Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Nå er sola og sommervarmen for alvor på vei. Men hvor mye direkte sollys på kroppen er sunt når du er ute og trener?

SJEKK DEN FANTASTISKE VÆRMELDINGEN HER!

– Det vil blant annet avhenge av hvor langt sør vi befinner oss og hvor lys hud vi har, men med tanke på vitamin D vil 15–30 minutter i sommersola være bra, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Se solvettreglene nederst i saken!

LES OGSÅ: Dette kostholdet gjør at du lever lenger

LES OGSÅ: Lover å gjøre deg ti år yngre

– Blir vi lettere solbrent når vi er i fysisk aktivitet enn når vi ligger i ro og soler oss?

– Det er heller omvendt. Når vi ligger og soler oss blir en større del av kroppen eksponert for sol enn når vi står oppreist. Klær beskytter dessuten mot solstrålene – mange er vel mer påkledd når de trener enn når de ligger og soler seg, sier Ryel til TV 2 Sporty.

Føflekkreft oppstår ofte på leggene hos kvinner og på ryggen hos menn.

Fare for hudkreft
I Norge dør over 300 personer årlig av føflekkreft. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder antall tilfeller per innbygger, etter Australia og New Zealand, Sveits og Danmark.

Føflekkreft er en sykdom som også relativt unge mennesker får, og er den nest vanligste kreftformen blant menn 25–50 år og kvinner 15–50 år, viser tall fra Kreftregisteret.

LES OGSÅ: Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung

Økt kreftrisiko
En føflekk er en samling av pigmentceller i overhuden. Den er oftest brunlig, kan ha forskjellig form og størrelse og kan også fremstå som en opphøyd knute.

Føflekkreft kan komme på de fleste steder på kroppen, men oppstår ofte på leggene hos kvinner og på ryggen hos menn. Det er viktig å være oppmerksom på forandringer, skriver Kreftforeningen.

Har du vært mye solbrent som tenåring har du større risiko for å få hudkreft, ifølge en tidligere studie.

LES OGSÅ: – Lettbrus kan lure deg til å spise mer

Dumt å være tørst
Idrettsutøvere trenger å opprettholde væskebalansen for å kunne yte optimalt. Studier viser at væsketap på to prosent eller mer av din egen kroppsvekt, som følge av svetting, har innvirkning på blodomløpet, melder Sportsmedicine.com.

LES MER HER: Tørste er et faresignal

Så mye tåler du
Hvor mye sol som er bra for oss avhenger av årstid, tid på dagen og naturlig hudfarge. Mørkhudede mennesker tåler mye sol, og får sjelden hudkreft, mens hvite mennesker blir lettere solbrent og må unngå solen.

– Helt lyse nordmenn tåler kanskje bare ti til tjue minutter i solen, sier Asta Juzeniene, kreftforsker ved Radiumhospitalet i Oslo til forskning.no.

Sagt med andre ord: Tjue minutter i solen uten solkrem er bra, men bli for all del ikke solbrent. Solbrenthet kan føre til aldring av huden, infeksjoner og pigmentendringer.

Klarer du å unngå overdreven soling, reduserer du risikoen for å pådra deg hudkreft.

Positive effekter
Med en god solkrem som beskytter mot UVA og UVB kan også de lyseste av oss tåle å være i solen en stund.

UVB gir oss vitamin D, men kan også gi oss hudkreft, mens UVA gir oss rynker og pigmentflekker.

Solstråler mot huden forsterker kroppens eget forsvar mot kreftsykdommer. I tillegg føler vi oss lykkeligere fordi solstrålene frigjør endorfiner i kroppen.

Her er solvettreglene:
1. Ta pauser fra solen – unngå å bli solbrent.

2. Bruk klær, solhatt og solbriller.

3. Bruk solkrem med minst faktor 15.

4. Unngå solarium – det øker risikoen for føflekkreft.

LES OGSÅ: Dette trenger du for å bli syklist – sjekk hva det koster

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!