldig mye dyrere på sikt. Er man ute etter et mest mulig problemfritt bihold, pleier jeg å anbefale biler som kanskje ikke er fullproppet av det mest fancy ekstrautstyret, ofte kan det også være smart å velge en bilmodell som har vært på markedet noen år, og der barnesykdommene er luket ut.

Håper dette var litt oppklarende i regnværet!

LES OGSÅ: Disse er best etter 10 år

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Er dette Putins nye ekstrem-limousine?
Dette kunne blitt en av verdens mest solgte biler
Punktering: Stadig flere må ha veihjelp for dette
Subaru BRZ STi: Her avsløres en spennende nyhet
Ville tilstander: Politiet ga opp å gi bøter
Suzuki iV-4: Ny folke-SUV på vei
Toyota Hilux Cargo:
Bellona-Hauge på improvisert strømjakt med elbil
Derfor forsvant dette bilmerket

reklame