Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben

Hva gjør Dag Otto i sengen til Olaf Tufte?

Den blide sørlending fikk en dag på Tufte-gården han sent vil glemme.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Ikke ro bare med armene, det er pramroing. La rumpe og bein gjøre hovedjobben, sier Olaf Tufte!

Dag Otto Lauritzen har, på oppdrag fra God Morgen Norge, besøkt Tufte hjemme på gården hans i Nykirke i Vestfold. Mål: Å følge Tufte en hel dag og avsløre den dobbelte OL-mesterens trenings- og kostholdshemmeligheter.

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

I videoklippene nedenfor får du eksklusive tips til hvordan du kan ro mer effektivt i båt – eller få bedre treningseffekt på romaskinen.

Dag Otto får roinstruksjon av Tufte. Se video her:

Her er Olaf Tuftes oppskrift på et vellykket rotak:

  • Kom rolig frem i sleden med strake armer. Så drar du tilbake med bein og hofter, så rygg og til slutt armene.
  • Dra håndtaket/åren helt inn til brystet. Kort sagt: Heng i snøret, dra inn på slutten.
  • På vei tilbake gjør du motsatt: Armer, så rygg, så bein.
  • Ikke slipp håndtaket nedenfor knærne, men vannrett tilbake til utgangspunktet.
  • Bruk magemusklene til å skape skyv, og stå imot.
  • Flytt tyngden, skap fremdrift.

Tufte viser det perfekte rotaket. Se video her:

Tufte tenker sykkel
– For deg ser det lett ut å ro i 1,50 (snittempo på 500 m). For meg er det nesten full fart, sier reporter og eks-sykkelproff Dag Otto.

– Det er med sykkel som med roing: Du må ha et rundt tråkk. Det nytter ikke bare å tråkke ned. Derfor visualiserer jeg sykkel når ror og forestiller meg et rundt tråkk.

– Mange mister halvparten av taket, mens jeg har teknikk til å få tak i kraften foran, og snu kraften inn i kjettingen på vei tilbake, forklarer Olaf.

LES OGSÅ: Bli råsterk som Olaf Tufte

Effektiv trening
– Hva er så unikt med roing som treningsform?

– Du trener hele kroppen, inkludert magemusklene. Det eneste du ikke får trent så mye er brystmusklene, konstaterer Olaf Tufte.

Olaf Tufte har vunnet to gull i både OL og VM i roing. I tillegg er han familiefar og bonde som trenger mye fôr.

Ti tusen kalorier for dagen
På det meste legger Tufte i seg over ti tusen kalorier på en dag. For å få til det må han også spise mens han trener.

Det er lite fiksfakseri på denne atleten. Han starte dagen veldig tradisjonelt.

– Det blir ofte 3–4 brødskiver, gjerne med geitost og syltetøy.

– Jeg pleier å si at jeg trener slik at jeg kan spise det jeg vil!

LES OGSÅ: Slik velger du sykkelritt som passer for deg

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

reklame