Kosttilskuddet Eye Q, som består av omega 3- og omega 6-fettsyrer, selges i helsekostbutikker over hele landet. Produktet har reklamert med at det kan ha en effekt på ADHD hos barn, samt forbedre oppmerksomhet og korttidshukommelse.

Ifølge Mattilsynet bryter distributøren loven når de kommer med medisinske påstander om et kosttilskudd.

– Vi ser alvorlig på annonseringen, særlig fordi Eye Q henvender seg til barnefamilier som er i en vanskelig situasjon, sier avdelingssjef i Mattilsynet, Gry Holmbakken.

Professor i ernæringsvitenskap, Kjetil Retterstøl, er av samme oppfatning.

– Det er en grunn til at det kalles et kosttilskudd og ikke et medikament. Så lenge det ikke finnes dokumentert effekt kan man ikke tro på produktet, sier Retterstøl, som generelt advarer foreldre mot å ukritisk gi kosttilskudd til barna sine.

Desperat

Hild Frøya Gravningen er mor til Ingrid (10) som har ADHD. De har forsøkt flere typer medisiner, men de har hatt så uheldige bivirkninger at de har lett etter alternativer.

– Vi som står i det som foreldre er på kanten av stupet hele tiden og det er noen dager du er så desperat etter å få ting til å fungere at du kunne ha solgt deg fra gård og grunn for å få noe som funker, sier hun.

Derfor har de også vært åpne for å prøve kosttilskudd.

Ingrid (10) har ADHD, og i samråd med moren Hild Frøya Gravingen har prøvd Eye Q for å konsentrere seg bedre.  
Ingrid (10) har ADHD, og i samråd med moren Hild Frøya Gravingen har prøvd Eye Q for å konsentrere seg bedre.  

– Som foreldre ønsker man å finne alternative løsninger til ADHD-medisin. Jeg vil jo eller helst slippe å gi ungen min amfetamin, sier Gravningen.

Etter lignende markedsføring for flere år siden valgte Hild å gi Ingrid Eye Q, men uten effekt. Familien ga etter hvert opp kuren fordi Ingrid måtte innta så mange kapsler daglig. Eye Q anbefaler nemlig at man de første tolv ukene skal ta seks kapsler daglig, noe som utgjør en kostnad på over 1100 kroner.

En glipp

Helsekostfirmaet New Nordic, som distribuerer produktet i Norge, mener de selger et veldokumentert produkt, men beklager markedsføringen.

– Eye Q er et kosttilskudd, og annonseringen vår skal naturlig nok være i henhold til gjeldene regler her i Norge, sier daglig leder i New Nordic, Therese Wærnes Foldvik.

Hun forklarer at annonsen var en glipp fordi den var oversatt fra en canadisk annonse. I Canada har de andre regler for å godkjent helsepåstander. I følge Foldvik har Canadiske myndigheter godkjent studiene på Eye Q og ADHD, og dermed tillatt annonsen.

– Jeg er oppgitt over at noen forsøker å tjene penger på andres elendighet, særlig når de retter seg mot barn, sier Hild Frøya.