Få ting er så deilig som å sitte i en lun hyttevegg og kjenne vårsolen varme i fjeset.

Nesten like deilig som de bleke og misunnelige blikkene fra kollegene når du kommer brun og fin tilbake på jobb.

I år er påsken ekstra sein, solen står høyt på himmelen, og det er derfor lett å bli brent. Men, to ting gjør at det kunne vært mye verre.

UV-strålene

Solen gjør oss i godt humør, noe som kanskje er et signal fra kroppen din. For den trenger faktisk sol, eller rettere sagt: De ultrafiolette strålene i sollyset.

SOLBRILLE: Ozonlaget stopper deler av strålingen. Illustrasjon: Basert på NASA
SOLBRILLE: Ozonlaget stopper deler av strålingen. Illustrasjon: Basert på NASA

De ultrafiolette strålene deles inn i tre undergrupper.

UVA gjør deg verken særlig brun eller solbrent, men også denne strålingen kan skade huden og føre til hudkreft.

UVB gjør deg brun, og det er den som gjør deg solbrent. UVB gir deg også rynker og pigmentflekker, og for mye av den kan gi deg hudkreft.

UVC er dødelig. Heldigvis absorberes den i atmosfæren før den når ned til bakken.

TYKKELSEN på ozonlaget nå

Jorden har solbriller

Høyt oppe i atmosfæren er det et tynt lag av ozon. Det slipper gjennom UVA strålene, men stopper mye av UVB.

Jo tynnere ozonlaget er, jo mer stråling slipper det igjennom.

Laget varierer i tykkelse. Hos oss her i Norge er ozonlaget tynnest i oktober og november, og tykkest i mars og april.

Kartet viser hvor tykt ozonlaget er akkurat nå. Grønt er normalt. Blir det blått betyr det at laget er tynt, rødt og hvitt at det er tykt - og beskytter bedre.

Der kartet er mørkeblått eller sort er det fare på ferde. Det betyr «hull i ozonlaget», og ekstra sterk UV-stråling.

Akkurat nå er kartet grønt, gult og rødt over Norge. Det er bra, og betyr at Jorden har solbrillene på.

Kartet oppdateres hver dag, og det er smart å sjekke det jevnlig.

Lite snø er bra

Er du ute i snøen reflekteres sollyset fra alle kanter. Snøen kan reflektere så mye som 90 prosent av UV-strålene, og du blir «stekt» både ovenfra og nedenfra.

SNØDYBDEN 6. april

Denne påsken er det uvanlig lite snø i fjellet. Mange opplever at snøen er borte rundt hyttene sine.

Det ødelegger skituren, men gjør at du ikke blir like lett brent når du sitter i solveggen.

Om det blir sol i påsken?

Joda, i alle fall noen av dagene, både i sør og i nord. Her finner du detaljene om påskeværet.

Vitamin D

Litt UV-ståler må vi ha, de får kroppen til å danne vitamin D.

Uten dette vitaminet klarer ikke kroppen å ta opp kalsium fra tarmen. Mangel på vitamin D hos barn gjør at skjelettet blir deformert, og du trenger det også som voksen for å unngå benskjørhet.

Nok vitamin D er også viktig for immunsystemet, så sol må vi ha. Det er det å bli brent som er farlig, og vondt.

For 40 år siden måtte folk gå inn i skyggen eller dekke seg til for å unngå å bli svidd, nå har vi heldigvis solkrem med solfaktor.

BRUN, IKKE BRENT: Både store og små trenger sol, men husk solkrem. Foto: Knut Falch / Scanpix
BRUN, IKKE BRENT: Både store og små trenger sol, men husk solkrem. Foto: Knut Falch / Scanpix

Solfaktor

Solkrem inneholder et filter som stanser UV-strålene, og solfaktoren forteller hvor mye av filteret sokremen inneholder.

For å vite hvilken solfaktor du skal bruke, må du vite hvor lenge du kan være i solen uten solkrem, uten å bli brent. Solfaktor 10 betyr at du kan være ti ganger lenger i solen, faktor 20 betyr at du kan være tjue ganger lenger ute.

Hvor godt du tåler solen er avhengig av hvilken hudtype du har.

Hudtype 1
Du har svært lys hud, og lyst eller rødlig hår. Du blir alltid rød, og aldri brun, og tåler ikke mer enn fem-ti minutter i solen uten å bli brent.

I Norge må du bruke høyere solfaktor enn 25, og i syden aldri lavere enn 50. Ikke vær i solen lenger enn tre kvarter om gangen, og hold deg i skyggen midt på dagen. Dekk deg til med klær som en ekstra beskyttelse.

Hudtype 2
Du har lys hud, og blondt hår. Du blir alltid rød, sjelden brun, og du flasser fort. Men du tåler 10-20 minutter i solen uten å bli brent.

I Norge må du bruke høyere solfaktor enn 15, og i syden aldri lavere enn 25. Ikke vær i solen lenger enn tre kvarter de første tre til fem dagene.

ELDES: Selv om du ikke blir brent, gjør for mye sol at huden din eldes raskere. Foto: Creative Commons
ELDES: Selv om du ikke blir brent, gjør for mye sol at huden din eldes raskere. Foto: Creative Commons

Hudtype 3
Huden din har god farge, lite fregner, og mellomblondt hår. Du blir sjelden rød, og alltid raskt brun. Du tåler 20-30 minutter i solen uten å bli brent.

Selv om du tåler solen bra kan du lett få solrynker, så bruk solkrem. I Norge må du bruke høyere solfaktor enn 10, og i syden aldri lavere enn 15.

Hudtype 4
Huden din er gylden, du har ikke fregner, og håret ditt er mørkt. Du blir aldri rød, og alltid fort brun.

Selv om du ikke blir brent kan du likevel få solskader. I Norge må du bruke høyere solfaktor enn 8, og i Syden aldri lavere enn 10.