Youtuberen Malin Nesvoll Vangsnes (28), best kjent som «Makeupmalin», har sett seg lei på kjedebutikker som ikke har store nok buksestørrelser.

Etter at Malin gang på gang erfarte å ikke passe inn i størrelsene til kleskjedene, dro hun og venninnen ut for å dokumentere problemet.

Og med nærmere 40.000 abonnenter på YouTube, er det liten tvil om at budskapet når mange.

Henvist til mammaavdeling

– Denne skal jo egentlig passe til meg, men den passer jo åpenbart ikke.

Malin står i prøverommet med jeansbuksa halvveis over rumpa.

– Det som skjedde da jeg skulle prøve bukser på H&M, det var at jeg tar den aller største størrelsen de har i den vanlige avdelingen. Og den bør passe til meg.

Se hele innslaget i videoen øverst i saken.

– Jeg liker å si jeg er extra large i størrelse, men jeg er ikke feit. Så når jeg går inn der så regner jeg med at de har en bukse som passer til meg. Det har de da altså ikke, sier en oppgitt Malin etter det mislykkede forsøket i prøverommet.

Hun forteller videre at hun ble henvist til plus size, avdelingen for store kvinner, men at det over avdelingen hun blir henvist til lyser et skilt med «Mammaavdeling».

– Jeg skjønner så godt at unge jenter, som har delt historiene sine med meg de siste dagene, ofte ender opp i tårer i prøverommet.

Skammet seg over størrelsen

Selv forteller Malin at hun som ung klippet vekk merkelappene på klærne slik at ingen skulle kunne se hvor store klær hun brukte.

– Jeg skammet meg helt til jeg var nesten 28 år gammel. Det er først nå jeg orker å snakke om det, forteller Youtuberen åpenhjertig.

– Jeg vet ikke hvem man kan stille til ansvar, men jeg skulle ønske at noen – de som har den makten – kan lage en standard som faktisk funker for normale folk.

Hennes & Mauritz beklager Malins opplevelse i butikken:

«Slik jeg oppfatter det har Malin vært på H&M i Nygaten 6 (rett ovenfor Oslo City). I den butikken ligger vårt H&M+-sortiment plassert ved siden av mammaklærne, så i dette tilfellet virker det dessverre som om det har skjedd en misforståelse, noe vi ber om unnskyldning for. Vårt H&M+-sortiment og vårt H&M Mama-konsept er to helt ulike avdelinger», skriver Joanna Morell, kommunikasjonssjef i H&M, til God kveld Norge.

Se God kveld Norge på TV 2 lørdager klokken 22.30.