Hvor mange år du har levd er én ting.

Hvor gammel man er i kroppen – det kan være ganske forskjellig fra person til person.

– Kondisjonsalderen kan være en helt annen enn antall år du er, forklarer professor i fysiologi ved NTNU, Ulrik Wisløff, som har vært med å utvikle denne testen.

For å utføre testen må du svare på seks enkle spørsmål, kjønn,alder, høyde, vekt, hvilepuls, aktivitetsnivå.

De sier testen faktisk gir deg et ganske nøyaktig svar.

TA TESTEN HER

– Kondisjon er det beste målet for å vise hvordan det står til med helsa vår. Men for å måle kondisjonen direkte kreves det dyrt utstyr, avanserte teknikker og trent personell, forklarer Wisløff.

For å utvikle denne testen inviterte forskerne ved NTNU 5000 personer til en helseundersøkelse.

– Da sjekket vi kondisjonen, full helsesjekk, kosthold, genetikk, absolutt alt. Så laget vi en matematisk formel som gir oss dette tallet, uten å ha avansert utstyr, forklarer Wisløff.

Testen gir et så godt svar at amerikanske leger anbefaler denne testen til sine pasienter. Testen er også oversatt til 8 språk.

Aktivitetsnivå

Får man en høy kroppslig alder, skal det ikke så mye til å bli i bedre fysisk form.

– Det er ingen tvil om at man må bli godt andpusten for at det skal ha effekt på kondisjonen, hvertfall 2-3 ganger i uka. Man kan gå litt mer i bakke enn man pleier, da blir man god og svett.

Det man helst bør unngå er å få en høyere kroppslig alder enn det man faktisk har.

– Det er vist at dersom man får et høyere tall så øker man risikoen for å dø av livsstilssykdommer, men får man alderen sin eller litt yngre så er det bra.