Si hva du mener om denne typen diett i debattfeltet under saken!

Ernæringsrådgiver Johnny Laupsa-Borge og lege Geir Flatabø bruker den såkalte steinalderkosten på sine pasienter.

Laupsa-Borge og Flatabø driver privatklinikken Medisinsk Helsesenter AS i Ulvik som behandler syke og overvektige med fettrik mat. Steinalderkosten innebærer at man spiser lite karbohydrater, moderate mengder protein og fettrik mat.

LES OGSÅ: Ble slank ved å fråtse i fett

Lin Anita Rode la om til steinalderdiett for å regulere vekten. Se video her:

De mener at inntaket av mer fett øker forbrenningen.

Kan man spise så mye fett man vil?

– De som er overvektige og skal ned i vekt bør tilpasse fettinntaket slik at du ikke dekker hele behovet ditt for fett. Slanke personer kan fråtse i fett, sier ernæringsrådgiver Johnny Laupsa-Borge.

LES OGSÅ: Sunnere taco

– Virker på de aller fleste
Typisk steinalderkost består ifølge lege Geir Flatabø av kjøtt, fisk, muslinger, skjell, reker og krepsdyr. Samt all verdens grønnsaker, bær og nøtter.

– Er du overvektig eller har en kronisk sykdom kan man prøve lavkarbo eller steinalderdiett. Fra erfaring så virker dette på de aller fleste, sier Flatabø.

– Anbefales til alle
Ved siden av å anbefale feit mat til dem som bekjemper overvekt, behandler de folk med blant annet autisme, AD/HD, mage- og tarmproblemer, MS og ME. Likevel mener de at steinalderkost er noe som passer for flere enn dette.

– Egentlig anbefaler vi kosten til alle, sier lege Geir Flatabø

Skal man spise på steinaldervis skal man blant annet holde seg unna brød, poteter, ris, brus og søtsaker.

Vi har vokst opp med å spise poteter og brød. Hvorfor er dette ikke en del av steinalderkosten?

– I steinalderen var det svært liten tilgang på kornmat generelt. Vi er ikke fra naturens side godt tilpasset de matvarene som kom med jordbruket. I et norsk kosthold er det brødmat, potetene sammen med brus og søtsaker som står for det største inntaket av karbohydrater i dag, forteller Laupsa- Borge.

LES OGSÅ: Dette er TV 2 Sporty

Mer fett
De mener at inntaket av mer fett øker forbrenningen.

– Nå du spiser lite karbohydrater og bra med fett vil kroppen endre stoffskiftet. Det vil gå fra å være basert på karbohydrater til et stoffskifte som er basert på fett. Mange opplever at de lettere klarer å holde forbrenningen i gang. Poenget her er at hvis du skal holde fettbålet i gang må du spise fett, mener ernæringsfysiologen.

Hva med kolesterolet?

– Det de fleste får høre er at når de øker inntaket av fett, så øker kolesterolnivået og risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vår erfaring viser det motsatte. Når du reduserer inntaket av sukker og stivelse, samtidig som du spiser mer fett, opplever vi gjennom blodprøver at for de aller fleste er kolesterolet uforandret, eller det har gått ned, forteller Laupsa-Borge.

Kostholdsekspert Vibeke Bugge er kritisk til steinalderdietten. Hun stilte til live-chat, og svarene kan du lese under.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok