Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
FINT DRIV: Sportys sykkelekspert Atle Kvålsvoll i fint driv på sommerlig føre. Hans tre viktigste investeringsråd til deg er hjelm, sykkelbukse og sykkelsko med tilhørende klikkpedaler.
FINT DRIV: Sportys sykkelekspert Atle Kvålsvoll i fint driv på sommerlig føre. Hans tre viktigste investeringsråd til deg er hjelm, sykkelbukse og sykkelsko med tilhørende klikkpedaler. Foto: Eivind A. Pettersen/
Nå kommer sykkelværet!

Dette trenger du for å bli syklist – sjekk hva det koster

Hva trenger du, og hva klarer du deg uten? Våre sykkeleksperter gir deg de beste rådene.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

SYKKELEKSPERT: Dag Otto LauritzenSYKKELEKSPERT: Dag Otto Lauritzen Foto: Nina Kausland/

Meteorologene melder sol og varmegrader i det meste av Sør-Norge, og godværet fortsetter i helgen. Bergen får i dag ni varmegrader, Oslo 13.

Det er på tide å starte sykkelsesongen!

Treningstips
Er du ny i sykkelsporten er det en del utstyr du trenger – og mye du kan droppe, ifølge TV 2 Sportys sykkeleksperter.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

– Ikke glem at det er den som sitter på sykkelen som er det viktigste. Trim og trening kan du selv ta tak i, blant annet med hjelp av gode treningstips på Sporty sine hjemmesider, sier Dag Otto Lauritzen.

LES OGSÅ: Sjekk nyhetene – her er årets store løpeskotest

Ifølge TV 2 Sportys regnestykke, som du finner nedenfor, får du en komplett startpakke for drøye 10.000 kroner. Da har du utstyr som holder mål både til trening og turritt.

Dette trenger du:
Sportys sykkelekspert Atle Kvålsvoll, også kjent som Thor Hushovds trener, mener sykkelen er din viktigste investering. Deretter kommer tre ting:

  • Sykkelsko og pedaler.
  • Hjelm av god kvalitet
  • Sykkelbukse av god kvalitet

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Sykle uten truse!
– Velg sko som passer foten, det er mye å velge i, sier Atle.

Sykkelsko med klikkpedaler sikrer et bra tråkk, mens en god sykkelbukse hindrer at du bli sår i baken.

– Du kan bruke samme sykkelsko som på spinning, men da må du velge riktige pedaler som passer. Husk at sykkelbuksen skal rett på kroppen uten truse under. Renholdet er viktig, sier Dag Otto.

LES ATLES BLOGG HER

HERLIG FØLELSE: Ingen ting er bedre enn å kjenne at kropp og utstyr fungerer, og du kan ta deg en herlig sykkeltur på landeveien. Her fra turrittet Bergen-Voss 2011.HERLIG FØLELSE: Ingen ting er bedre enn å kjenne at kropp og utstyr fungerer, og du kan ta deg en herlig sykkeltur på landeveien. Her fra turrittet Bergen-Voss 2011. Foto: Tom Guldbrandsen/

Sportys prisliste for nybegynnere:

  • Sykkel: 8000 kr
  • Sykkelbukse: 400 kr
  • Sykkeltrøye: 300 kr
  • Hjelm: 500 kr
  • Sykkelsko: 900 kr
  • Flaskeholder og reserveslange: 200 kr

Totalt: 10.300 kr

Penger å spare
Vit ditt reelle utstyrsbehov. Husk at det er personen oppå tohjulingen som avgjør resultatet, ikke om du bruker ekstra tusenlapper på sykkel, hjul og fancy bekledning.

Sykkelbutikkene flommer over av klær og duppeditter som er kjekt-å-ha, men ikke livsnødvendig. Her er det mye penger å spare. Det siste kommer vi tilbake til i slutten av artikkelen.

– Kjøp brukt!
– Det finnes mange bra bruktsykler på Finn eller sykkelrelaterte nettsteder. Da får du mye for pengene. Kjøp en sykkel barna kan vokse fra, ikke en sykkel de skal vokse inn i, råder Dag Otto.

LES OGSÅ: – Bruk sykkelklær som puster

LES OGSÅ: Slik sykler du riktig i trafikken

Huskeliste ved kjøp av sykkel
SYKKEL: Det viktigste er at sykkelen er tilpasset din kropp og fasong. Bruk tid på å finne en sykkel som passer for deg og ditt bruk. Sportys sykkelekspert Atle Kvålsvoll mener du får en bra sykkel fra 8000-10.000 kroner.

Bruk en forhandler som kan ta mål og hjelpe deg med tilpasning. Det er individuelle variasjoner i sittestillingen, så du må først og fremst passe på at du sitter komfortabelt. Er du for eksempel litt stiv i rygg eller nakke må du sitte mer oppreist enn det som er vanlig.

Er du er kortere eller lengre i overkropp eller bein enn normalen må du også ta hensyn til det med plassering av sete og lengden på styrestaget.

LES OGSÅ: Sitt som en prest på sykkelsetet

LES OGSÅ: Dag Otto: – Slik sparer du krefter på sykkelen

SOSIAL TRENINGSFORM: Linda Stokkeland har slanket seg mange titalls kilo takket være sykkeltrening. Her er hun på tur med Dag Otto Lauritzen, som er imponert over fremgangen hennes.SOSIAL TRENINGSFORM: Linda Stokkeland har slanket seg mange titalls kilo takket være sykkeltrening. Her er hun på tur med Dag Otto Lauritzen, som er imponert over fremgangen hennes. Foto: TV 2/

BRUKTKJØP: Kjøper du brukt må du se etter skader, spesielt på rammer og rør, og sjekke vedlikeholdet. Nybegynnere på landeveissykling starter gjerne med en sykkel som veier under 10 kilo. UCIs nedre vektgrense i ritt er 6,8 kg.

HJUL, GIR OG DEKK: Har sykkelen en grei ramme, men ikke de letteste komponentene, kan den oppgraderes ved å bytte ut hjul, gir eller kjede. Du har som regel mest å hente ved å bytte til et bedre hjulsett. Tunge hjul og dekk krever mer energi når du sykler enn lettere hjul. Generelt blir girsystemene lettere, bedre og dyrere jo mer avansert de er. Men de letteste komponentene vil også slites raskere enn de litt tyngre. De fleste landeveissykler har todelt kranktannhjul (det fremre). Noen, som vet de skal sykle mye bratte oppoverbakker, velger tredelt. Compac-krans er stadig mer brukt av trimmere og gir mulighet for lettere gir.

PULSKLOKKE: Kjekt å ha, men alle funksjonene er ikke livsnødvendige.PULSKLOKKE: Kjekt å ha, men alle funksjonene er ikke livsnødvendige. Foto: Polar/

FARTS- OG PULSMÅLER: Dette er ikke utstyr du trenger, men de fleste sykler allikevel med en farts- og distansemåler, og gjerne også pulsklokke. Skal du først investere i en fartsmåler kan det være greit å gå for en som også viser kadens, det vil si turtallet når du tråkker. Nybegynnere tråkker gjerne for tunge gir og blir sure i beina.

– Tren på å kjøre 90–100 tråkk per minutt og på å få et rundt tråkk. Finn en slak motbakke og kjør styrketråkk, litt tyngre gir. Ha rolig frekvens, cirka 50 tråkk per minutt, tipser Dag Otto.

SETE: Noen foretrekker harde og lette seter, andre vil ha dem myke. De fleste seter er en mellomting. De fleste seter har et spor i midten slik at ikke nervebanene i lysken skal komme i klem. Du herdes etter en del timers trening.

VIKTIG: 10.000 nordmenn behandles for hodeskader hvert år. Mange av dem glemmer å bruke sykkelhjelm.VIKTIG: 10.000 nordmenn behandles for hodeskader hvert år. Mange av dem glemmer å bruke sykkelhjelm. Foto: TV 2

HJELM: Hjelmen trenger ikke å se fancy ut, men må passe. Skal ikke kunne tas av uten at du løsner hakestroppen. Skal sitte slik at den dekker pannen, bruk litt tid på å tilpasse. Hjelm er ferskvare og bør gjerne byttes annethvert år, da polstringen svekkes av daglig bruk, slag og støt.

LES OGSÅ: Sykkel-juniorer overrasker Dag Otto

SYKKELSKO OG PEDALER: Et rundt tråkk gir optimal kraftutnyttelse, da trenger du sykkelsko og klikkpedaler. I et rundt tråkk bruker du like mye kraft på pedalen hele veien – skyver, tråkker ned og trekker opp.

Finn sko som passer for deg og den syklingen du har tenkt å drive med. Det finnes to hovedtyper – landeveissko og terrengsko. Landeveisskoene er stivere kan ikke brukes til å gå med.

Kjøp heller ett skonummer for stort, så har du plass til sokker og får bedre sirkulasjon når det regner og er kaldt. Kjøp klosser som passer til pedaltypen din.

Skoovertrekk er en stor fordel på kalde dager eller hvis det regner, koster et par hundrelapper.

LYKTER: Det er viktig å bli sett enten det er dag eller natt. Derfor kan det være lurt å ha på lys både foran og bak uansett når på døgnet du er på veien. Du får enkle, superlette lyssett til en hundrelapp. For helt mørke veier anbefales frontlykt med minst 5 watt styrke. Refleksvest og refleksbånd er også en billig forsikring.

LES OGSÅ: Utstyrsguide for syklister

BEKLEDNING: Sykkelbukse med padding er det viktigste, det sikrer behagelig sittestilling, god bevegelighet og isolasjon av lår, rumpe og hofter. På varme dager er det greit å ha en sykkeltrøye som sitter tett på kroppen og halsen.

Bak har den lommer der du kan ha regn/vindjakke, mat og eventuelt reparasjonsutstyr. Hvis du da ikke har ekstra slange, unbrakonøkkel, pumpe og kjedekutteren i en veske under setet.

Regnjakke hører med til utrustningen når du skal ut på lengre turer. Den skal være så liten og lett at du kan legge den i lommen på sykkeltrøyen. Å sykle i regnjakke i finvær blir for tett og klamt. Da er det bedre med vindvest og løse armer, men det siste trenger du først når du er på turrittnivå.

En lett skijakke og – bukse kan også fungere som overtrekk, men pass på at skibuksene ikke er laget for setebruk og kan slites i skrittet. Pass på at høyre buksebein ikke dingler inn i kjedet.

Du kommer langt med et par langrennshansker for våte og kalde dager, ellers anbefales sykkelhansker uten fingre. Fås fra en hundrelapp.

KAN DROPPES: Det er selvsagt artig å ha en ekte Tour de France-trøye, særlig når du er på tur med Dag Otto (til h.), men slik spesialbekledning koster flesk.KAN DROPPES: Det er selvsagt artig å ha en ekte Tour de France-trøye, særlig når du er på tur med Dag Otto (til h.), men slik spesialbekledning koster flesk. Foto: Privat/

DETTE KAN DU DROPPE
Spesialklær: Utvalget av sykkeltøy blir stadig større og du kan lett svi av tusenvis av kroner. Sykkelbukse for høstvær, sykkeljakke for vinteren, sykkelbukse for vått vær, sykkeljakke for sommeren og den gule ledertrøyen i Tour de France. Dette er utstyr for konkurransesyklister og andre spesielt interesserte, ikke en mosjonist.

Sportsernæring: Barer, sukkertabletter, gel og sportsdrikk er greit å ha på turritt, men kan med enkelhet byttes ut med vanlige sjokoladeplater, frukt og enkel matpakke på treningsturer.

Sportsdrikk kan erstattes med saft eller vann. Vann holder lenge på kortere treninger, men drikk svak saft eller sportsdrikk på lengre turer og konkurranser.

Supersykkel: Det sies at du kan vinne NM med en standardsykkel. Alt overskytende hjelper deg kun å spare noen få prosent. Du har mye mer å hente på å trene et par timer ekstra i uken og skape en mer aerodynamisk sittestilling.

Syklisten oppå avgjør resultatet, ikke om du har Hushovd-modellen, nye karbondekk og det dyreste girsystemet.

trimsykling på riktig måte er en snill og veldig sosial treningsform.

Skjermer, skivebrems og ringeklokke: Ikke vanlig å montere på gateracere. Det finnes løse plastskjermer du enkelt kan sette på raceren i regnvær.

Dyr computer: Du får sykkelcomputere med flere titalls funksjoner, men det du strengt tatt trenger er fartsmåling, trippteller og klokke.

Pulsklokke: En billig variant med puls og stoppeklokke holder lenge, du trenger ikke GPS, sonemåling og alskens avanserte funksjoner.

– Sykling på toppnivå er en av de hardeste idrettene du kan drive med, men trimsykling på riktig måte er en snill og veldig sosial treningsform. Husk ta hensyn til de svakeste. Kjør rolig på fellestreninger slik at alle kan nyte turen. God tur, kanskje sees vi på to hjul, sier Dag Otto Lauritzen.

LES OGSÅ: Variasjon gjør deg sprekere – og skadefri

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 
Disqus sitt kommentarsystem.
reklame