Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
LITE SØVN: Pleier du å sove mindre enn fem og en halv time per natt? Da står du i fare for å legge på deg, ifølge forskere fra Boston.
LITE SØVN: Pleier du å sove mindre enn fem og en halv time per natt? Da står du i fare for å legge på deg, ifølge forskere fra Boston. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

Lite søvn kan gjøre deg fet

Øker også sjansen for å utvikle diabetes. Sjekk hvor mye søvn du trenger!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Sover du mindre enn fem og en halv time per natt, kan du risikere å legge på deg eller utvikle diabetes. Årsaken er endringene som skjer i kroppens stoffskifte når du ikke får nok søvn.

Det kommer frem i en undersøkelse som er gjennomført av forskere ved Brigham and Women’s Hospital i Boston. De sammenlignet effekten av søvn på 21 frivillige personer gjennom seks uker.

TYNGRE: I snitt gikk forbrenningen ned med 120 kalorier dagen da testpersonene i studien fikk lite søvn.TYNGRE: I snitt gikk forbrenningen ned med 120 kalorier dagen da testpersonene i studien fikk lite søvn. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

Dårligere forbrenning
Deltakerne i studien ble bedt om å sove ti timer per natt i tiden før studien startet for å sørge for at de var uthvilte.

Test deg selv: Sjekk om kroppen din er ung!

Undersøkelsen ble gjort på et laboratorium hvor deltakerne sov i halvmørke, isolerte suiter. Forskerne forstyrret stadig søvnen deres og lot deltakerne bare sove i rundt fem timer i løpet av en 28-timers periode, spredt over ulike tider på døgnet.

Deltakerne fikk ikke lov til å motta besøk eller bruke internett. Resultatene viser at metabolismen falt med 8 prosent da testpersonene fikk lite søvn.

– Det kan høres ut som et lite tall, men det er nok til at du kan legge på deg 4,5 kilo til 5,5 kilo i året. Innen tre år kan du ha utviklet fedme, sier forsker Orfeu Buxton til Los Angeles Times.

LES OGSÅ: Enorm interesse for søvntest på nettet

– Ta av ringelyden
Eksperten har følgende råd for deg som sliter med søvnen:

– Slå av lyden på telefonen. Ikke spis sent på natten. Sov i et kaldt, mørkt og stille rom. Og ikke bruk iPhonen din, sier Buxon.

Han anbefaler at man får mellom syv og ni timers søvn hver natt. Studien ble publisert i tidsskriftet Science Translational Medicine denne uken.

LES OGSÅ: – Nøtter kan fjerne magefett

Sykepleiere med søvnproblemer
Forskning fra Universitetet i Bergen viser at tre av ti sykepleiere i skiftarbeid lider av søvnproblemer, skriver nettavisen På Høyden.

TRØTT: Mange skiftarbeidere får for lite søvn.TRØTT: Mange skiftarbeidere får for lite søvn. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

2000 sykepleiere fra hele landet deltok i undersøkelsen. Over 30 prosent mente selv de slet med såkalt skiftarbeidslidelse og oppga at dette var knyttet direkte til arbeidstidsordningen.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

– Vi så at hvis du jobbet mange netter på rad, eller hadde mindre enn 11 timer mellom skiftene, økes risikoen for å få denne lidelsen. Det er da også problematisk å ha kveldsvakt og så gå på jobb tidlig på morgenen etter, sier Elisabeth Flo, stipendiat ved Det psykologiske fakultet.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

reklame

BMI-kalkulator

Body Mass Index (BMI) er en formel som viser balansen mellom høyde og vekt.

Verdien for vekt mangler eller er ikke i riktig format.
Verdien for høyde mangler eller er ikke i riktig format.

Din BMI er kalkulert til ...


BMI på under 18,5
Undervektig
BMI på mellom 18,5 og 24,9
Normal kroppsvekt
BMI på mellom 25 og 29,9
Overvektig
BMI på mellom 30 og 34,9
Fedme
BMI på mellom 35 og 39,9
Fedme, klasse II
BMI på 40 og over
Fedme, klasse III
(ekstrem fedme)

reklame

reklame