Sommeren i Norge er lunefull.

Grillingen du planla da solen skinte om formiddagen ødelegges av torden og regn om ettermiddagen.

Været veksler fra dag til dag, og i helgen regner det selvfølgelig.

Familien er lei, sydentur bestilles, og så snart det blir ferie drar dere sørover etter sol og varme.

SPANIA får over 40 grader torsdag 13. juli. Sør i Frankrike, i deler av Italia, Hellas og Tyrkia blir det mellom 30 og 35 grader.
SPANIA får over 40 grader torsdag 13. juli. Sør i Frankrike, i deler av Italia, Hellas og Tyrkia blir det mellom 30 og 35 grader.

På vei ut av flyet slår heten mot deg. Det er 35 grader, og værvarslene forteller at det er fem grader til i vente de neste dagene.

Varme er bra, men en hetebølge er ikke bare plagsom, den kan være farlig. Du blir fort sliten, kan bli uvel og svimmel, og i verste fall få heteslag.

GRO ALTENAU sammen med barnebarnet Mari på ferie i Frankrike. Foto: Ronald Toppe
GRO ALTENAU sammen med barnebarnet Mari på ferie i Frankrike. Foto: Ronald Toppe

– Ti prosent av de som får heteslag dør av det, forteller Gro Altenau.

Hun er lege, spesialist i arbeidsmedisin, og gir råd til bedrifter som sender ansatte til varme strøk.

Her er tipsene som redder sydenturen.

Drikk vann

Svette er kroppens måte å regulere temperaturen på. Vanndråpene som pipler frem bruker varme når de fordamper, og varmen tar dråpene fra huden din.

Vannet må erstattes. Er det opp mot 40 grader trenger du en liter i timen. Så mye klarer du ikke å få ned i en engang, så drikk ofte, selv om du ikke er spesielt tørst.

En liter brus inneholder 400 kalorier. Det er rundt en sjettedel av dagsbehovet ditt, så slukker du tørsten med brus risikerer du å komme hjem tyngre enn da du dro.

VANN er tinge, du trenger opp mot en liter i timen dersom det er 40 grader varmt. Foto: 
VANN er tinge, du trenger opp mot en liter i timen dersom det er 40 grader varmt. Foto: 

Drikk passe kaldt vann, øl, kaffe og te er vanndrivende, og gjør vondt verre.

Svetter du ikke så mye? Du kan bli lurt. Er luften veldig tørr fordamper svetten så raskt at du nesten ikke merker den.

Spis riktig

Svetten tapper også kroppen for salter. Spiser du normale måltider trenger du ikke å spise salttabletter, maten gir deg det du trenger.

Spis lette måltider, salater og frukt er bra. Store måltider med mye kjøtt gjør at fordøyelsen må jobbe hardt, og det produserer ekstra varme.

Hold deg unna solen

Her hjemme flater vi ut i solen så snart det skinner. Det er deilig, og vi vil jo gjerne få litt farge på kroppen. Ikke gjør det når temperaturen kryper over 35 grader, da må du holde deg unna den stekende solen.

Finn deg en skyggefull og luftig plass og nyt livet der. Det er ikke flaut å ta pauser i et luftkjølt rom innendørs. Er du på stranden må du få tak i en parasoll.

UT AV SOLEN og inn i skyggen. Foto: REUTERS/Regis Duvignau 
UT AV SOLEN og inn i skyggen. Foto: REUTERS/Regis Duvignau 

Hold deg unna storbyene. Asfalt og betong samler opp og magasinerer varmen, og spesielt nettene kan bli flere grader varmere her.

Dra ut til kysten eller til fjells. Sjøen kjøler ned luften, og det er som regel kaldere i høyden enn i lavlandet.

Kjøl deg ned

Dyppene i havet er unntaket fra regelen om å unngå solen. De kjøler kroppen effektivt ned, både når du er uti, og når du lufttørker etterpå.

Dukk hodet under også. Liker du ikke å få vann i øynene? Ha på en caps når du bader.

En kald dusj nå og da er bra, både når du er på stranden og hjemme på hotellet.

DET ER LURT å leke i fontenene når det er varmt. Foto: REUTERS/Regis Duvignau
DET ER LURT å leke i fontenene når det er varmt. Foto: REUTERS/Regis Duvignau

Ta det med ro i varmen. Det som er en lett løpetur hjemme kan være nok til å gi deg heteslag i 40 varmegrader.

Bor du uten luftkjøling, er det bedre å ha et fuktet laken over seg i sengen enn ingen ting.

Kle deg smart

Klær gir også skygge, så kle deg lett og luftig i lyse klær.

Ikke glem å ha noe på hodet, sol som steker rett ovenifra er både varmt, og kan gjøre en litt tynnhåret skalle skikkelig brent. En hatt med bred brem beskytter også nakken, ørene og nesen.

LETTE og lyse klær, solbriller, og noe på hodet. Foto:  AFP PHOTO / XAVIER LEOTY
LETTE og lyse klær, solbriller, og noe på hodet. Foto:  AFP PHOTO / XAVIER LEOTY

Bruk solbriller og solkrem, men husk at solkremen ikke erstatter klær.

De fleste kremene beskytter best mot UVB-strålene fra solen. UVA-stålingen slipper gjennom, og du kan ende opp med å få en større dose av disse enn huden har godt av, selv om du ikke blir solbrent.

Ut av bilen

Så lenge du kjører rundt med luftkjølingen i gang er bilen et behagelig sted å være. Bare pass på at du ikke brenner deg på rattet når du setter deg inn.

Solen gjør bilen varm som en bakerovn veldig fort, og du må ikke finne på å la unger eller hunder sitte og vente i den. Også bagasjen din kan bli ødelagt i en glovarm bil.

En hetebølge kan lage problemer i trafiiken og for offentlig transport. Beregn god tid når du skal reise, og vær forberdt på forsinkelser. Ha med vann, og litt mat.

UVEL? Kjøl deg ned, og drikk vann. Foto: AP Photo/Yorgos Karahalis 
UVEL? Kjøl deg ned, og drikk vann. Foto: AP Photo/Yorgos Karahalis 

Har de andre det bra?

Vi takler varmen ulikt, og det er viktig at du følger med på hvordan de rundt deg har det. Ta hensyn til de i reisefølget som tåler varmen dårligst, og ikke vent med å gjøre noe dersom noen blir dårlige.

De første tegnene på at kroppen sliter i heten er at du blir irritabel, svimmel og uvel.

– Du får feber fordi kroppen ikke klarer å kvitte seg med varmen. Du må kjøle deg ned, enten innedørs et sted med luftkjøling, med en kjølig dusj eller et bad. Du kan også bruke våte kalde kluter eller våte lette klær, forteller Altenau.

Drikk kaldt vann i små slurker, og hold deg i ro.

PASS EKSTRA GODT på de aller minste barna i heten. Foto: AP Photo/Antonio Calanni 
PASS EKSTRA GODT på de aller minste barna i heten. Foto: AP Photo/Antonio Calanni 

Heteslag

Svimer noen av i varmen er det fare på ferde.

– Vi definerer det som heteslag dersom kroppstemperaturen stiger til over 40 grader. Da må temperaturen ned raskt, samtidig som du kontakter lege. Få den bevisstløse inn eller i skyggen, ned på bakken, løft opp beina, pass på at pusten er fri, og kjøl ned med vann, sier Altenau.

Folk med hjerteproblemer er spesielt utsatt under en hetebølge, det samme er små barn.

– Hos små barn er ikke varmereguleringen skikkelig utviklet, så de må du passe ekstra godt på, sier Altenau.