Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
MARATONDEBUT: TV 2-reporter Hilde Gran fikk en tøff opplevelse da hun kastet seg ut på den lengste og mest berømte OL-distansen: Maraton.
MARATONDEBUT: TV 2-reporter Hilde Gran fikk en tøff opplevelse da hun kastet seg ut på den lengste og mest berømte OL-distansen: Maraton. Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/

– Hurra, jeg har fullført mitt første maraton!

Å løpe 42,2 kilometer for første gang er ingen spøk. Det fikk TV 2-reporter Hilde Gran erfare.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

TAPPER I REGNET: TV 2-reporter Hilde Gran måtte hanskes med både regn og kulde under Stockholm Marathon.TAPPER I REGNET: TV 2-reporter Hilde Gran måtte hanskes med både regn og kulde under Stockholm Marathon. Foto: Kyrre Øvrebø/TV 2/

«Tid: 4.26,05. Stockholm viste seg virkelig fra sin mest gufne side med sibirvind, pøsregn og 4 grader. Men jeg fullførte – hurra for meg!»

Slik lød den obligatoriske, men lykkelige Facebook-oppdateringen til TV 2-reporter Hilde Gran etter at hun gjennomførte Stockholm Marathon nå i juni.

Bak en slik prestasjon ligger så uendelig mye mer: Blod, svette og tårer. TV 2 Sporty har utfordret maratondebutanten til å fortelle hvilke utfordringer hun måtte overvinne på den lange veien til målet.

LES OGSÅ: Johan Kaggestads maratontips

– Hvordan forberedte du deg?

– Fra å ha vært veldig ujevn når det gjelder trening, har jeg det siste halvannet året trent regelmessig 3–4 ganger i uka. I fjor prøvde jeg meg på halvmaraton i Oslo, så vil si at jeg har hatt et OK grunnlag, forteller Hilde Gran (32).

Hun og samboer Kyrre Øvrebø (31) meldte seg på Stockholm Marathon i desember i fjor. Kyrre er tidligere sprinter og rask på kortere distanser, men på lengre løp er paret ganske jevnbyrdige.

Dette var den kaldeste junidagen i Stockholm siden 1928

– Siden februar/mars vil jeg si at mye av treningen har dreid seg mye om å klare å gjennomføre. Jeg har gradvis økt mengde og lengde på løpingen. I løpet av de siste tre månedene har jeg sikkert løpt 5–6 halvmaratondistanser, samt en tur på rundt 30 kilometer. I tillegg har jeg trent en del intervall: 4x4, 2x16 og 45/15, sier hun.

Vi kan legge til at Hilde også løp halvdistansen under Bergen City Marathon 28. april.

LES OGSÅ: Nå kan du løpe maraton over Fisketorget

MARATONDEBUT: TV 2-reporter Hilde Gran fikk en tøff opplevelse da hun kastet seg ut i sin første maraton.MARATONDEBUT: TV 2-reporter Hilde Gran fikk en tøff opplevelse da hun kastet seg ut i sin første maraton. Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/

– Løpsdagen i Stockholm, hva gikk bra og hvilke problemer møtte du?

– Jeg vil si alt fungerte ganske godt! Jeg sitter igjen med en god følelse derfra. En utfordring var været; Dette var den kaldeste junidagen i Stockholm siden 1928. Fire grader, pøsregn og stiv kuling. Etter den første mila var jeg gjennomvåt, og var kald og frøs mye i løpet av de 42,2 kilometerne, sier Hilde.

Hun er positivt overrasket over hvor bra hun følte seg i beina.

– Jeg hadde på forhånd blitt advart av mer erfarne maratonløpere: «Bare vent, det er fra 30 kilometer et maraton virkelig starter». Jeg følte meg stort sett fin hele veien.

MARATONDUO: Hilde Gran (til v.) og samboer Kyrre Øvrebø er i godt humør før start. Siden skulle ting bli litt verre, særlig for sistnevnte.MARATONDUO: Hilde Gran (til v.) og samboer Kyrre Øvrebø er i godt humør før start. Siden skulle ting bli litt verre, særlig for sistnevnte. Foto: Marathonfoto

LES OGSÅ: Slik velger du riktig treningsfart

Planen var å løpe sammen hele veien, men samboer Kyrre fikk det – i likhet med mange av de 22.000 andre deltakerne – det litt tungt på slutten. Kyrre kom i mål på 4.32,22, drøye seks minutter bak Hilde.

LES OGSÅ: Slik beholder du løpemotivasjonen

– Er det noe du kunne gjort annerledes?

– Vi startet veldig rolig og løp den første mila på rundt 6.30 minutter per km i gjennomsnitt. Jeg var veldig opptatt av å begynne rolig og ikke gå på en smell, men i ettertid ser jeg at vi kunne ha forbedret tiden ved å løpe litt raskere i begynnelsen uten at det hadde kostet så veldig mye mer. Men som sagt; dette var mitt første maraton, så jeg var mest opptatt av å fullføre.

PÅ STADION: Hilde Gran i fint og optimistisk driv.PÅ STADION: Hilde Gran i fint og optimistisk driv. Foto: Marathonfoto

– Jeg kunne disponert næringsinntaket litt bedre. Jeg er ikke veldig glad i bananer, så jeg hadde med meg Squeezy gel, men begynte litt tidlig å innta den. Jeg kunne med fordel ha ventet litt med den!

LES OGSÅ: Slik måler du makspuls

LES OGSÅ: Slik kommer du i sonen

– Planen min var å få unna en langtur på rundt 35 kilometer i april, men det fikk jeg ikke gjort. Jeg jobber som reporter i TV2s utenriksavdeling og dekket det franske presidentvalget som gikk over to runder i april og mai. Det førte til at treningen ble veldig uregelmessig i denne perioden. I tillegg ble jeg syk da jeg kom hjem, så jeg hadde en periode på tre uker der jeg ikke fikk trent noe!

Dette førte til at Hilde fikk litt panikk, og tok litt hardt i med treningen i de to ukene før avreise til Stockholm.

SKO DEG RIKTIG: Fottøyet er ditt viktigste arbeidsverktøy når du skal løpe langt. Skoen skal være stabil og ha god demping, men samtidig gi lett og god løpsfølelse.SKO DEG RIKTIG: Fottøyet er ditt viktigste arbeidsverktøy når du skal løpe langt. Skoen skal være stabil og ha god demping, men samtidig gi lett og god løpsfølelse. Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/

– Dette resulterte i en liten strekk, og enda mer panikk, samme uka som jeg skulle løpe. Nå gikk jo alt bra, men for min egen psykes del, skulle jeg nok ønske jeg hadde fått inn denne siste langkjøringen og at treningen ble litt mer regelmessig den siste tiden før maraton. Men altså, alt gikk bra – og det blir nok ikke mitt siste maraton!

LES OGSÅ: Unngå løpeskader – her er rådene

– Hva er ditt neste treningsmål?

– Jeg er fortsatt litt stiv i beina og har fem blå tånegler, sier Hilde, som planlegger å delta i motbakkeløpet Stoltzekleiven Opp 29. september.

– De siste to månedene har det kun vært langturer og intervall, så nå gleder jeg meg til å begynne å trene mer normalt igjen!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 
Disqus sitt kommentarsystem.
reklame