Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Sover du mindre enn fem og en halv time per natt, kan du risikere å legge på deg eller utvikle diabetes. Årsaken er endringene som skjer i kroppens stoffskifte når du ikke får nok søvn.

Det kommer frem i en undersøkelse som er gjennomført av forskere ved Brigham and Women’s Hospital i Boston. De sammenlignet effekten av søvn på 21 frivillige personer gjennom seks uker.

Dårligere forbrenning
Deltakerne i studien ble bedt om å sove ti timer per natt i tiden før studien startet for å sørge for at de var uthvilte.

Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung!

Undersøkelsen ble gjort på et laboratorium hvor deltakerne sov i halvmørke, isolerte suiter. Forskerne forstyrret stadig søvnen deres og lot deltakerne bare sove i rundt fem timer i løpet av en 28-timers periode, spredt over ulike tider på døgnet.

Deltakerne fikk ikke lov til å motta besøk eller bruke internett. Resultatene viser at metabolismen falt med 8 prosent da testpersonene fikk lite søvn.

– Det kan høres ut som et lite tall, men det er nok til at du kan legge på deg 4,5 kilo til 5,5 kilo i året. Innen tre år kan du ha utviklet fedme, sier forsker Orfeu Buxton til Los Angeles Times.

LES OGSÅ: Enorm interesse for søvntest på nettet

– Ta av ringelyden
Eksperten har følgende råd for deg som sliter med søvnen:

– Slå av lyden på telefonen. Ikke spis sent på natten. Sov i et kaldt, mørkt og stille rom. Og ikke bruk iPhonen din, sier Buxon.

Han anbefaler at man får mellom syv og ni timers søvn hver natt. Studien ble publisert i tidsskriftet Science Translational Medicine denne uken.

LES OGSÅ: – Nøtter kan fjerne magefett

Sykepleiere med søvnproblemer
Forskning fra Universitetet i Bergen viser at tre av ti sykepleiere i skiftarbeid lider av søvnproblemer, skriver nettavisen På Høyden.

2000 sykepleiere fra hele landet deltok i undersøkelsen. Over 30 prosent mente selv de slet med såkalt skiftarbeidslidelse og oppga at dette var knyttet direkte til arbeidstidsordningen.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

– Vi så at hvis du jobbet mange netter på rad, eller hadde mindre enn 11 timer mellom skiftene, økes risikoen for å få denne lidelsen. Det er da også problematisk å ha kveldsvakt og så gå på jobb tidlig på morgenen etter, sier Elisabeth Flo, stipendiat ved Det psykologiske fakultet.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!