Toppblogger Sophie Elise Isachsen (22) raste mot Freia da hun oppdaget at de populære påskeeggene inneholdt palmeolje. Hun stod frem som en sterk kritiker i mars 2016 og ønsket en påskeeggboikott.

Innrømmer tabbe

I lørdagens God Kveld Norge innrømmer Sophie Elise at hun selv reklamerer for sminkeprodukter som inneholder den omstridte oljen.

Gjenntatte ganger skal Sophie Elise i den senere tid ha selv reklamert for produkter bloggen sin som inneholder palmeolje.

– Så klart er det vaklende og det er ikke noe som skal skje, sier hun til God Kveld Norge.

Øyekrem med palmeolje

Senest i januar i år frontet hun en øyekrem som inneholdt palmeolje og dette fremkommer tydelig på ingredienslisten på produktet.

– Jeg sjekker jo innholdet ofte selv, men ikke alltid og det er en feil jeg gjør og kan bli bedre på. Det er ofte at palmeolje er maskert med andre ord der jeg kan noen av disse ordene men ikke alle. Men står det direkte palmeolje på produktet så burde jeg være bevist på det, innrømmer Sophie Elise til God Kveld Norge.

PALMEOLJEDEBATT: Fra debatten; Vi ville og vi kunne!
PALMEOLJEDEBATT: Fra debatten; Vi ville og vi kunne! "Palmeolje er ut, hvordan bruker vi denne seieren videre? " Med Ole Robert Reitan sjef for Rema, Tine Sundtoft (H) Klima- og miljøvernminister, Lars Løvold leder for Regnskogfondet, Håkon Lindahl rådgiver i Framtiden i Våre Hender, Dag Olav Stokken kommunikasjonsdirektør i Orkla-konsernet og Sophie Elise Isachsen blogger, under Arendalsuka. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix 

Dette er ikke første gang bloggeren gjøres oppmerksom på at hun selv fronter palmeoljeprodukter på sin egen blogg.

– Når jeg er i samarbeid med folk så sier jeg alltid til dem hva mine etiske synspunkt er. Det handler om miljøvern og dyrevern og da forventer jeg at de holder seg til deres del av avtalen. Dette er ting man går runder på og hvis det er ting som ikke har blitt overholdt som det skal er det noe man må forhandle på når man forhandler ny kontrakt, presierer Sophie Elise.

Ikke bevisst handling

Sophie Elise understreker at det ikke er bevist at hun fortsatt tjener gode penger på å fronte produkter hun selv har tatt avstand på.

Sophie Elises samarbeidspartner i firmaet Coverbrands sier følgende om glippen på Sophie Elises blogg.

– Vi verdsetter å samarbeide med en så bevist forbruker som Sophie Elise. Som forhandler (bindeleddet mellom produsent og forbruker) ønsker vi å fremme en enklere merking av produktetne både i produsent og salgsleddet. Slik at forbrukeren kan ta et godt valgt utifra sitt ståsted. Vi har jevnlige møter med Sophie Elise og kommer til å ha en enda tettere dialog fremover.