Om man er popstjerne, blogger eller idrettsstjerne har de som regel én ting til felles: Profiler i sosiale medier som de kan tjene en god slant på.

Du trodde kanskje at Beyoncé Knowles nøyde seg med å tjene kun på musikken og salg av merchandise? Tro om igjen. Sosiale medier er en gullgruve for sangfuglen, med sine 100 millioner følgere bare på Instagram.

Analysebyrået D'Marie Analytics har regnet ut at hun tjener én million amerikanske dollar for hvert bilde hun poster på bildedeletjenesten, skriver New York Post.

Da det ble klart at Beyoncé og Jay-Z ventet tvillinger, gikk likerknappen varm, og i skrivende stund har de ikoniske bildene nesten elleve millioner likes.

Store forskjeller

Ikke alle håver inn like mye som Beyoncé, men du kan gjøre gode penger på Instagram også i Norge.

– Det er like stort spenn her som det er ellers i livet. De fleste tjener brødsmuler, mens noen få tjener veldig godt. Det er heller ikke så rent sjeldent at de som kanskje er mest kjent, men som har langt færre følgere, får mest penger, forklarer kommunkiasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen i KommFrem.

Et innlegg delt av Beyoncé (@beyonce)

Ifølge Nygård-Hansen kan Sophie Elise med sine 353.000 følgere dra inn 15 til 20 tusen kroner på ett Instagram-bilde. Dette tilsvarer 59 kroner per 1000 følgere.

– Mens Therese Kristiansen (@ShabbyyHomes) har 694.000 følgere og ikke tar mer enn 3,000 kroner for det samme. Det tilsvarer omtrent 4 kroner per 1000 følger, sier han.

Idretten råder i Norge

Selv om bloggere er populære representanter for flere , tror Nygård-Hansen at de norske idrettsutøverne fortsatt er på inntektstoppen som profiler.

– Jevnt over vil jeg nok tro at våre idrettsstjerner har høyest markedsverdi. Det koster nok et par kroner å få Petter Northug til å poste et bilde av seg selv på en restaurant, et hotell eller med et klesplagg. Tilsvarende også for Therese Johaug, sier kommunkiasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen i KommFrem.

Knallharde businesskvinner

Oppe på den internasjonale tronen sammen med Beyoncé finner vi Kim Kardashian West, med sine 98,7 millioner følgere.

family

Et innlegg delt av Kim Kardashian West (@kimkardashian)

Ifølge et intervju US Weekly har gjort med Michael Heller, CEO i markedsføringsfirmaet Talent Resources, tjener Kim rundt 500.000 dollar per sponsede deal i sosiale medie-plattformer. Heller er ofte med å arrangere disse sponsoravtalene, som Kardashian-søstrene sprer på alt fra Instagram til Snapchat.

– Begge tjener elleville summer per Instagram-bilde – de er knallharde på business?

– Du kan gjerne si at de er knallharde. De er i alle fall veldig bevisste på sin egen markedsverdi. Og de har i alle tilfeller et stort management-team rundt seg som håndterer merkevaren, og som passer på at det de største profilene markedsfører, «matcher» deres egen merkevare, forklarer Nygård-Hansen.

Etter at Kim Kardashian ble utsatt for et brutalt ran i Paris i November, tapte hun store summer på å ikke være til stede i sosiale medier.

Selektive stjerner

Og de samarbeider ikke med hvem som helst.

– De beste tenker ikke kun på å tjene godt der og da, men at de skal tjene godt over tid, og da er det viktig å ikke vanne ut merkevaren, ved å plassere egen profil til det som «kryper og går» av interesserte merkevarer, forklarer han.

Dette bekrefter også Heller til US Weekly.

– Med en så høy markedsverdi, har de råd til å være selektive. De signerer kun avtaler med merkevarer som passer til egen livsstil. De avslår mange tilbud, forklarer han.

Følgere og kjendisfaktor avgjør

De mest kjente bloggerne og SoMe-kjendisene har ofte denne typen inntekter som en hovedinntekt, og har skaffet følgere gjennom sin virksomhet på nettet.

De tjener til livets opphold gjennom både sponsede blogginnlegg, poster i sosiale medier og reklameinntekter på bloggen eller på YouTube. Det er antall følgere og kjendisfaktor hvilke samarbeidspartnere bedrifter og merkevarer velger.

– Det er etterspørselen som råder, for det mangler ikke på tilbud. Med godt over 1 million bloggere som kan tenke seg å tjene penger på å blogge, finnes det kanskje enda flere som har lyst til å tjene penger på Instagram og Snapchat. I tillegg har du YouTube, som også kun har noen få virkelig store «stjerner», men mange veldig små «aspirerende», sier Nygård-Hansen.

– Ikke en reklameplakat

Anniken Englund Jørgensen (20) ble vi først kjent med i Aftenpostens serie «Sweatshop» fra 2014, da hun ble med til Kambodsja for å oppleve arbeidsforholdene til tekstilarbeiderne i landet.

I dag er hun bedre kjent som bloggeren «Annijor», en av de vi følger i TV 2s Bloggerne, og er en av dem som har gjort god business på bloggen sin. 20-åringen har allerede klart å gjøre bloggidentiteten sin til en attraktiv samarbeidspartner.

Jørgensen har rundt fire til fem seriøse tilbud fra aktuelle samarbeidspartnere per måned.

– Det er hvis man skal kutte bort det som er noe useriøst. Alle forespørsler går først og fremst igjennom mitt agency. De jeg får selv, sender jeg også direkte til dem. Så ting som ikke er like mye aktuelt blir kuttet bort, sier Jørgensen.

I likhet med de større utenlandske kjendisene er hun bevisst på hvilke tilbud og samarbeid hun ønsker å ta videre, og hvilke hun forkaster.

– Det må være noe jeg vil, og noe leserne mine kan være interessert i og noe jeg kan stå for. Jeg føler jeg er flink på den biten der. Det er viktig for meg at jeg ikke driver en reklameplakat, men noe mer inspirerende og litt mer givende.

Selektivt samarbeid

Og trodde du toppbloggere reklamerer for alt de blir tilbudt en real sum for, må du tro om igjen.

– Absolutt ikke! Jeg har tatt helt avstand fra alle disse pillene for eksempel. Som gir deg bedre hud, hår og ikke minst kan du bli brun! Jeg personlig synes det er å dra det litt langt for hva jeg vil oppmuntre leserne mine til å kjøpe, sier hun.

Anniken Jørgensen mener det er flere og flere bedrifter, merkevarer og selskaper som har fått øynene opp for denne digitale formen for markedsføring.

– Veldig! Da jeg startet å blogge var det ikke like mange sponsorer som nå. Jeg tror flere og flere begynner å se verdien i bloggere og hvor mye innflytelse vi har på andre. Derfor er det også ekstremt viktig for meg at jeg bruker det hele riktig, konstaterer hun.

– Blitt en selvfølge å vite inntekten

Hun er ikke i tvil om hvorfor hun er en attraktiv samarbeidspartner.

– Jeg tror kundene ser på meg som en ærlig og naturlig person å jobbe med. Jeg føler selv at jeg fronter mange gode verdier og fortsatt har en stor «jeg kjenner meg igjen i deg»-følelse til leserne mine.

Selv er hun overrasket over at alle er så interesserte i hva bloggere tjener.

– Jeg synes det er veldig rart at vi alle har hengt oss sånn opp i hva bloggere tjener, som om det skulle være noe alle burde vite. Det er ikke sånn at alle enkelt personer forteller andre hva man tjener til halve Norge, men med bloggere har det nesten blitt en liten hype og selvfølge, undrer hun, og legger ti:

– Jeg tenker sånn, hvis jeg hadde spurt deg i kommentarfeltet, hadde du svart meg på det foran alle? Det rare er at jeg ikke har noe problem med å skrive det her nå, men hvorfor skal jeg? Som jeg ser det tar nok de store bloggerne mellom 20-50.000 for et blogginnlegg på sin blogg. Alt handler om tall, jo flere følgere du har, jo mer penger.