Første treningsapp på norsk ute nå

For to år siden begynte en ganske utrent Mats Steinsland å gå i fjellet. Kiloene rant av og han kom raskt i kanonform.

Nå sikter gravemaskinføreren fra Bergen mot Mount Everest.

Les Atle Kvålsvoll og Johan Kaggestads eksperttips nede i saken!

TOTAL FORVANDLING: Nå reiser Mats på klatreturer til noen av verdens høyeste fjell, som her på Aconcagua i Argentina. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: Kaggestad hjelper deg å finne motbakkeformen

Da niesen Ragnhild Helsengreen (15) døde av overdose for to år siden bestemte Mats Steinsland seg: Han ville opp på noen av verdens høyeste fjell.

I fjor besteg Mats Aconcagua (6962 moh.), Sør-Amerikas høyeste fjell.

Mats Steinsland på Skåla i Nordfjord. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: De beste rådene for å bli kvitt feriekiloene

– Jeg har høydeskrekk og bestemte meg for å utfordre mine egne grenser. Se hvor høyt kroppen min klarer å nå før det sier stopp, sier han.

Til Nepal
Mount Everest er det langsiktige målet, men Mats tar ting steg for steg.

Fredag 31. august reiser han til Nepal sammen med fetteren Tommy Steinsland (42) for å prøve seg på Manaslu (8163 moh.), verdens åttende høyeste fjell.

Karene har sin egen nettside der de vil rapportere fra turen underveis.

– Planen er å være borte i seks uker, men blir det dårlig vær og vi blir liggende værfast går det fort to uker ekstra. Så vi har åpen retur!

LES OGSÅ: Her er de beste sjekkestedene til fjells

Mats Steinsland trener klatring. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: Her er treningsøktene du kan gjøre på ferie

Utfordrer egne grenser
Til daglig kjører 32-åringen gravemaskin for Tertnes Entreprenør AS i Bergen. Inntil for to år siden hadde Mats aldri drevet med seriøs trening, bare spilt kameratbasket og gått tur med hunden.

– Jeg er bare en helt vanlig mann som liker å løpe i fjellet i ny og ne, sier Mats Steinsland nærmest unnskyldende.

Nå har han funnet et treningsopplegg som fungerer.

LES OGSÅ: Stadig færre gidder dette

KLARE FOR TUR: Bergenserne (fra v.) Mats Steinsland, Bernt A.Tvedt og Christian Melo utfordret 6962 meter høye Aconcagua i januar 2012. (Foto: Christian Melo/)

LES OGSÅ: Ekspertenes beste utstyrstips

Prislapp: 100.000
Turer på Byfjellene ble byttet ut med Jotunheimen, så med hans første ekspedisjon: Aconcagua i 2011. Mats var den eneste i kameratfølget som nådde helt opp. Likevel er han rask til å understreke:

– Det er veien mot målet som er det viktigste, ikke å komme til topps for enhver pris!

Sammen med fetteren har han ligget i hardtrening i sommer før høstens Nepal-ekspedisjon.

– Mange er flinkere til å klatre, men vi liker å prøve oss – og se om vi kan klare å nå toppene. Om sommeren klatrer vi med tau og sikring, om vinteren isøks og stegjern. Det er god trening å gå med sekk på fire-fem topper i slengen over 2000 meter. Da svir det godt i lårene etterpå!

LES OGSÅ: Dette trenger du i vintersekken

Mats Steinsland bruker motbakkeløping som resept for å finne toppformen. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: – Kroppen vår er ikke skapt for asfalt

Slik trener han
Grunnpilaren i Mats sitt treningsopplegg er den daglige løpeturen med hunden sin.

– Jeg liker ikke å løpe på asfalt, men er blitt fascinert av motbakkeløping. Lykkerunden min, som jeg vet jeg klarer uansett dagsform, går fra Storhammeren via Gravdalsfjellet, Damsgårdsfjellet og Olsokfjellet og tar 40 minutter. Løping er terapi og alltid verdt slitet, smiler han.

Hver torsdag trener Mats med kameratgjengen Melkesyre som løper opp berømte Stoltzekleiven i Bergen, uansett vær og vind. Han trener også i Bergen Styrkeløftklubb.

– Det koster bare noen hundrelapper i året og der er ingen speil og dunkemusikk, bare folk som brenner for treningen.

Mats Steinsland er litt over halvveis til toppen av Aconcagua i Sør-Amerika. (Foto: Privat/)

– Hva er det som driver deg?

– Drømmen er å bestige en 8000-meterstopp, og Everest er det store målet. Da kreves det at man har en seriøs ekspedisjonsleder. Men det krever jo at man takler å bære 20–30-kilossekk i stor høyde, og klarer å komme trygt ned igjen.

– Dette kan ikke være gratis?

– En tur på en 8000-meterstopp koster normalt 100.000 kroner per hode, men vi har fått en god pris. Dessuten har vi det meste av eget utstyr fra før, sier en hemmelighetsfull Mats til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Den nye Birken-løypa tar pusten fra deg

EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert. (Foto: Nina Kausland/TV 2/)

LES OGSÅ: Slik takler du styrkeprøvene

Ekspertens beste treningstips
Sportys treningsekspert Atle Kvålsvoll har følgende råd til deg som vil i form til en ekspedisjon eller lengre fjellvandring:

– Jeg vil anbefale deg å lese treningsprogrammene våre under «grunntrening løping» i Sportys treningsdagbok. Der finner du en fordeling av lengde på øktene og intensitet. Dette gjør at du vil få mer utbytte av treningen enn å løpe samme runde flere ganger i uken, sier Atle.

For denne typen aktivitet bør du få trent opp ditt maksimale oksygenopptak.

– Dette får du gjort gjennom intervalløktene i programmet. Du bør legge inn flere lange turer på 3–8 timer hvor du går i bakker/fjell over lang tid. Helst med tilsvarende sekk/oppakning som på turen. Jeg ville også anbefale å trene styrketrening både for overkropp og beina. Her kan du enten trene på helsestudio eller gjøre enklere øvelser hjemme, sier Atle Kvålsvoll.

Kaggestad: Langturer er viktig
Utholdenhetsekspert Johan Kaggestad anbefaler deg som er interessert i å komme i ekspedisjonsform å legge inn en langtur i uka, etter hvert opp til tre timer.

– Finn deg gjerne en kupert løype i marka. Ellers anbefaler jeg å veksle mellom å gå og jogge. Rask gange i motbakker gir meget god trening, sier Kaggestad.

LES OGSÅ: Tren både kapasitet og sykkelteknikk

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!