Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
LAVKARBO: Den uheldige effekten av lavkarbo varierer veldig fra person til person. Noen tåler det farlige mettede fettet i forhold til kolesteroløkning, men ikke de fleste, ifølge Kjetil Retterstøl ved UiO.
LAVKARBO: Den uheldige effekten av lavkarbo varierer veldig fra person til person. Noen tåler det farlige mettede fettet i forhold til kolesteroløkning, men ikke de fleste, ifølge Kjetil Retterstøl ved UiO. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

Lavkarbo øker risikoen for slag

Kostholdstrenden øker risikoen for både hjertesykdom og slag, viser ny stor undersøkelse.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

British Medical Journal har nå publisert en svensk studie som viser sammenheng mellom lavkarbokosthold og økt risiko for hjertekarsykdom. Dette er den foreløpig største studien som viser langtidseffektene ved lavkarbokosthold.

Undersøkelsen viser at den populære dietten fører til fire til fem ekstra tilfeller av hjertekarsykdom og hjerneslag blant 10.000 kvinner per år.

LES OGSÅ: Slik bruker du lavkarbo riktig

Økt risiko for slag
Forskere ved Karolinska Universitet i Sverige har undersøkt matvaner og livsstil hos nesten 44.000 svenske kvinner i årene 1991-1992, noen år før lavkarbotrenden startet.

De var særlig opptatt av hvor mye karbohydrater og protein kvinnene spiste. 15 år seinere var 1270 av dem rammet av hjertesykdom og slag. Studien viser at kvinnenes risiko for å utvikle disse sykdommene økte den perioden de spiste mindre karbohydrater og mer protein.

LES OGSÅ: To små knep gjør deg sunnere

– Det er en betydelig økt risiko hvis du spiser på denne måten. Hjerte- og karsykdommer øker med nesten en tredjedel, sier professor i kreft epidemiologi, Hans-Olov Adami, til DN.se.

Det er særlig rødt kjøtt som øker risikoen for hjertesykdom og slag.

Adami advarer mot å kaste seg over populære dietter og å «stirre seg blind på kortsiktig vekturesultater».

LES OGSÅ: TV-reklame får barn til å spise mer junk

– Man må også vurdere de langsiktige helseeffektene.

Professor i ernæringsvitenskap ved Karolinska institutet, Alicja Wolk, mener at man først og fremst bør velge proteiner og fett fra vegetabilske kilder, og redusere forbruket av animalske produkter, dersom man vil spise sunt.

– Det anbefales å kutte ned på de «raske» karbohydrater fra for eksempel hvitt brød, sukkerholdige drikker og andre søte produkter, og spise nok fiberrik mat, sier hun til svenske DN.

LES OGSÅ: Menn spiser grønnsaker for å gjøre konen glad

Mest uheldig for normalvektige
– Dette er en kjempespennende studie og bekrefter det vi vet at når vi spiser lavkarbomat, er det vanskelig å unngå en økning i inntaket av mettet fett, som bidrar til økning i kolesterolet og derav økt risiko for hjertekarsykdom, sier førsteamanuensis og lege Kjetil Retterstøl ved avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo, til Dagens Medisin.

LES OGSÅ: – Lavkarbo svekker innsatsen på trening

Hos svært overvektige personer vil en vektreduksjon i seg selv senke kolesterolet, mens økt inntak av mettet fett vil øke kolesterolet, ifølge Retterstøl. I gjennomsnitt kan det føre til en lavere kolesterolverdi.

– Men hos mer normalvektige som bare skal ned en buksestørrelse, vil ikke effekten av vektreduksjon være stor nok til å gi en kolesterolsenkning.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 
Disqus sitt kommentarsystem.

reklame

BMI-kalkulator

Body Mass Index (BMI) er en formel som viser balansen mellom høyde og vekt.

Verdien for vekt mangler eller er ikke i riktig format.
Verdien for høyde mangler eller er ikke i riktig format.

Din BMI er kalkulert til ...


BMI på under 18,5
Undervektig
BMI på mellom 18,5 og 24,9
Normal kroppsvekt
BMI på mellom 25 og 29,9
Overvektig
BMI på mellom 30 og 34,9
Fedme
BMI på mellom 35 og 39,9
Fedme, klasse II
BMI på 40 og over
Fedme, klasse III
(ekstrem fedme)

reklame

reklame