På Facebook og i andre sosiale medier kan det titt og ofte dukke opp reklamer med et kjent fjes.

Kanskje fronter de en hudkrem som skal fjerne alt av rynker, eller et redskap som på utrolig vis skal få cellulitter på lårene til å forsvinne.

Men ofte bruker reklamene bilder av kjente fjes uten lov, og uten at kjendisene vet noe som helst om det.

Nå tar «God kveld Norge»-programleder Dorthe Skappel et oppgjør med problemet. I en video som er publisert på hennes egen Instagram-konto og God kveld Norges Facebook-side torsdag kveld, tar programlederen et oppgjør med de falske reklamene.

– Jeg er forbanna. Forbanna fordi noen misbruker ansiktet mitt i reklame, sier hun i en video om temaet.

Se hele videoen øverst i saken.

Misbrukt i hudkrem-reklame

Dorthe har flere ganger opplevd å se sitt eget ansikt fronte produkter som hun aldri har hørt om. Blant annet er hun misbrukt i reklame for hudkrem, som hun ifølge reklamen skal anbefale på det varmeste.

– Og ha bare én ting klart: Jeg har aldri stilt opp for noen hudkrem, jeg aner ikke hva disse produktene er, og jeg misliker sterkt at noen bruker mitt ansikt og mine bilder til å reklamere for noe som jeg overhodet ikke har godkjent, sier «God kveld Norge»-programlederen.

Hun reagerer sterkt på at noen bruker hennes bilder uten tillatelse.

– Det er frekt, det er ulovlig og det er ekkelt, sier hun.

Dorthe advarer også mot å tro på reklamene som lover de utroligste ting.

– Det er så inderlig lett å la seg lure, for vi vil jo alle sammen se unge og freshe ut.

TV 2:– Svineri!

TV 2s kommunikasjonssjef, Jan-Petter Dahl, opplyser at det til stadighet skjer at TV 2-profiler blir misbrukt i reklamer.

– Vi opplever dessverre med jevne mellomrom at våre profiler blir misbrukt i ulike reklamer, spesielt på Facebook. Vi misliker dette sterkt, fordi våre profiler ikke stiller opp på slike ting, sier han.

IRRITERT: Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2. FOTO: TV 2
IRRITERT: Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2. FOTO: TV 2

Ofte er det Dorthe Skappels ansikt som dukker opp i uønskede reklamer.

– Dorthe er en av dem som dessverre har fått oppleve dette oftest. Nå er hun dritt lei og tar et skikkelig oppgjør, som er svært prisverdig. Dette er noe svineri, sier han.

Ofte kan det være vanskelig å spore hvem som står bak reklamene.

– Der vi klarer å finne ut hvem som står bak, så følger vi det opp med våre advokater. Men det er veldig ofte umulig å finne ut av, og da står vi rådløse, sier Dahl.

Han understreker også at reklamemisbruket ikke bare rammer TV 2s kjente ansikter.

– Dette er ikke et isolert problem for TV 2-profiler, men noe som dessverre rammer mange kjente profiler, sier han.