Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben

Kondiskalkulator

Verdien for alder mangler eller er ikke i riktig format.
Verdien for midjeomkrets mangler eller er ikke i riktig format. Bruk målbånd og mål omretsen rundt magen med navlen i sentrum.
Verdien for hvilepuls mangler eller er ikke i riktig format. Har du pulsklokke ligg ned i rolige omgivelser i 10 minutter og bruk laveste puls som hvilepuls. Har du ikke pulsklokke ligg ned i rolige omgivelser i 10 minutter og mål pulsen over 30 sekunder og gang med 2.

Ring 113!...eller så stemmer nok ikke tallene du oppgav...

...

Din VO2MAX er kalkulert til ... og din estimerte kondisjonsalder er ...

Del resultatet på Facebook
Tjenesten er laget i samarbeid med ntnu.no/cerg.

Er du sprek? Test din kondis her!

Sjekk om kroppen din er yngre enn din faktiske alder.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

BMI-kalkulator: Sjekk om du er undervektig, har normal vekt eller er for tung

TV 2 Sportys formkalkulator viser deg hvor god kondisjon du har i forhold til alderen din.

LES OGSÅ: Linda (41) ble 15 år yngre på 10 uker

Viser kalkulatoren at kondisjonsalderen er lavere enn din faktisk alder, er det et tegn på at du trener godt.

Bli med i Sportyklubben!

Er kondisjonsalderen din eldre enn deg selv, bør du kanskje vurdere å mosjonere mer.

VO2-maks tabell basert på alder og fysisk nivå

Alder

Dårlig

Greit

Middels

God

Svært god

Menn

<= 29

<= 24,9

25-33,9

34-43,9

44-52,9

>= 53

<= 30-39

<= 22,9

23-30,9

31-41,9

42-49,9

>= 50

<= 40-49

<= 19,9

20-26,9

27-38,9

39-44,9

>= 45

<= 50-59

<= 17,9

18-24,9

25-37,9

38-42,9

>= 43

<= 60-69

<= 15,9

16-22,9

23-35,9

36-40,9

>= 41

Kvinner

<= 29

<= 23,9

24-30,9

31-38,9

39-48,9

>= 49

<= 30-39

<= 19,9

20-27,9

28-36,9

37-44,9

>= 45

<= 40-49

<= 16,9

17-24,9

25-34,9

35-41,9

>= 42

<= 50-59

<= 14,9

15-21,9

22-33,9

34-39,9

>= 40

<= 60-69

<= 12,9

13-20,9

21-32,9

33-36,9

>= 37

Tegnforklaring: <= yngre enn >= eldre enn

LES OGSÅ: Hedda har gjort livet 77 kilo lettere for disse ti

Kalkulatoren er utviklet i samarbeid med NTNU.

Hvorfor teste kondisjonsalder? Studier viser at kondisjon er den viktigste faktoren for å si noe om fremtidig helse og levealder. Kondisjon er en viktigere faktor enn om man er overvektig, røyker eller har har etablert hjerte- og karsykdom.

Hvem er kalkulatoren for? Kalkulatoren er beregnet på personer over 20 år.

Hvordan måle midjeomkrets? Tips: Dersom du ikke har et målebånd tilgjengelig, ta beltet ditt og mål ved hjelp av et A4-ark (høyde 29,7 cm).

Hva sier tallet som kommer ut? Tallet reflekterer hvor godt hjertet er i stand til å pumpe blod og næring ut til arbeidende muskulatur, hvor god blodårene er til å transportere blodet og hvor god musklene er til å nyttegjøre seg av oksygen og næring det får tilbud om.

Hva bør være minimum? Uavhengig av alder bør kvinner tilstrebe å ha over 35 i kondisjonstall, og menn bør tilstrebe å ha over 45.

Personer med verdier under disse verdiene har flere risikofaktorer for hjerte- og karsykdom sammenlignet med personer som har et kondisjonstall over verdiene.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 
Disqus sitt kommentarsystem.
reklame