Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

– At vi satte oss et felles mål har vært utrolig motiverende. Vi har virkelig funnet treningsgleden sammen, sier Elisabeth Odden (37).

Etter at Elisabeth la om livsstilen i september tok hun av utrolige 30 kilo på litt over seks måneder.

Se Dag Ottos bakketips nede i saken!

Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung!

I september i fjor startet hun endringen. På Sørumsand treningssenter i Akershus møtte hun andre som hadde deltatt på ulike vektreduksjonskurs og som ville holde vekten og de nye treningsvanene. Stikkord: Sunnere kosthold og trening.

Førstkommende lørdag skal Elisabeth og gjengen fra senteret gjennomføre sitt livs styrkeprøve: Sykle 1400 høydemeter til toppen av Col du Tourmalet – en av de mest kjente og brukte etappene i Tour de France.

– Vill fantasi
– Vi er elleve personer fra 29 til nesten 60 år som alle har vært overvektige. Vi er veldig ulike individer alle sammen, og det var ikke naturlig at vi skulle matche hverandre. Gjennom syklingen har vi funnet sammen, og vi har det utrolig morsomt sammen, forteller Odden.

I fjor sommer ble ideen om å sette seg et hårete mål for å holde treningsmotivasjonen oppe født.

LES OGSÅ: BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

– At vi skulle sykle opp Tourmalet startet som vill fantasi av Trond Hammeren og Jarle Løvstad. Dette ble luftet på senteret, og en av trenerne sa at han ville støtte dem og bli med på turen. Jeg hørte om planene på seinhøsten og meldte meg på, forteller Elisabeth.

Du blir savnet om du ikke kommer på trening

Tøff trening
– Mange av oss hadde ikke syklet siden ungdomstiden. Vi har jobbet knallhardt og syklet masse, mest ute den siste tiden. Vi trener mye på å sykle i bakker, og en gang i uken har vi med en trener som veileder og hjelper oss. På mange av de andre turene bidrar også trenerne.

Til sammen blir fire trenere fra treningssenteret med på turen.

Elisabeth Odden forteller at det gode samholdet har betydd mye.

LES OGSÅ: Vennetrening får deg opp av sofaen

– Vi har blitt en fin gjeng som hjelper og støtter hverandre. Du blir savnet om du ikke kommer på trening.

I tillegg har gjengen trent styrke i form av bootkamptrening en gang i uken.

Sammen har de startet bloggen Fra overvekt til Tourmalet. En rekke sponsorer har hjulpet dem med penger og utstyr til turen.

Gledestårer
16. juni er datoen da kraftprøven opp til det kjente fjellpasset skal gjennomføres.

– Målet vårt er å nå toppen av fjellet. Vi skal sykle ti mil denne dagen, og to av dem går bare oppover. Vi starter med å sykle fra hotellet og til landsbyen Luz-Saint-Sauveur ved foten av fjellet. Deretter sykler vi opp og ned igjen på andre siden. Det skal bli utrolig morsomt.

– Jeg tror det blir ganske mange gledestårer på toppen, sier Elisabeth.

LES OGSÅ: Slik velger du sykkelritt som passer for deg

30 kilo lettere
Styrkeprøven i Frankrike blir bare en av mange seire for gjengen fra Sørumsand. Til sammen har de gått ned mer enn 225 kilo.

– Målet mitt var å gå ned en del kilo og komme i form. Jeg nærmer meg 40 og ville ta et grep om helsen før den gjorde noe med meg. Jeg har holdt vekten stabil i to måneder. Nå kan jeg spise omtrent hva jeg vil siden jeg trener så mye, sier Elisabeth til TV 2 Sporty.

Vi er alle enige om at vi skal sette oss nye mål

– Hva er planen etter Tourmalet?

– Vi er alle enige om at vi skal sette oss nye mål. Vi kommer til å opprettholde kontakten i treningsgruppen og trene sammen videre. Men det er ikke sikkert at vi setter oss like hårreisende mål hvert år.

LES OGSÅ: Derfor bør du kombinere terreng og landevei

– Steintøft
Christer Haagenrud er en av trenerne på Sørumsand treningssenter som skal være med til Frankrike. Han syklet opp det knalltøffe fjellpasset for to år siden etter å ha sett Tour de France-rytterne sykle opp dagen før.

– Det var helt jævlig. Jeg hadde syklet Trondheim-Oslo noen uker i forveien, og sa vel etterpå at jeg heller ville syklet den strekningen tur/retur i stedet for å sykle opp Tourmalet en gang til. Men det hadde gått helt i glemmeboken.

LES OGSÅ: Her er Norges lengste og tøffeste motbakkeløp

– Én ting er den fysiske delen, men du har også den psykiske delen. Vi skal sykle 16 kilometer rett opp, og det er grisebratt hele veien. Når du sykler i 5–6 kilometer i timen fordi du ikke greier å sykle fortere, og fortsatt vet at det er to og en halv time til du er på toppen ... Ja, det er steintøft.

– Vet ikke hva de går til
Haagenrud forteller at det er litt nivåforskjeller på syklistene i gjengen og at de derfor har bestemt seg for å starte i ulike puljer.

– De raskeste vil nok bruke i underkant av to timer, mens noen trenger i alle fall tre timer opp. Ved å starte til forskjellige tider håper vi på å nå toppen samtidig.

– Vet de andre hva de går til?

– Nei.

– Tror du alle når toppen?

– Ja, det er jeg nesten 100 prosent sikker på. Gruppen er veldig sammensveiset og flinke til å oppmuntre hverandre.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

– Dypt imponert
Haagenrud, som jobber som spinninginstruktør på Sørumsand treningssenter, forteller at det har vært en kjempeopplevelse å trene sammen med Tourmalet-gjengen.

– Det de har fått til er helt eventyrlig. Det er en fantastisk gjeng som har lagt ned en utrolig innsats. Tror verken jeg eller Karsten, som er den andre treneren som har fulgt dem, hadde forventet at de skulle ta så store steg som de har gjort. De har trent sammen 2-3-4 ganger i uken fra desember og til juni, med Tourmalet som mål. Det har skapt et utrolig samhold og jeg er dypt imponert.

Vondt uansett
TV 2 Sportys Dag Otto Lauritzen har syklet opp Col du Tourmalet mange ganger fra begge sider, både på trening og som deltaker i Tour de France.

– Husk at det kommer til å gjøre vondt uansett tempo, men har dere bestemt dere, så kommer dere opp – garantert. Dere bestemmer, sier Lauritzen.

Han råder Tourmalet-gjengen til å trene litt mandag eller tirsdag før den store utfordringen.

LES OGSÅ: Her er Dag Ottos sykkelferiefavoritter

– Har dere tid ville jeg kjørt noen lange bakkedrag på minimum 10–20 minutter i bakke, gjerne med pulsbelte, og finne en rytme som passer dere over lang tid. Finn en rytme med fart og puls som dere klarer i mer enn 1,5 time.

– Dere bør ta en rolig tur dagen etter, og de siste dagene bør være lett trening og restitusjon før styrkeprøven lørdag, råder eks-sykkelproffen.

LES OGSÅ: Her går Davy Wathne løs på sitt nye liv

Han oppfordrer dem til å ikke bli overmodige i starten av den knallharde sykkelturen.

– Fjellet er langt. Finn en fin rytme som passer deg og hold deg der. Husk også å drikke bra med væske før start og under oppvarming, og få i deg litt næring før start. Turen tar nok noen timer opp, og dere trenger væske og næring underveis også, er rådene fra Dag Otto.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!