Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Førstkommende lørdag går Holmenkollstafetten av stabelen i Oslos gater. Rekordmange 40.000 løpere deltar i den 18 kilometer lange stafetten, deriblant TV 2 Sportys eget lag.

LES OGSÅ: Disse skal løpe Holmenkollstafetten med TV 2 Sporty

Du er kanskje en av dem som skal springe for ditt lokale idrettslag eller bedrift. Men hva gjør du for å stille best mulig forberedt?

Kanskje det viktigste er å gjøre seg kjent med vekslingsområdet og hvem man skal veksle med. Ifølge Egil Reidar Osnes, tidligere baneløper og vinner av eliteklassen i Holmenkollstafetten, er det ikke uvanlig at det blir utfordringer nettopp under veksling.

ERFAREN LØPER: Egil Reidar Osnes, tidligere baneløper og nå ungdomstrener i idrettsklubben Tjalve, vant eliteklassen i Holmenkollstafetten sammen med Tjalve i 2010. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: – Du trenger ikke kurs for å bli en god løper

– Vær klar!
– Det som ofte er problemet er at den som skal ta imot stafettpinnen ikke er klar når løperen kommer. Årsaken kan være at man har sett feil på klokken. Det kan være vanskelig å beregne hvor lang tid løperne bruker, sier Osnes som i dag er styremedlem og ungdomstrener i arrangørklubben Tjalve.

Heldigvis finnes det gode hjelpemidler. Sjekk Holmenkollstafettens beregninger for når nettopp din lagkamerat antas å passere på løpets hjemmesider.

Unngå å miste fart
Når løperne kjenner hverandre igjen er det om å gjøre at pinnen mister så lite fart som mulig gjennom vekslingsfeltet.

– Den som skal ta imot pinnen har alt ansvaret når det gjelder vekslingen. Han eller hun er uthvilt og kan se og tenke klart.

Å motta pinnen i fart er alltid best, og det gjelder å se an farten til den som kommer. Farten vil være forskjellig på hver etappe avhengig av om vekslingsfeltet står i oppoverbakke eller i nedoverbakke.

LES OGSÅ: Test av løpesko: Gjør ny teknologi at du løper fortere?

Ifølge Osnes er det ikke avgjørende hvordan man mottar pinnen. Han mener likevel at det er lettest å ta imot pinnen hvis den kommer ovenifra.

– Hvis den som løper kommer med høyre hånd, er det lettest å ta imot med venstre. Da løper man ikke i hverandre. Det er lett at man snubler i hverandre hvis man tar imot med samme hånd som pinnen gis fra, sier den erfarne løperen.

LES OGSÅ: Dette øker risikoen for sting

VEKSLING: Det er viktig å bli enige om hvilken hånd pinnen skal gis og tas med på forhånd. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com)

Bli kjent med etappen
Det kan være lurt å ha gått eller jogget gjennom etappen sin på forhånd. Har du en etappe som ikke er så lang, kan du jogge gjennom den, frem og tilbake, som oppvarming. Det bør være gjennomførtbar for deg som har en etappe på under 1500 meter.

– Det viktigste er å ikke løpe gjennom etappen så fort man kan dagen før løpet. Da kan man oppleve at man blir stiv i beina og står i fare for å mislykkes, advarer Osnes.

LES OGSÅ: Sjekk nyhetene – her er årets store løpeskotest

Når du kjenner etappen, kan det være lurt å bestemme seg for et punkt, kanskje 200 meter før veksling, der du virkelig skal ta i.

– En god spurt på slutten kan være til god hjelp.

Disponere krefter
Kjenner du etappen din kan du også lettere disponere kreftene i løpet. Hva som kan skje om man ikke gjør dette er det mange eksempler på.

– Jeg har løpt 7. etappe en del ganger og der har jeg sett en del hodeløse åpninger. Etappen er 1800 meter lang og går hovedsakelig i oppoverbakke. Den starter flatt, og det har vært mange som har feid forbi meg i begynnelsen for så å stoppe helt opp når det går oppover etter noen hundre meter. Da er det fortsatt langt igjen!

Har du ingen mulighet til å gjøre deg kjent med etappen på forhånd, kan videoen under hjelpe deg.

VIDEO: Sjekk Holmenkollstafettens guide til de 15 etappene.

Råd før løpet
– Mange er spente før mosjonsløp og sliter med å få sove natten før. Har du noen gode råd for dette?

– Det ikke vil gå utover prestasjonen din om du sover litt dårlig. Det er et tegn på at kroppen er i spenning, og det kan være bra. Da er man i stand til å gi mer og ta i det man er god for. Hvis man vet at dette med søvnen ikke er så farlig er det også lettere å få sove.

LES OGSÅ: Unngå løpeskader – her er rådene

Her er flere gode råd:

* Spis så normalt som mulig før løpet, men unngå tung og fet mat. Det kan du heller ta igjen senere. Spis gjerne karbohydrater.

* Klær: Hvor godt du bør kle deg avhenger av temperaturen. Etter at du har varmet opp er det bedre å ha på seg for lite enn for mye. Du kan avtale med venner å ta vare på tøyet ditt mens du løper. Du kan også legge det igjen i vekslingsområdet.

* Varm godt opp. Du kan aldri vite nøyaktig når den du skal veksle med kommer, men gjør deg beregninger og hopp og sprett litt i vekslingsområdet de siste fem minuttene før løperen forhåpentligvis skal være på plass.

LES OGSÅ: – Du trenger ikke kurs for å bli en god løper

I MÅL: Like etter målpassering på siste etappe må alle løpere passere gjennom den såkalte ¿slusen¿ for å kunne sikre den rette rekkefølgen i mål. I enden av denne blir lagene registrert. Deretter må stafettpinnen leveres inn. (Foto: Eirik Førde/)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!