Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

I 2011 ble det for første gang solgt over 30 millioner elsykler i verden, og en million i Europa, ifølge Electric Bikes Worldwide Report.

Ikke lenger Hjelpemiddelsentralen
– For fire-fem år siden ble elsykkel sett på som et hjelpemiddelsentral-produkt. I dag er elsykkel blitt sporty, kul og brukervennlig, sier forhandler Odd Arne Steffensen, daglig leder i Beach Mountain.

I fjor solgte han 20.000 sykler i alle segmenter, der elsykkelen tar en stadig større bit av kaka.

– Vi har de siste årene hatt fokus på å utforme og levere modeller som går i retning et mer diskret utseende, sier Steffensen til TV 2 Sporty.

Han opplyser at du nå må betale rundt 15.000 kroner for en prisgunstig elsykkel.

LES OGSÅ: Dette trenger du for å bli syklist – sjekk hva det koster

LES OGSÅ: Her er Dag Ottos sykkelferiefavoritter

Lei av bilkøer
Syklistenes Landsforening (SLF) tror det bare er et tidsspørsmål før elsykkelen får sitt gjennombrudd i Norge. Bare i Nederland ble det omsatt 178.000 nye elsykler i fjor.

– Når folk opplever bilkø og kollektivkø hver dag vil de se seg om etter smarte løsninger. Sykkelen er en smart løsning, uttaler informasjonssjef Hulda Tronstad Nydal på SLFs hjemmesider.

Ifølge Sportsbransjen AS har det tradisjonelle sykkelsalget i Norge ligget på mellom 360.000 og 380.000 sykler årlig.

Slipper å svette
SLF tror mange syklister i dag velger bort tohjulingen fordi veien hjem fra jobb er tung og svett. Elsykkelen kan være løsningen, og i mange tilfeller en billig erstatning for firmabilen eller familiens nummer to-bil.

Finn Erik Arctander i norske Telinet Energi er forhandler av elsykler.

– I oppoverbakker kommer elsykkelen virkelig til nytte. Når både nederlendere og dansker er så begeistret, kan man jo bare forestille seg hva nordmenn vil synes, sier han.

LES OGSÅ: Den grusomme sannheten om sykkelbyen Bergen

«There are 120 million bicycles in Beijing»
Fra 2007 til 2011 steg elsykkelsalget fra 20 til 30 millioner i verden. Man anslår at det i dag finnes om lag 120 millioner elsykler i Kina, altså enda flere enn hva Katie Melua synger om.

Salget er også sterkt økende i India og USA.

LES OGSÅ: Derfor fortsetter den norske sykkelboomen

Du kan bygge selv
Elsykkelens hjelpemotor har maksimal effekt på 0,25 kilowatt. Effekten av motoren reduseres gradvis og opphører når sykkelen når en hastighet på 25 km/t, eller du slutter å trå.

Norge og EU har like forskrifter når det gjelder elsykler. Det finnes egne pakker som du kan kjøpe for å bygge om din gamle sykkel til elsykkel. Men du må vite hva du gjør, slik at du ikke setter på en ulovlig kraftig motor.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!