Sjekk ut nye Sportyklubben – bedre og billigere!

– På skolen får jeg ofte kommentarer: Hvordan kan du som er så liten være så sterk?

Suzanne Svanevik er bare 152 centimeter høy og veier 50 kilo. Men i treningsstudioet er det ingen jevnaldrende jenter som slår henne.

Trenes av broren

For to år siden oppdaget hun den nye trendsporten crossfit – og har siden trent mye. Gjerne 7–8 økter ukentlig.

– Ingen 17-årige jenter jeg kjenner klarer å kopiere dette, sier bror og trener André Svanevik til TV 2 Sporty.

Les også: Er du sterk nok for crossfit?

I videoen ovenfor setter bergensjenta ny personlig rekord i øvelsen «Fran», der hun vekselvis tar thrusters og kroppshevinger i stang: 21 repetisjoner i hver øvelse, så 15 og til slutt 9 – 90 repetisjoner totalt.

Suzanne har 30 kilo på stangen, som betyr at hun løfter sin egen kroppsvekt 72 ganger på 4 minutter og 17 sekunder.

Klarer du å slå Suzanne? Si din mening i kommentarfeltet?

LØFTER TUNGT: 17 år gamle Suzanne Svanevik trener syv-åtte ganger hver uke. (Foto: Crossfit Bergen/)

Sterkest i klassen?

– Min gamle personlige rekord var 6,53, så den ble knust, sier førsteklassingen fra Årstad videregående skole. Hun fylte 17 år tidligere denne uken.

Guttene på hennes parti gjør akkurat det samme, men de har 43 kilo på stangen.

På slutten av videoen kan man tydelig se at Suzanne har tatt seg helt ut.

– Hvor sliten var du på en skala fra én til ti?

– 9,5!

Bli med i Sportyklubben

– Er du sterkere enn guttene i klassen din?

– Ja, det tror jeg. Jeg får i hvert fall gode resultater i gymtimene, flirer Suzanne.

TRENER SØSTEREN: André Svanevik er selv en aktiv crossfit-utøver. Han hjelper lillesøsteren med å styre treningen. (Foto: Crossfit Bergen/)

Slik spiser hun

I tillegg til tre pulsøkter og 4–5 styrkeøkter har Suzanne fokus på riktig kosthold.

– Jeg prøver å spise ren og naturlig mat og holder meg unna feil karbohydrater. Du blir ganske sulten og trenger mye næring når man trener slik, men det er viktig å spise riktig, sier 17-åringen.

Mandag morgen klokken 06.00 er Suzanne Svanevik på plass på Crossfit Bergen og ror intervaller. Senere på dagen er det styrketrening. Også onsdager trener hun to daglige økter.

Les også: Disse øvelsene får deg raskt i superform

Intensiv kombinasjonstrening

André mener søsteren drar fordel av sin bakgrunn som tidligere turner og gymnast.

– Hun er en spretten liten jente med kroppskontroll, men er også er sterk og utholdende. Det er en unik kombinasjon. Ikke så mange jenter i dag er særlig sterke, sier trenerbroren.

– Hvordan trener man for å oppnå slike resultater?

– I crossfit trener vi med høy intensitet der vi kombinerer styrke og utholdenhet. «Fran» er høyintensiv trening. Men vi har andre øvelser, for eksempel «Helen», der vi løper 400 meter, så tar vi 12 pullups før vi svinger en kettlebell-kule på 24 kilo (16 for jenter). Dette gjentas tre runder.

– Det er også viktig å lytte til sin egen kropp. Suzanne er flink dette og tar fri når hun føler at kroppen trenger det, eller kjører på når hun føler seg pigg. I helgene tar hun normalt fri, forteller André Svanevik.

Crossfit Bergen har 400 medlemmer og jenteandelen er 40 prosent.

Har du prøvd crossfit? Del dine erfaringer i kommentarfeltet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!