Spør norsk ungdom under 20 år om de vet hvem Dan Børge Akerø eller Ivar Dyrhaug er, og du vil trolig bli møtt med et enda større spørsmåltegn.

Flere skjermer – mer innehold

Mens vi før samlet oss rundt TV-skjermen i stua, er situasjonen i dag ganske annerledes. Alle har hver sin skjerm der de kan skreddersy sin egen underholdning – og tilbudet er enormt.

Hvert døgn lastet det opp så mye video på YouTube at det hadde tatt deg 82 år å se alt sammen.

Møt nettkjendisene

I onsdagens dokumentar Nettkjendis, møter vi flere av dagens norske nettkjendiser. Unge mennesker som har skapt sin egen suksess hjemme på gutterommet.

Satt i kassa på Rema

Blant dem er YouTube-fenomenet Prebz og Dennis, to kompiser som for fem år siden bestemte seg for å lage videoer på gutterommet om det de likte aller best, nemlig å spille Minecraft.

Dennis Vareide (26), som utgjør den ene delen av duoene, jobbet da i en matbutikk.

– En dag satt jeg i kassa på Rema 1000 og kjedet rompa av meg. Det var ikke noe gøy, og jeg satt og tenkte at jeg kanskje skulle lage en trailer til Minecraft, bare for moro skyld, forteller Dennis i dokumentaren.

PREBZ OG DENNIS: Preben Fjell og Dennis Vareide har skapt sin egen arbeidsplass med sine underholdningsvideoer på YouTube. Foto: TV 2
PREBZ OG DENNIS: Preben Fjell og Dennis Vareide har skapt sin egen arbeidsplass med sine underholdningsvideoer på YouTube. Foto: TV 2

Tok helt av

Vareide lastet videoen opp på YouTube, som ble superpopulær over natten.

– Jeg våknet opp neste dag og lurte på hva som hadde skjedd. Videoen hadde fått over hundre tusen klikk. Det var fullt kaos, og jeg tenke: «Herregud, er det så mange som gidder å se på dette?»

Sin egen sjef

Videoen, som i dag sett over 25 millioner ganger, fikk Dennis til å tenke stort. Kunne han gjøre dette til et levebrød?

– I et års tid dreit jeg litt i skolen og forsøkte meg heller på YouTube, og tenkte at dersom jeg skulle gjøre dette på norsk, så måtte jeg ha med meg én til.

Behandles som popstjerner

Han spurte kompisen sin, Preben Fjell (26) om han ville være med, og i dag driver de to sin egen arbeidsplass med fire ansatte på Stathelle i Bamble i Telemark.

FRA TV TIL INTERNETT: Nils Ketil Andresen jobbet før som programdirektør i TV 2. I dag jobber han med norske YouTube-stjerner. Foto: TV 2.
FRA TV TIL INTERNETT: Nils Ketil Andresen jobbet før som programdirektør i TV 2. I dag jobber han med norske YouTube-stjerner. Foto: TV 2.

Hver uke når Prebz og Dennis flere hundre tusen barn og unge med sine underholdningsvideoer på YouTube, og når de drar en tur til hovedstaden blir de omringet av fans, som store popstjerner.

Fra TV til internett

I dokumentaren møter vi også tidligere programdirektør i TV 2, Nils Ketil Andresen, som i dag jobber med norske YouTube-stjerner.

– Jeg må si at det antakelig var da vi sendte første sesong av Idol, at jeg har opplevd det samme hysteriet blant de yngre, som da jeg rusler rundt med noen av de mest kjente YouTuberne – og det har skjedd i løpet av ti år, forteller Andresen.

Vraket på TV

Vi møter også norske Per Fredrik Åsly, bedre kjent som PelleK, som meldte seg på X faktor på TV 2 i 2009 og ble vraket av dommerne. I dag gjør han stor suksess på YouTube.

Dokumentaren Nettkjendis sendes onsdag kl 22.10