Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

– Karbohydrater er en viktig og effektiv energikilde når man trener. Forskere på idrettsernæring er i ferd med å sette spikeren i kisten for diskusjonen rundt lavkarbodietter opp mot idrettsprestasjon, sier Sporty-ekspert Siri Marte Hollekim.

Doktorgradsstipendiaten fra NTNU mener at lavkarbo kan hindre fremgang i treningen.

– Ved ekstreme treningsmengder kan slike dietter bidra til et dårligere immunforsvar.

LES OGSÅ: Dag Otto utfordrer søtsuget ditt

Fortere sliten
Trener du på moderat (70+ av makspuls) til høy intensitet, velger kroppen å hente mer av energien fra karbohydrat i forhold til fett, hvis du har dette tilgjengelig.

LES OGSÅ: Slik bruker du lavkarbo riktig

– Forskning viser at man med lave karbohydratlagre i kroppen både vil oppleve å få en subjektiv opplevelse av det å bli sliten på lavere intensitet enn når en gjør samme aktivitet med fulle karbohydratlager.

Hollekim refererer til forskning som viser at en risikerer å prestere dårligere på høyere intensiteter på lavkarbokosthold enn på kosthold med karbohydrater etter Helsedirektoratets anbefalinger.

Karbohydrater før trening
Sverger du til et lavkarbokosthold, anbefaler hun at du likevel spiser karbohydrater noen timer før du skal trene utholdenhet på moderat til høy intensitet.

– Veldig mange som går på lavkarbo kontakter meg og forteller at disse øktene blir forringet fordi de opplever å ha for lite energi når de går på lavkarbo. Mange opplever at øktene blir mer overkommelige når de inntar litt mer karbohydrater i forbindelse med treningene, sier forskeren.

LES OGSÅ: Dette bør du spise før trening

Hollekim minner om at intervalltrening er en viktig treningsform for forebygging av hjerte og karsykdom.

– Bidrar et lavkarbokosthold til man tar i mindre på treningen, kan man derfor sette spørsmålstegn ved hvorfor man skal velge dette kostholdet om man vil trene for helsens skyld.

Anbefaler tallerkenmodellen
Fysiolog Marianne Lunde ved Universitetet i Oslo mener at nordmenn bør kutte ned på sukker og raffinerte karbohydrater som hvitt mel. Det er Sporty-ekspert Hollekim enig i.

– Selv om du trener, bør du som mosjonist holde deg unna de raske karbohydratene. Mange mosjonister velger for eksempel å bruke sportsdrikk i forbindelse med trening, noe jeg mener er helt unødvendig.

Hollekim forteller at mange spiser mer karbohydrater enn hva helsemyndighetene anbefaler.

LES OGSÅ: Stor test av mellommåltider

– Jeg er veldig for den grove brødskiva. Avhengig av hva målene for treningen er, så har jeg veldig tro på å bruke «tallerkenmodellen». Vil du opprettholode vekten tar du 1/3 av tallerkenen med salat/lettkokte grønnsaker, 1/3 rent kjøtt eller fisk, og 1/3 fullkorns pasta/ris/pote, forklarer Hollekim.

Ønsker du å gå ned i vekt, tar du 1/2 tallerken salat/lettkokte grønnsaker, 1/4 rent kjøtt eller fisk og 1/4 fullkornspasta/ris/potet. Ved store treningsmengder tar du 1/2 tallerken fullkornspasta/ris/potet, 1/4 kjøtt eller fisk og 1/4 med salat eller grønnsaker.

LES OGSÅ: Prøv kyllingfilet med kikerter

Siri Marte forteller at karbohydrater inneholder mange gode næringsstoffer.

– Disse tror jeg det kan bli vanskelig å erstatte hvis man ikke er veldig dreven innenfor lavkarbofeltet, sier Hollekim

Sporty-ekspertens råd
Siri Marte anbefaler ikke at man teller kalorier hele tiden, men at man tenker grovere og grønnere.

* Velg karbohydrater som ikke er raffinerte

* Spis grove brødskiver (se grovhetsskalaen), fullkornpasta og ris.

* Unngå å overkoke grønnsakene og innta mer ferske grønnsaker.

* Velg mer grønnsaker enn frukt.

* Fyll matpakke, tallerken osv. med grønt.

LES OGSÅ: 6 enkle tips for en sunnere kropp

Kan fungere for noen
Siri Marte understreker at alle er forskjellige og at det derfor er farlig å avblåse noe som enkelte opplever at fungerer.

– Noen fungerer kjempegodt på lavkarbo, andre gjør det ikke. Hvis en greier å trene i henhold til de målene en har satt seg, greier å være i fysisk aktivitet, har overskudd over tid, er frisk rask og fornøyd med de vanene man tilegner seg, så er det bra.

– Det viktigste er man en får i seg nok og god næring og at de valgene man tar ikke går på helse eller velværet løs.

Hvilket kosthold foretrekker du? Skriv en kommentar i feltet under.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!