– Denne skuffer mest. Den ser sunn ut, men det er så mye sukker i den, sier ernæringsfysiolog i bramat.no, Cathrine Borchsenius, og holder opp en Activia med blåbær.

Sammen med TV 2 Hjelper deg har hun gått gjennom 10 mellommåltider for å finne ut hvilke som er best og hvilke som er mer dessert enn et mellommåltid.

Se hele resultatet av testen nederst i testen.

Protein og fiberinnhold

I tillegg til sukker har hun også vurdert protein og fiberinnhold. Alt er vurdert ut i fra gram per beger. Sukkeret har vi delt inn i antall sukkerbiter, som veier ca to gram. Vi har ikke skilt mellom tilsatt sukker eller andre typer sukker, som fruktsukker, ettersom alt sukker har samme effekt på kroppen, forteller Borchsenius.

– Forskjellen på tilsatt sukker og det som er i produktet fra før av, som melkesukker og fruktsukker, er at det følger med vitaminer og andre bra næringsstoffer. Det gjør det ikke med tilsatt sukker. Men det virker på akkurat samme måte i kroppen din, så det er totale mengde sukker du burde se på, sier hun.

Testens tapere

Et mellommåltid bør ha mellom 150 og 250 kalorier, det kan godt være litt mer eller litt mindre.

SUKKERVERSTINGENE: Testens tapere har mellom ni og elleve sukkerbiter i seg.             
SUKKERVERSTINGENE: Testens tapere har mellom ni og elleve sukkerbiter i seg.             
STORT SPRIK: Her er oversikten over antall sukkerbiter det finnes i alle produktene i testen. 
STORT SPRIK: Her er oversikten over antall sukkerbiter det finnes i alle produktene i testen. 

– Det kommer litt an på om du prøver å gå ned i vekt eller om du trener mye. Det skal gjerne ha bra med proteiner og fiber, så det metter det godt og holder lenge, og så skal det ikke ha kjempemye sukker.

Dårligst ut av testen kommer «Activia blåbær», «Rislunsj med jordbær» og «Gresk yoghurt med vanilje og granola». Alle tre har mellom ni og elleve sukkerbiter i seg.

– Disse har havnet nederst på grunn av sukkerinnhold, og de har ikke så mye protein som mange av de andre. Dermed er de ikke optimale mellommåltider, sier Borchsenius.

Testens vinnere

Best ut kommer «Skyr med lime og jordbær», «Havregrøt med mandel og blåbær» og «Cottage cheese med eple og pære». Alle tre får terningkast seks på grunn av høyt protein innhold og testens laveste sukkerinnhold. Skyren har imidlertid litt lavt kalori-innhold i forhold til å skulle være et mellommåltid, men skårer likevel så høyt ellers at den får en sekser.

– Mer sukker enn mange tror

Resten av mellommåltidene skårer også bra, men ett av dem overrasker.

På «Skyr&Cottage Cheese med mango og pasjonsfrukt» står det «Godt med god samvittighet». Likevel inneholder den 16 gram sukker, eller åtte sukkerbiter, hvorav fem av sukkerbitene er tilsatt sukker. Det er nesten like mye som taperne i testen.

– Det er nok mer sukker i denne enn mange tror, sier Borchsenius.

Selv om mellommåltidet har høyt proteininnhold, og det dermed kan passe fint for de som trener mye eller er svært aktive, er det likevel mer sukker enn man forventer av et produkt som fremstilles som sunt.

Endrer sukkerinnholdet

Administrerende direktør i Q-meierier, Bent Myhrdal, sier de i utgangspunktet har tenkt på at «Skyr&Cottage cheese» har mye protein og lavt fettinnhold, og ikke sukkerinnhold, når de skriver at den kan spises med god samvittighet.

Se TV 2 Hjelper deg

Torsdager klokken 20.30!

– Men er den her så sunn når den har så mye sukker i seg?

– Nei, den er ikke sunn nok, hvis du bare betrakter sukkeret. Det er derfor vi også har et lignende produkt, uten tilsatt sukker, nettopp for å ta opp kampen mot sukkeret.

– Men det står jo fortsatt «Godt med god samvittighet» på denne her. Du tror ikke mange føler seg litt lurt, og at de ikke kan ha så god samvittighet likevel, når det er så mye sukker i den?

– Jo, det kan godt hende. Det er derfor vi også tar dette alvorlig, så vi kommer til å ta tak i sukkerinnholdet i den og kanskje også hvordan vi skriver dette på boksen. For å gjøre det enda mer forståelig. Vi er helt enig i at vi har en jobb å gjøre med sukker her.

Havregrøt med mandel og blåbær, terningkast 6

Kcal:264 Sukker: 9,4g Protein: 10g Fiber: 4,6g

Høyt proteininnhold, lite sukker og testens høyeste fiberinnhold. Denne metter godt og vil vare en stund.

Antall sukkerbiter: 7

Cottage cheese, Eple og pære, terningkast 6

Kcal:111 Sukker: 9,4g Protein: 13g Fiber: ikke oppgitt

Lite sukker og mye protein. Et bra mellommåltid.

Antall sukkerbiter: 5

Skyr med lime og jordbær, terningkast 6

Kcal: 93 Sukker: 6,4g Protein: 16g Fiber: 0,32g

Høyt protein innhold og lavt sukkerinnhold. Litt få kalorier til å være et fullverdig mellommåltid alene om du er aktiv, men kan være veldig fin om du forsøker å gå ned i vekt.

Antall sukkerbiter: 3