Kiwi endrer momsreklame

Kiwi må slutte å reklamere med at de kutter momsen på frukt og grønt. Forbrukerombudet mener matvarekjeden ikke kan vise til noen førpris som momsen skal være kuttet fra.

Kiwi kutter derfor nå den delen av reklamen der det påstås at dette dreier seg om et priskutt, melder P4.

Kiwi har i ett års tid markedsført seg med at de har kuttet momsen på frukt og grønt. Etter Forbrukerombudets syn angir formuleringen «kutter momsen» et helt bestemt prisavslag, nemlig merverdiavgiften på 14 prosent.

– Vi mente reklamebudskapet var velegnet til å oppfattes som at kjeden hadde gjort et prisavslag, og det er ganske strenge regler for at slikt ikke skal være villedende. Blant annet skal det i utgangspunktet være en relativt kortvarig kampanje. Førpriser som er ett år gamle, holder ikke, forklarer Gjedrem til NTB.

Forbrukerombudet, som truet med å bringe saken inn for markedsrådet dersom kampanjen ikke ble endret, er fornøyd med at Kiwi nå retter seg etter påleggene de har fått. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2