Hva kan og bør man egentlig dele i sosiale medier? Det var temaet i God Morgen Norge fredag morgen.

Og hva er vel da bedre enn at programleder Morten Sandøy delte sin største blemme i sosiale medier.

Under en blåbærtur i Sogn fikk han et ublidt møte av et lite kryp – og det på et lite heldig sted.

Forside-testen

Bildet av Sandøy og kollegaen som skulle hjelpe til med å fjerne flåtten ble delt på en intern Facebook-gruppe, men det betydde ikke at det var helt privat innad i gruppen.

– Det ble delt internt, men kort tid etter lå dette ute på Dagbladet sine nettsider, forteller Sandøy – som ler godt av episoden i dag.

Ikke privat

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen mener at det du legger ut i sosiale medier skal kunne tåle en «forside». Altså at man ikke bør dele noe i sosiale medier som du ikke kunne tålt å sett på avisenes forsider.

Nygård-Hansen mener at en må være forsiktig med hva en legger ut på sosiale medier, både på din egen konto, eller det du legger ut i «private» grupper.

– Det du tror er intern på en lukket Facebook-gruppe, regnes som offentlig dersom det er mer en 10-12 medlemmer av gruppen, forteller han.

Livet du lever i sosialer medier kan også spille inn om du er på leting etter en ny jobb. Du må nemlig forvente at en potensiell arbeidsgiver sjekker deg ut i sosiale medier, mener Nygård-Hansen. Da er det viktig at bildet av deg online, samsvarer med hvordan du er offline, sier han.

– Du er aldri 100 prosent privat eller 100 prosent på jobb når du legger ting ut på sosiale medier.

Få flere råd i videoen øverst i saken.