Glemt passord? Logg inn med Facebook
Sportyklubben
LØPETUR PÅ MORGENEN: Får du unnagjort en treningsøkt på morgenkvisten kan du ha god samvittighet resten av dagen.
LØPETUR PÅ MORGENEN: Får du unnagjort en treningsøkt på morgenkvisten kan du ha god samvittighet resten av dagen. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/colourbox.com

Knepene som gjør deg sommersprek

Det skal ikke så mye til for å unngå vektøkning og formsvikt. Lær deg triksene!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Det kan være fristende å sette alt som heter trening og et sunt kosthold på vent når sommerferien endelig er her. Men du har mye å tjene på å være litt i bevegelse selv om det er ferietid.

– Ingenting er deiligere enn å ligge i solsengen og bare nyte livet etter en frisk morgenøkt, sier TV 2 Sportys treningsekspert, Anne Marte Sneve.

LES OGSÅ: Første treningsapp på norsk ute nå

Trening gir energi og overskudd. Alkohol, usunnheter og inaktivitet kan fort føre til at kiloene kommer snikende. Og du må starte på null igjen etter ferien.

– Å unngå vektøkning i ferien er lettere hvis man trener regelmessig, sier Sneve som jobber som personlig trener.

AVSLAPNING: For mange av oss frister det mest å ligge strak ut i ferien. Men får du gjennomført en treningsøkt på morgenen vil føle deg mye bedre når du legger deg tilrette i solsengen etterpå.AVSLAPNING: For mange av oss frister det mest å ligge strak ut i ferien. Men får du gjennomført en treningsøkt på morgenen vil føle deg mye bedre når du legger deg tilrette i solsengen etterpå. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

Opprettholde formen
– Hva bør være et realistisk mål for trening i ferien?

– Klarer du minimum én økt i uka i løpet av ferien vil du kunne opprettholde mye av treningsgrunnlaget ditt gjennom friukene. Men da bør økta være intensiv, det vil si høy puls og tung styrke.

Utsetter du treningen, er det større sannsynlighet for at du forblir inaktiv resten av ferien

Visshet om at formen ikke daler gir treningsmotivasjon i seg selv.

– Går du opp til to økter i uka, noe som er realistisk med tanke på all fritiden sommerferien byr, på vil du ha gode forutsetninger for å kanskje komme i enda bedre form i løpet av sommeren!

LES OGSÅ: Så lenge kan du trene i sola

Planlegg på forhånd
Hun anbefaler at man pakker joggesko og treningstøy i kofferten og ser etter mulighetene for aktivitet der man befinner seg.

– Vær kreativ og planlegg på forhånd. Bestem deg for at du skal prioritere treningen. Gjennomfør den første økten tidlig i ferien din, da er du i gang. Utsetter du den, er det større sannsynlighet for at du forblir inaktiv resten av ferien.

LES OGSÅ: Anne Martes blogginnlegg om trening og kosthold på ferie

Det kan være lurt å undersøke treningsmulighetene på reisemålet allerede før du drar, for eksempel om hotellet har treningsrom. Da kan du opprettholde rutinene dine.

– Alternativt gjør deg kjent på stedet når du ankommer reisemålet og spør lokalkjente hvor du finner de gode stedene å jogge. Er du i Syden er strendene ofte perfekte for svale joggeturer på morgenkvisten eller sein ettermiddag, sier Sneve.

LES OGSÅ: Nå kan du sykle treningsløypene til Dag Otto og Thor

AKTIV FERIE: Anne Marte H. Sneve anbefaler minimun èn treningsøkt i ferien for å unngå at formen daler.AKTIV FERIE: Anne Marte H. Sneve anbefaler minimun èn treningsøkt i ferien for å unngå at formen daler. Foto: Privat/

Morgentrening
– Når på dagen vil du anbefale å trene?

– Det avhenger av klima du er i og hvor sterk solen er. Morgen eller sein ettermiddag er å foretrekke hvis du trener utendørs og det er varmt. Midt på dagen merker man ofte at kreftene ikke holder til trening, så dette er et tidspunkt jeg ikke vil anbefale.

LES OGSÅ: Rachels svette ferietips

– Uansett, fyll på rikelig med væske. Krefter tappes med en gang det blir antydning til dehydrering, så fyll på mer enn du tror.

Håndvasker du treningstøyet ditt rett etter at du har trent er det tørt til neste økt og du slipper å pakke flere skift.

STYRKETRENING: Armhevinger, sit ups og knebøy er eksempler på styrketrening du kan gjøre uten hjelpemilder.STYRKETRENING: Armhevinger, sit ups og knebøy er eksempler på styrketrening du kan gjøre uten hjelpemilder. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

Løper om morgenen
For TV 2 Sportys treningsekspert er ferie synonymt med trening.

– Jeg har bedre tid til å restituere, takler kroppen enda bedre treningen i ferien enn ellers. Som tidligere håndballspiller er jeg vant til at sommeren alltid er tiden for å legge grunnlaget for sesongen gjennom egentrening. Dette har hengt ved meg siden. Min samboer spiller håndball i eliteserien og må trene i løpet av ferien, så da henger jeg meg på.

Hun elsker å løpe om morgenen og avslutte med litt styrketrening.

– Da føler jeg at jeg med god samvittighet kan «sløve» resten av dagen, sier hun.

LES OGSÅ: Slakk line gir deg fantastisk sommertrening

På storbyferie har hun alltid med seg joggesko og unngår å ta for mye bane og buss.

– Sist jeg var i Paris gikk jeg over tre mil på en shopping/sightseeing i løpet av én dag, så det er ingen tvil om at storbyferie er aktivitetsferie.

Her kan du lese Anne Martes blogginnlegg om treningseffekten hun fikk under shoppingrunden i Paris.

– Det er lov å kose seg
Og har du lyst å unne deg noe ekstra i ferien, så er det lov. Men det er ingen grunn til å overdrive.

SUNN GRILLMAT: Det er mye sunn mat som passer godt på grillen i sommer. - Tenk magrere, grønnere og grovere, sier TV 2 Sporty-ekspert Anne Marte Sneve.SUNN GRILLMAT: Det er mye sunn mat som passer godt på grillen i sommer. - Tenk magrere, grønnere og grovere, sier TV 2 Sporty-ekspert Anne Marte Sneve. Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/

– Det skal være lov å kose seg med mye god mat i sommer. Men god mat trenger ikke nødvendigvis være kaloribomber. Jeg pleier å si: magrere, grønnere, grovere. Velg grovere alternativer på brød og kornprodukter, magrere og renere kjøtt og kylling. Fet fisk er unntaket fra regelen da dette er sunt. Og fråts i grønnsaker så er mye gjort.

LES ATLE KVÅLSVOLLS BLOGG: – Ingen krise om du må kutte noen økter

Fyller du på tallerkenen med grønnsaker først, er det mindre plass til alt det andre.

– Av desserter er jordbær og bringebær sunne alternativer som har en tiendedel av kaloriinnholdet i kaker og is.

Skal du spise mye på restaurant i sommer? Her får du tips til hva du bør velge fra menyen.

Moderat alkoholinntak
Men det er ikke bare maten vi legger på oss av. Tenk også over hva du drikker dersom du vil unngå å legge på deg i sommer.

– I tillegg kan det være lurt å passe litt på alkoholinntaket. Det er mye tomme kalorier i alkohol. Drinker og øl er verstingene. Så ta er heller et glass rød- eller hvitvin.

LES OGSÅ: Disse drikkevarene inneholder flest kalorier

– Husk at jo mer aktiv du er, jo mer kan du unne deg uten at det får konsekvenser for vekten. Sett i gang og ikke dvel for lenge rundt tanken om du skal trene. Når du først er i gang er det oftest deilig, og etterpå har man verdens beste samvittighet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!

 
Disqus sitt kommentarsystem.

BMI-kalkulator

Body Mass Index (BMI) er en formel som viser balansen mellom høyde og vekt.

Verdien for vekt mangler eller er ikke i riktig format.
Verdien for høyde mangler eller er ikke i riktig format.

Din BMI er kalkulert til ...


BMI på under 18,5
Undervektig
BMI på mellom 18,5 og 24,9
Normal kroppsvekt
BMI på mellom 25 og 29,9
Overvektig
BMI på mellom 30 og 34,9
Fedme
BMI på mellom 35 og 39,9
Fedme, klasse II
BMI på 40 og over
Fedme, klasse III
(ekstrem fedme)
reklame