Altfor mange unger? Her er løsningen

Duell: Ford Galaxy møter VW Multivan. Hvilken bør du velge?

begge forfra (Foto: Benny Christensen)
begge forfra (Foto: Benny Christensen)

Ti prosent av alle norsk barn vokser opp med tre eller flere søsken. Disse er på mange måter unntaket i et land der veldig mange familier fortsatt består av mor, far og 1,9 barn. Men ti prosent er likefullt mange, både unger og familier. Og i tillegg kommer alle de "nye" familiene. Der mor og/eller far har sine fra før - i tillegg til nye fellesbarn.

Hvor vil vi med dette? Har Broom plutselig blitt til "Foreldre og barn"? Neida, dette bare for å sette ting bittelitt i perspektiv før vi starter duellen mellom to bilmodeller som er skreddersydd til alle disse. Både "gammeldagse" store barneflokker - og "mine og dine"-generasjonen.

Med mer enn tre unger har du en skikkelig utfordring på bilvalg. Du kan rett og slett glemme vanlige personbiler. Og ofte blir de små flerbruksbilene med to bittesmå seter bakerst også for små.

Disse to duellantene er imidlertid noe annet: Ford Galaxy og VW Multivan er noe av det nærmeste du kommer fullverdige storfamiliebiler som samtidig oppleves som personbiler. De har plass til sju og i alle fall litt bagasje ( i Galaxys tilfelle). Likevel kommer du deg greit inn i parkeringshus og føler ikke at du kjører rundt i et digert drog av en bil.

Utgangpsunktet er ganske forskjellig: Galaxy er utviklet som personbil fra starten av. Multivan har varebilrøtter. I praktisk bruksverdi er de imidlertid ganske like.

Galaxy har akkurat fått en facelift. Testbilen er 2,0 Ghia med 140 dieselhester. Pris fra 504 700 kroner. VW Multivan Highline 4-Motion har en 2-liters diesel på 180 hk. Pris fra 730 930,- Testbilen koster (hold deg fast: 964 230 kroner.

Hvem er best? Det skal vi finne ut av nå!

Kjøreglede:

Knut-bak-ratt
Knut-bak-ratt

Galaxy og lillebror S-Max er kjent som to av de mest kjøreglade bilene i klassen for store flerbruksbiler. S-Max er klart morsommere når svingene kommer tett, men også Galaxy byr på relativt inspirerende kjøreegenskaper. Du merker klart at dette er en høy bil og det er tendenser til krengning. Til gjengjeld har den en tung, solid kjørekomfort som virkelig kommer til sin rett på fine landeveier.

Det er lyst og trivelig bak rattet og dieselmotoren gjør en imponerende god jobb til å ikke ha "mer" enn 140 hk å rutte med. Støynivået er også høyst akseptabelt.

Multivan er en av veldig mange versjoner av VWs høyst anvendelige og forlengst klassiske Transporter. Her har de gjort en god jobb med å gjemme bort varebil-røttene, men helt borte er de ikke. Du merker at du sitter nærmest over framakselen og kjører. Både i sittestilling og dashborddesign - men også på fjæringskomforten.

Men når det er sagt, må dette være en av de aller beste personvarebilene på markedet. VW har kjørt på med støydempingsmateriale og også Multivan er en super langtursbil. På dårlig underlag stumper den litt og du skal ikke akkurat stupe inn i svingene med denne bilen, da kan du få deg en ubehagelig overraskelse. Men i forhold til størrelsen er dette absolutt en kjøreglad bil. Firehjulstrekk er gull verdt på vinteren. Og Multivan er en av få flerbruksbiler som kan tilby dette.

Ford Galaxy 5/6

VW Multivan 3/6

Les vår stortest av VW Caravelle her:


Interiør/plass:

Galaxy er nummeret før minibuss og har veldig mange fine interiørløsninger. Ikke minst at de to bakerste setene ikke bare er av nød-typen. Her sitter faktisk relativt velvoksne personer helt greit også over lengre etapper. Til gjengjeld er det fint lite bagasjerom igjen med alle sju setene i bruk, her gjelder det å pakke smart!

Interiøret i Ford Galaxy: God plass og fleksible løsninger
Interiøret i Ford Galaxy: God plass og fleksible løsninger

Alle baksetene kan skyves i lengderetningen, dermed kan du skreddersy kupéen helt etter passasjerene. Smart! Også veldig mange fikse løsninger rundt i interiøret, med koppholdere, rom i taket, klappebord og seter som enkelt felles ned. Ned med alle - så blir gulvet flatt - og du har tilnærmet en varebil! Interiørdesignet er som på de andre store Fordene. Det ser helt greit ut, men litt mye sølvplast her og der og ikke akkurat mye eksklusivitet.



På plass er det knockout til Multivan. Også her kan du skyve baksetene og du har i tillegg mulighet til å snu de to forreste baksetene "bak-fram". Dermed kan fem passasjerer sitte mot hverandre bak, attpåtil med et kjempesmart bord i midten. Denne løsningen vet vi at Multivan-eierne elsker!

VW Multivan: Ikke mange biler som matcher dette!
VW Multivan: Ikke mange biler som matcher dette!

Bak den bakerste treseteren er det ikke veldig mye gulvplass igjen til bagasje, men du har veldig mye høyde å stable i. Her bør det derfor være mulig å få med full feriebagasje i tillegg til sju personer. Dashbord og materialvalg sladrer litt om varebilrøttene, men det er solid og ordentlig. Selv om testbilen har ekstratutstyr for over 230 000 kroner (!) er det ikke noen utpreget luksusfølelse i interiøret. Snarere tvert i mot. Bruk av hard-plast og litt kjipp-kjapp løsninger hist og pist står ikke helt i forhold til prisen på tett oppunder millionen. Men for all del: Det er både funksjonelt og praktisk.

Ford Galaxy 4/6

VW Multivan 5/6

Vår nybil-test av Ford Galaxy finner du her:



Motor:

I Galaxy lar vi oss nok en gang imponere av 2-liter dieselen på 140 hk og 320 Nm. Selv med automatgir virker den digre bilen overraskende kvikk. 0 - 100 tilbakelegges på 11,1 sekunder, mens toppfarten klokkes til 190 km/t. Er ikke dette godt nok, finnes den med større motorer også - uten at det koster mye mer.

Forbruket er helt greit også. 0,65 l/mil er det den slurper i seg. Klart godkjent på en familieskute som dette. CO2-utslippet er på 172 g/km.

Galaxy-bakfra-kjøre
Galaxy-bakfra-kjøre

I Multivan er det også en 2-liter diesel vi finner under panseret, en velkjent traver som finnes i alt fra Skoda Octavia, via VW Passat og Golf og i mange av Audis modeller. I testbilen er det 180 hk-versjonen som står. Den blir alikevel noe senere en Forden fra 0 - 100. Her tar springmarsjen 12,1 sekunder og toppfarten er 188 km/t. Dieselforbruket er også høyere med 0,88 l/mil ved blandet kjøring, mens CO2-utslippet er på 233 g/km. 180 hk TDI og DSG-kasse burde vært kjempebra, men vi ble litt skuffet. Mulitivan finnes i kjent VW stil, med en liten hærskare av motoralternativer.

Ser man på tallene isolert sett, så er dette en ganske solid hjemmesier til Forden. VW-en har et vindfang som en låvedør og firehjulstrekk - så sier det seg selv at det må bli slik.

Ford Galaxy 5/6

VW Multivan 3/6

Design:

Ford Galaxy og VW Mulitivan (Foto: Benny Christensen)
Ford Galaxy og VW Mulitivan (Foto: Benny Christensen)

Utgangspunktet er greit. Når du kjøper bil i denne klassen, kan du ikke forvente sporty linjer eller veldig lekkert design. Praktiske hensyn gjør at sånt må vike litt - men likevel vil jo de fleste av oss gjerne kjøre rundt i en bil som ser bra ut.

Galaxy klarer ikke helt å skjule at dette er en diger bil, særlig fra siden av ser den stor og litt klumpete ut. Fronten er nesten identisk med den mer elegante lillebroren S-Max og ganske sprek - mens hekken er høy, bratt og langt i fra pen. Du får ikke mange beundrende blikk når du kommer kjørende med denne, men dette er likevel et greit kompromiss mellom form og funksjon. Bilen har akkurat fått en facelift, den skal du være seriøs Galaxy-kjenner for å se.

VW har gjort mye innvendig og under skallet for å kamuflere at dette egentlig er en varebil, men på utvendig design er det ikke så enkelt. Dette og blir en forfinet Transporter. Og det er neppe mange andre enn andre Multivan-eiere som vil gjette at har betalt nesten en million for denne bilen. Designet har lange røtter og er absolutt funksjonelt. Men det stopper liksom der, selv med elegant, sort lakk, mørke ruter og ganske feite 17-tommershjul blir den ikke kjempesprek.

Ford Galaxy 4/6

VW Multivan 3/6

Miljø/økonomi:

tanking
tanking

VW-importøren har krysset av på omtrent alle tenkelige steder for ekstratutstyr og dermed blir det egentlig mest fair å ta for seg disse to bilene i standardutgave. Da koster Multivan i denne versjonen (med 180 hk) fra 793 620,-. Nøyer du deg med 140 hk, synker prisen til 730 930. Da har du også samme motorisering som Galaxy - som koster fra 504 700 kroner.

Hva får du så hvis du legger mellom 225 000 og 288 000 kroner mer på bordet og kjøper Multivan i stedet for Galaxy? I all hovedsak er det snakk om plass. Multivan har akkurat så mye mer plass at den faktisk duger som en fullverdig sjuseter til de aller fleste formål - inkludert ferietur. Der sliter Galaxy. De fem passasjerene bak sitter også bedre i Multivan og har både mer plass og mer luft rundt seg. Men det koster altså. Mye.

Du skal slite med å få en "ferdig" og noenlunde komplett Multivan til under 850 000 kroner. Til gjengjeld får du en veldig godt utstyrt Galaxy til 600 000. Og den prisforskjellen blir i drøyeste laget.

Begge har moderne dieselmotorer som langtfra ruinerer deg på bensinstasjonen. Verditapene er også hyggelige i denne klassen. Galaxy holder seg svært bra i pris og en godt spekket Multivan vil være superattraktiv når du skal selge om noen år. Men går du amok med utstyr (som på testbilen) , må du regne med å tape mye penger. Det gjelder som alltid å finne den gylne middelvei.

Ford Galaxy 5/6

VW Multivan 4/6

begge-bakfra (Foto: Benny Christensen)
begge-bakfra (Foto: Benny Christensen)

Konklusjon:

Ford Galaxy: Snerten og en kjøreglad bil - størrelsen til tross - Smarte og praktiske løsninger, grei nok plass for de fleste. En ekte storfamilebil når mange personer skal til barnehage, skole og jobb samtidig.

VW Multivan: Denne heller mer mot kombinasjonen "nesten-campingbil" - og en klassisk van. Tøysete dyr i Norge (det er IKKE bilens skyld) Suveren på plass og framkommelighet. Perfekt til komfortable langturer med helefamilen.

Så hvilken velger vi? Det blir som så ofte ellers et spørsmål om økonomi. Har du minst fire unger og veldig god råd, velger du Multivan. Du trenger ikke dra til like mye som på testbilen, men 180-hester og firehjulstrekk er smart. Da får du en nesten unik familiebil men fantastisk gode bruksegenskaper. Su kan glemme racerbilambisjoner, men det får du heller komme tilbake til når ungene er ute av redet. Men ja, det koster!

Velger du Galaxy kan du kjøpe en Focus i tillegg og heller dra avgårde med to biler på ferietur. Prisforskjellen blir rett og slett litt for drøy. Til Galaxys fordel teller også design og kjøreegenskaper, du føler rett og slett at du fortsatt kjører personbil, selv om du må ha deg mange og mye. Så hvis bankkontoen ikke er veldig, veldig romslig blir Galaxy vårt valg.

Ford Galaxy 5/6

VW Multivan 4/6


Her kan du lese flere dueller:


Volvo XC70 mot Saab 9-3x:

Svensk mesterskap i 4x4:



Mercedes E-klasse mot Skoda Superb:

Den store plassduellen:



Skoda Yeti mot Nissan Qashqai:

Norske favoritter i duell:



detalje-forfra-begge
detalje-forfra-begge