Atle Roness (71) fra Bergen har jobbet som psykiater og lege i 45 år. I disse dager er han ute med en ny bok der han lovpriser sine erfaringer med fysisk trening for pasienter med psykiske plager. Erfaringer han gjorde allerede tidlig i sin karrière.

«Fysisk aktivitet kan være med å forhindre utviklingen av depresjoner», skriver Roness i boken «Å ville og våge»

LOVPRISER TRENING: Atle Roness, psykiater og teolog, har gitt ut boken "Å ville og våge" der han forteller om sine gode erfaringer med fysisk trening for psykisk syke mennesker. (Foto: Fotograf: Chris Voss/)

Selvmordsforsøk
– Jeg kan underskrive på dette. Jeg trener selv, og føler treningen gjør meg godt både fysisk og psykisk, sier skuespiller Jakob Margido Esp (68) til TV 2 Sporty.

I 1991 gikk Esp, også kjent for rollen som Flettfrid Andresen, inn i en personlig krise. Den endte med innleggelse på psykiatrisk sykehus. Etter å ha kommet seg gjennom denne krisen valgte han å dele sine erfaringer fra psykiske problemer og selvmordsforsøk med offentligheten. I dag reiser han rundt og holder foredrag, både om sine smertelige erfaringer, men også om humor og helse.

LES OGSÅ: Hvorfor jogge når du kan shoppe?

– Jeg følger mitt eget treningsprogram og svømmer mye. Svømming er en skånsom treningsform som styrker deg, gir velvære og smører muskler og ledd. Jeg systematiserte treningen etter at jeg gikk på smellen i 1990–91. Jeg føler det er mer åpenhet om psykiske plager og selvmordsproblematikk i dag, men dessverre går ikke tallene ned. Det kan ha noe med det vanskelige og kompliserte samfunnet vi lever i, tror Esp.

68-åringen pensjonerte seg i fjor etter å ha vært tilknyttet Trøndelag Teater i nærmere 50 år.

flettfrid (Foto: Eeg, Jon)

Personer med alvorlige psykiske lidelser dør 16 år før gjennomsnittsbefolkningen som følge av hjerte- og karsykdommer, viser undersøkelser gjort av australske forskere. Pasienter som blir satt på vanlige antipsykotiske legemidler for første gang, legger på seg fem til seks kilo i løpet av i underkant av to måneder.

LES OGSÅ: Trening gjør deg psykisk sterkere

– Forhindrer depresjoner
Forfatteren av den nye boken erfarer at trening ikke bare føles deilig samme kveld, men at den har langtidseffekt på pasientene.

«Du har sikkert kjent den velgjørende virkningen av å trimme. Like etter at du har tatt deg fysisk ut, kjenner du deg avslappet og rolig. Men dette er ikke bare en forbigående virkning, den ser også ut til å vare», skriver Roness i boken, som er utgitt på Commentum Forlag.

Ble direktør og tok grep
Atle Roness ble født i 1939 i Bergen og vokste opp like ved Neevengården asyl som seinere ble til Sandviken sykehus. Skjebnens ironi ville at Roness seinere skulle bli direktør for Modum Bad, der han var tidlig ute med å bruke fysisk trening som en fast del av behandlingen.

– På Modum Bads Nervesanatorium kom vi tidlig i gang med fysisk trening. Det viste seg at fysisk trening hadde positive virkninger, spesielt hos dem som hadde depresjoner, forteller Roness til TV 2 Sporty.

«På stedet var det rikelig mulighet for trim, både sommer og vinter. Der er myke furumoer som egner seg utmerket for jogging. Om vinteren er det oppkjørte skiløyper med lys, og man kan ta på seg skiene rett utenfor Nervesanatoriet. En av de nærmeste naboene til Modum Bad er Johan Kaggestad, den kjente idrettsmannen, treneren og TV-reporteren. Han og kona Jeanette ble tidlig engasjert av sykehuset til å trene pasientene. Det var stor stas for dem å bli trent av landslagstreneren, og fysisk trim ble populært og in på sykehuset», skriver Roness.

LES OGSÅ: Slik sykler du riktig i trafikken

FRISK MED TRENING: - Det er solide bevis for at trening på moderat til høy intensitet bidrar til kraftig reduksjon i risiko for hjerte- og karsykdom, sier Sporty-ekspert Siri Marte Hollekim. (Foto: Nina Kausland/)

Undersøkte treningseffekten
Roness forteller om assistentlegen Egil W. Martinsen som fikk støtte av Forskningsrådet for å gjøre en studie om fysisk trening og behandling av psykiatriske pasienter på Modum. En gruppe trimmet en halvtime tre ganger ukentlig, mens en annen gruppe gikk uten fysisk trening. Ved utskrivingen viste det seg at de som hadde drevet fysisk trening kom best ut. Mange av disse pasientene fortsatte treningen på egen hånd.

I en oppfølgerundersøkelse satte man en gruppe pasienter i gang med kondisjonstrening, men en annen gruppe fikk lett mosjon. Konklusjonen var at fysisk trim er positivt for den psykiske helsen, men at treningen ikke behøvde å være kondisjonsgivende for å gi effekt på den psykiske helsen.

LES OGSÅ: Derfor blir du i bedre form med nok søvn

Ble prest som 70-åring
Atle Roness er en flerstudert mann. I tillegg til å ta eksamen som lege og psykiater i 1967, utdannet han seg til teolog i 1969. I boken forteller han om sitt liv og virke som psykiater og prest, og hvordan han mener den kristne tro virker positivt inn på den psykiske helsen. I 2009 ble han, 70 år gammel, ordinert til prestetjeneste, og har de siste to årene blant annet virket som sjømannsprest i Miami.

71-åringen har selv en bred idrettsbakgrunn. Han spilte i mange år fotball på Sandvikens A-lag, Bergen bylag, studentlandslaget og en sesong for Lyn i toppserien. Roness har også premie fra NM i alpint.

Roness har utgitt 18 bøker som er solgt i nærmere 100.000 eksemplarer.

LES OGSÅ: Eiendomsmeklere pålagt å løpe i jobb

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken