Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
TESTLAB: Fysiske målinger kan i stor grad anslå din kapasitet i sykkelritt, viser ny studie fra Bergen. Her fra en tilsvarende fysisk test på Norges idrettshøgskole under Fitness Convention i 2011.
TESTLAB: Fysiske målinger kan i stor grad anslå din kapasitet i sykkelritt, viser ny studie fra Bergen. Her fra en tilsvarende fysisk test på Norges idrettshøgskole under Fitness Convention i 2011. Foto: Eivind A. Pettersen/

Nå kan du beregne sluttiden din i testlaboratorium

Moderne tester kan fortelle deg hvor lang tid du vil bruke i et ritt - allerede før du har syklet!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Fysiske målinger kan i stor grad anslå din kapasitet i sykkelritt, viser ny studie.

Men god fysisk form er ikke nok til å få opp toppfarten.

Les vår sykkelekspert Atle Kvålsvolls råd lenger ned i saken.

Studentidretten i Bergen (SiB) har testet en gruppe syklister i forbindelse med turrittet Bergen-Voss. Ved hjelp av måling av blant annet maksimalt oksygenopptak (VO2 maks) og laktatprofil kan man langt på vei estimere utøvernes sluttid.

LES OGSÅ: Triksene som gjør deg til en raskere syklist

Klar sammenheng
36 mannlige syklister ble testet i en tidsperiode fra fire uker før rittet til fire uker etterpå. Rytternes faktiske sluttid i sykkelrittet stemte bra overens med testresultatene.

Ansvarlige for studien er Dag R. Hilland og Rune Soltvedt ved SiBs testlaboratorium på Vektertorget.

– Vi ser at det er størst sammenheng mellom VO2 maks og prestasjon, forklarer Hilland til TV 2 Sporty.

– Terskelwatt/kg har noe lavere korrelasjonsverdi enn VO2 maks da Bergen-Voss har en del tøffe bakker.

For spesielt interesserte kan vi legge til at sammenhengen var henholdsvis -0,77 og -0,70. Jo høyere vo2 maks og Terskelwatt/kg, jo lavere tid på Bergen Voss.

LES OGSÅ: Åtte tips for å sykle effektivt i gruppe

LES OGSÅ: Derfor bør du kombinere terreng og landevei

Slik testet de
Gjennomsnittlig brukte syklistene 5 timer og 5 minutter på å gjennomføre det 162 kilometer lange rittet. Snittalderen på de 36 testsyklistene var 43 år, snittvekten 81,1 kilo.

De fysiologiske parameterne som inngår i testen er maksimalt oksygenopptak, laktatterskel, hjertefrekvens (Hf), effekt (Watt) og oksygenopptak på terskel.

* Sluttiden til syklistene varierte fra 258 minutter (4t 18 min) til 383 min (6t 23 min) med et snitt på 305 min.

* VO2 maks varierte fra 42 mlO2/min*kg til 64 mlO2/min*kg med et snitt på 54 mlO2/min*kg.

LES OGSÅ: Test din kondisjonsalder

– Stemmer bra
I sykkelstudien skriver Hilland og Soltvedt: «Nå er det slik at mange vanlige mosjonister legger veldig mye tid og energi i treningen og vil ha mest mulig effekt ut av treningen som blir gjennomført. Ved å teste maks oksygenopptak og melkesyreterskel finner man de forskjellige intensitetssoner som forstyrrer de forskjellige energisystemene vi har i kroppen. Fysiologisk testing vil derfor være nyttig informasjon for den enkelte utøver uavhengig av nivå».

«Det er tidligere hevdet at VO2 maks er den største enkeltfaktoren i utholdenhetsidretter og stemmer bra overens med våre data».

LES OGSÅ: – Du bør ha 100 tråkk i minuttet

Sammenlignbart
Fordelen med testing i laboratorium er at de ytre forholdene endrer seg lite fra gang til gang, som gjør det enkelt å måle treningsstatus, formprogresjon eller tilbakegang.

ULIKE RESULTATER: Mosjonister kan ha ganske ulik VO2 maks og melkesyreterskel når de løper sammenlignet med på sykkel.ULIKE RESULTATER: Mosjonister kan ha ganske ulik VO2 maks og melkesyreterskel når de løper sammenlignet med på sykkel. Foto: Eivind A.Pettersen/

Ulempene med laboratorietesting er at målingene kan være vanskelige å overføre til konkurransesituasjon siden det der er mange ytre faktorer som påvirker sluttresultatet i tillegg til dagsform og treningsstatus.

Ytre faktorer
– Vi ser at syklister som har 5–10 ml forskjell i VO2 maks kan ha nesten like bra sluttid. Variabler kan være hvor flink man er til å innta næring underveis, om man er dyktig til å kjøre i felt og samarbeide med andre, utstyr og hvor mange langturer man har i beina fra trening, sier Hilland til TV 2 Sporty.

Dette spiller også inn på prestasjonen: startgruppe, vekt av utstyr, samt vær og vind.

LES OGSÅ: Så ofte bør du trene hardt

EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert.EKSPERT: Atle Kvålsvoll er TV 2 Sportys sykkelekspert. Foto: Nina Kausland/TV 2/

Sporty-ekspertens beste råd
TV 2 Sportys sykkelekspert Atle Kvålsvoll, som har deltatt i Tour de France seks ganger, bekrefter at det er mange variabler som spiller inn.

– God fysisk kapasitet er selvfølgelig viktig for å kunne gjennomføre et ritt som Bergen-Voss. Den som har størst kapasitet har beste forutsetninger for å kunne sykle fort. Samtidig er det mange andre momenter som påvirker sluttiden, sier Kvålsvoll.

ATLES SJEKKLISTE:
Teknikk på sykkelen: God, effektiv sittestilling gir bedre arbeidsøkonomi. Finn en stilling som er aerodynamisk samtidig som du får mest mulig kraft rett i pedalene.

Teknikk i felt: Om man er usikker i felt, og dårlig til å ligge på hjul, bruker man masse krefter sammenlignet med dem som har god flyt og dermed høyere snittfart.

Sykkelens tekniske stand: Det hjelper ikke å være i kalasform om ikke sykkelen fungerer. Noe så enkelt som feil lufttrykk påvirker rullemotstanden.

Ernæring: Du må ha gode rutiner slik at du ikke går tom. Mageproblemer kan også ødelegge hele rittet.

LES OGSÅ: Derfor fortsetter den norske sykkelboomen

Du kan teste deg selv
Utstyret som ble brukt under SiB-testen var en LODE Excalibur Sport ergometersykkel, Jaeger Oxycon Pro oksygen målesystem og Lactate Pro analysers.

SiBs testlab er åpent for alle, og både medlemmer og privatpersoner kan betale for å få utført tredemølletest eller sykkeltest. En full kondisjonstest koster noen få hundrelapper. SiB tester også styrke, spenst og hurtighet.

Store forskjeller på sykkel og løp
Også helsestudiokjeder som SATS tilbyr nå fysisk testing i takt med at etterspørselen øker, og at mosjonister blir stadig mer detaljfokusert.

Mosjonister som driver både med sykkel, langrenn og løping kan med fordel teste seg både på ergometersykkel og tredemølle. Årsak: Under løping aktiverer du flere muskelgrupper og har høyere makspuls – og gjerne også VO2 maks og melkesyreterskel – enn når du sykler.

LES OGSÅ: Slik unngår du løpeskader

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

reklame