Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
NEGATIV EFFEKT: Barn putter mer junk food i munnen hvis de sitter mye foran TV-skjermen, ifølge en ny amerikansk undersøkelse.
NEGATIV EFFEKT: Barn putter mer junk food i munnen hvis de sitter mye foran TV-skjermen, ifølge en ny amerikansk undersøkelse. Foto: Illustrasjonbilde / Colourbox/Gerard Launet / PhotoAlto

TV-reklame får barn til å spise mer junk

Se hva for mye tid foran skjermen kan gjøre med barnet ditt. – Lag regler, sier Sporty-ekspert.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

En ny amerikansk undersøkelse viser at TV-titting oppmuntrer barn til å spise junk food.

12.000 barn fra 5. til 10. klasse ble spurt om hvor mye tid de bruker foran fjernsynet og datamaskinen, og hvor ofte de spiser frukt, grønnsaker og junk food.

Jo mer tid de tilbrakte foran TV-en, jo mer usunn mat fikk de i seg.

Slik skaper du gode familievaner, les nede i saken!

Påvirket av reklame
Resultatene viser at for hver time barna sitter foran skjermen daglig er det 8 prosent mindre sjanse for at de spiser frukt, 18 prosent større sjanse for at de spiser godteri og 16 prosent større sjanse for at de spiser ferdigmat, skriver TIME.

Forklaringen er at barna blir eksponert for mer reklame for usunn mat og brus enn for frukt og grønnsaker. Undersøkelsen viser at barn som ser mye på TV foretrekker mat med høyt sukkerinnhold, salt og fett, selv når de ikke sitter foran skjermen.

LES OGSÅ: Slik unngår du kjøleskapsfellen

MAKS TO TIMER: Forskerne bak studien anbefaler at foreldrene sørger for at barna ikke får bruke mer enn to timer til sammen foran TV og datamaskinen hver dag.MAKS TO TIMER: Forskerne bak studien anbefaler at foreldrene sørger for at barna ikke får bruke mer enn to timer til sammen foran TV og datamaskinen hver dag. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/6PA/MAXPPP

Undersøkelsen er gjort av forskere Leah Lipsky og Ronal Iannotti ved Eunice Kennedy Shrive National Institute of Child Health and Human Development. De mener at mye skjermtid gjør at barna etablerer et mønster av dårlige matvarer som kan utsette dem for fremtidig fedme og sykdommer knyttet til overvekt.

Med mye tid foran skjermen, er det også mindre sannsynlig at de trener eller deltar i fysisk aktivitet som kan holde dem sunne.

Sunn mat tilgjengelig
For å motvirke usunn småspising, mener forskerne at du ganske enkelt kan ha sunnere mat tilgjengelig for barna dine.

Lipsky og Iannotti fant at det er noen barn som spiser mer frukt når de sitter foran TV-en, fordi de kun har sunn mat innen rekkevidde.

LES OGSÅ: – Lettbrus kan lure deg til å spise mer

– Denne linken var ikke i nærheten så sterk som den mellom TV-titting og økt konsum av godteri, brus og hurtigmat generelt, sier Lipsky.

Studien støtter tidligere undersøkelser som linker mye TV-titting blant barn til et usunt kosthold.

Maks to timer
En stor australsk undersøkelse viste i fjor at seksåringer, som bruker mye tid foran skjermen, hadde større risiko for hjerte- og karsykdom, høyt blodtrykk og diabetes seinere i livet, sammenlignet med de barna som hadde lite skjermtid.

Siri Marte HollekimSiri Marte Hollekim Foto: Frode Sunde/

I Australia anbefaler helsemyndighetene at barn tilbringer maks to timer foran en skjerm daglig. Det er TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold, Siri Marte Hollekim, enig i:

– To timer er det jeg selv tilstreber på egne barn, men jeg vil ha sagt at det sannelig ikke er enkelt. Det er ikke alltid vi får det til selv. Skjermtid vil jo ikke bare si tiden man tilbringer foran TV og datamaskin, men også mobil, TV-spill og iPad.

Hollekim, som til daglig doktorgradsstipendiat ved NTNU, mener det er skremmende hvor mye den oppvoksende generasjonen sitter i ro, både på skolen og hjemme.

LES OGSÅ: Vi er snart like fete som amerikanerne

– Det kroppslige grunnlaget for å være rustet mot fremtidig sykdom som type 2 diabetes er nok dårligere for våre barn enn det vi hadde fra timelang utelek som barn. Ved inaktivitet øker ikke bare sjansene for å utvikle hjerte – og karsykdommer, men tenk også muskel- og skjelettplager. Hvilken rustning har de som sitter i ro å tære på med alderen? Samtidig er det stor forskjell på barn som er aktive og de som ikke er det. I Norge er barn generelt mer aktive enn i USA.

Alternative aktiviteter
– Hvordan kan man oppmuntre barn til å være i aktivitet?

– Be dem gå ut og leke, det fremmer kreativitet og de får i tillegg frisk luft. Det er ikke trening jeg snakker om, men å være i bevegelse og gjøre noe annet enn å sitte på rumpen, eller ligge på ryggen. Mange ganger gjelder det å bare sette noen regler for hva som er greit og ikke greit. Hjemme hos oss er det ikke lov å sette på TV etter skolen, for eksempel.

LES OGSÅ: Derfor lures du til å spise for mye

Siri Marte mener at foreldre må være gode rollemodeller for barna sine.

LEKE UTE: - Stillesitting er farlig for helsen vår. Slipp barna ut i det fri! Leking utendørs fremmer kreativiteten, sier Sporty-ekspert Siri Marte Hollekim.LEKE UTE: - Stillesitting er farlig for helsen vår. Slipp barna ut i det fri! Leking utendørs fremmer kreativiteten, sier Sporty-ekspert Siri Marte Hollekim. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

– Det sier seg selv at dersom foreldrene bruker mye tid foran skjermen, så vil ungene gjøre det samme. Det er ikke det vi sier, men det vi gjør som er avgjørende for barnas fremtidige vaner. Det er ikke tvil om at det vil påvirke dem dersom vi voksne går ut og finner på ting, vi også.

Hun mener det er viktig å få inn sunne vaner tidlig.

– Jo eldre barnet blir, jo vanskeligere blir det å endre vaner, mener hun.

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Spise sammen
Hollekim mener at hovedmåltidene i hovedsak bør foregå rundt middagsbordet.

– Det gir verdifull kvalitetstid og ivaretar måltidet som noe sosialt og samlende.

Spising foran skjermen blir ofte ubevisst og bør derfor unngås.

– Foran skjermen er det lett for at bare blir sittende og stappe innpå uten å smake skikkelig på maten eller kjenne om du er mett.

VIL GJØRE DEG SUNNERE: Sunnhet er blitt en viktig faktor for å vinne barnefamilienes husholdningsbudsjett. Det siste nye er at Norgesgruppennå lanserer 34 sunne produkter rettet mot barn. Også de andre kjedene satser tungt på sunne produkter.VIL GJØRE DEG SUNNERE: Sunnhet er blitt en viktig faktor for å vinne barnefamilienes husholdningsbudsjett. Det siste nye er at Norgesgruppennå lanserer 34 sunne produkter rettet mot barn. Også de andre kjedene satser tungt på sunne produkter. Foto: Illustrasjonsfoto/Colourbox/

LES OGSÅ: Lek med barna ga kanonforbrenning

Sporty-eksperten mener at småspising i form av noe søtt foran TV-skjermen ikke bør være dagligdags da dette blir å oppfatte som «dobbel belønning».

– Barnet kan da raskt venne seg til at det å se på TV og spise noe søtt hører sammen. Hvis man absolutt behøver noe å spise mens man ser på TV anbefaler jeg å benytte anledningen til å få opp andelen grønnsaker, bær og frukt i kosten. Kutt opp og sett frem, da blir det spist.

Flere overvektige barn
Helsetilstanden til norske barn og tenåringer er blitt forverret de siste årene. 22 prosent av norske 8-årige jenter er nå overvektige, og norske 15-åringer er mer inaktive enn pensjonister.

Divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet slo i fjor et slag for mindre TV- og datamaskintid, og økt fokus på at energiinntaket skal stå i forhold til energiforbruket:

LES OGSÅ: – 15-åringer er mer inaktive enn eldre

«Mer fysisk aktivitet i form av både lek, sykling, gåing og organiserte treningsaktiviteter, samt mindre tid foran TV- og dataskjermer, er tiltak som effektivt øker energiforbruket», skrev Klepp på Helsedirektoratets hjemmesider.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 
Disqus sitt kommentarsystem.

reklame

BMI-kalkulator

Body Mass Index (BMI) er en formel som viser balansen mellom høyde og vekt.

Verdien for vekt mangler eller er ikke i riktig format.
Verdien for høyde mangler eller er ikke i riktig format.

Din BMI er kalkulert til ...


BMI på under 18,5
Undervektig
BMI på mellom 18,5 og 24,9
Normal kroppsvekt
BMI på mellom 25 og 29,9
Overvektig
BMI på mellom 30 og 34,9
Fedme
BMI på mellom 35 og 39,9
Fedme, klasse II
BMI på 40 og over
Fedme, klasse III
(ekstrem fedme)

reklame

reklame