I sommer kunne VG fortelle at det jobbes med å få Tour de France-starten til Norge.

I ettertid har det imidlertid vært lite synlig utvikling å spore.

Det skyldes delvis at flere av partene hadde behov for å se hvordan gjennomføringen av VM i Bergen gikk før man eventuelt skulle bestemme seg for å konkretisere interessen.

Ekstrem prislapp

Som de fleste vet ble VM en gedigen suksess utad og en potensiell fiasko for sporten innad.

Det økonomiske resultatet er ennå uklart.

Som procycling.no har fortalt, har en Tour-start i Norge vært tema på møter mellom Statoil og Oslo kommune. Foreløpig har ikke møtene resultert i noe konkret, og Statoil holder kortene tett til brystet.

– Ingen kommentar, er svaret på alle Tour-relaterte spørsmål fra TV 2, med unntak av frasen:

– Det er nok mange i Statoil som håper at Tour de France skal komme til Norge. Det hadde vært spennende.

For skal man få Touren til Norge, er man avhengig av et betydelig bidrag fra sponsorer. Kostnaden er nemlig betydelig.

Kostnadene ved Tour-starten i Nederland i 2015

  • Avgift til ASO: 37 millioner kroner
  • Løype, teknikk, sikkerhet: 36,5 millioner kroner
  • Organisasjonskostnader: 25 millioner kroner
  • Marked og kommunikasjon: 22,5 millioner kroner
  • Diverse kostnader: 22,5 millioner kroner
  • Totalt: cirka 143 millioner kroner

Kilde: Sponsorreport

Tour-starter i utlandet

  • 1954: Amsterdam
  • 1958: Brussel
  • 1965: Köln
  • 1973: Scheveningen
  • 1975: Charleroi
  • 1978: Leiden
  • 1980: Frankfurt
  • 1982: Basel
  • 1987: Berlin
  • 1989: Luxembourg
  • 1992: San Sebastián
  • 1996: Den Bosch
  • 1998: Dublin
  • 2002: Luxembourg
  • 2004: Liège
  • 2007: London
  • 2009: Monte Carlo
  • 2010: Rotterdam
  • 2012: Liège
  • 2014: Leeds
  • 2015: Utrecht
  • 2017: Düsseldorf
  • 2019: Brussel

Düsseldorf budsjetterte med mellom 110-120 millioner norske kroner da de arrangerte Tour-starten i sommer. I Utrecht i 2015 var tallet 143 millioner kroner. I Yorkshire i 2014 cirka 130 millioner. I Danmark, som håper å få tildelt starten senest i 2021, regner man med mellom 150-160 millioner norske kroner.

Ingen TV 2 har vært i kontakt med vil oppgi en eksakt prislapp på en norsk Tour-start, men de fleste enes om at det i alle fall vil koste like mye som i Danmark, og fort mer, på grunn av de økte logistikkutfordringene ved å arrangere en Tour-start så langt nord som i Norge.

– Jeg er åpen for et spleiselag

Denne kostnaden har man tenkt skal fordeles på de ulike start – og målbyene, og deres kommuner, samt bidrag fra en aktør som Statoil. Norges Cykleforbund (NCF) vil ikke ta noen av kostnadene, men, som stortingsrepresentant og styremedlem i NCF, Abid Raja, forteller, er det mulig at det offentlige kan bidra – selv om det i utgangspunktet ikke er satt av en eneste krone til det.

Det er nemlig en mulighet for et bidrag fra Kulturdepartementet, om man søker om det.

– Det er fryktelig mye penger det er snakk om med en Tour-start. Men det viser seg jo at andre nasjoner stiller opp med de midlene fordi det lønner seg i det lange løp. Men jeg tenker at vi ikke kan velte hele regningen over på regjeringen heller. Det er ikke skattebetalerne som skal betale for dette. Men jeg er åpen for et spleiselag, der det offentlige stiller opp med den minste delen. Men da må også søknaden være sterk, noe jeg er sikker på at den vil bli, sier Raja til TV 2.

Raja vil svært gjerne se Touren starte i Norge, men mye tyder nå på at han må vente en del år.

TV 2 vet at man ikke har kommet lengre enn til idéstadiet på Rogaland, og på Østlandet har det heller ikke lykkes å formulere noe offisielt ønske til ASO om å få arrangere to eller tre etapper en gang mellom 2021 og 2025.

I Danmark, derimot, som har arbeidet med dette seriøst siden høsten 2012, er de godt i gang.

– Det første steget må være at man får sendt inn en søknad og at de industrielle aktørene ser seg tjent med en eventuell investering. Om de gjør det, kan kanskje regjeringen eller Stortinget ta en liten del av regningen. Men først må man være sikker på at det er en god idé. Men det må være et spleiselag, men et spleiselag der de andre tar størstedelen av kaka, sier Raja.

Den danske planen

Den danske planen består av følgende: en åpningstempo i København på 10 kilometer. Så en etappe på 180 kilometer fra Roskilde til Odense, via Storebæltsbroen - den nesten to mil lange broen som strekker seg fra Fyn til Sjælland.

Deretter en tredje etappe fra Vejle til Sønderborg, helt sør i Danmark, på 160 kilometer.

Danskene forventer at 930 000 vil komme for å se på en eventuell Grand Départ, og de har bred støtte bak søknaden sin. For bak budet står nemlig: Erhvervsministeriet, regionene København, Sjælland og Sør-Danmark, kommunene i København, Roskilde, Odense, Vejle og Sønderborg, samt Sport Event Denmark og Wonderful Copenhagen, som er Københavns turistorganisasjon.

Jesper Worre, som forrige uke nærmest ble satt ut av kostnadene ved Bergen-VM, var sjef i Danmarks Cykle Union (DCU) fra 1999 til 2013. Han er godt kjent med den danske søknaden.

– Ja, jeg er veldig optimistisk med tanke på 2021, fordi flere som jeg kjenner i regjeringen er veldig optimistiske, sier han til TV 2.

– Så du tror dere får Touren før Norge?

– Ja, det tror jeg. Men jeg håper også Norge kan få det til. Men det er store kostnader med det, men her i Danmark er de stort sett allerede dekket inn. Men England har jo også kommet på banen, så det blir spennende.

Private sponsorkroner

Om man skal ha håp om å «stjele» Tour-starten i 2021 før danskene, må en offisiell henvendelse til ASO gjøres snart.

I 2018 starter Touren i Vendée-regionen i Frankrike, mens starten året etter vil gå i Brussel, Belgia.

Enn så lenge er det klart at danskene, nordmennene og britene har meldt sin interesse for 2021.

Om 2021 går til København, vil neste alternativ for Norge ventelig være 2023 eller 2025. Det fordi Touren bare ved to anledninger, dog i nyere tid, har startet i utlandet to år på rad: i 2009/2010, og i 2014/2015.

Som procycling.no har omtalt tidligere, vil Statoil gjerne ha starten i 2022. Det fordi selskapet ble grunnlagt nøyaktig 50 år i forveien. Sjansene for skandinavisk start to år på rad blir imidlertid av flere vurdert som små, men Statoil har ikke villet svare TV 2 på om det er et absolutt krav for selskapet at starten i Norge må legges til 2022, eller om de også er åpne for andre år.

Om Statoil bestemmer seg for å bli med på en søknad, vil de ventelig måtte stå for en stor del av midlene.

I Düsseldorf skal private sponsorer ha spyttet inn nesten 70 millioner kroner. I Utrecht to år tidligere cirka 60.

Uansett totalkostnad, så er Raja klar på at en Tour-start i Norge vil lønne seg.

– VM i Bergen ble jo en kjempesuksess utad, men, slik jeg har forstått det, fikk de vel noen regninger i bakkant som kom overraskende på de. Det er jo ikke noe man må gjenta. Også hadde vel hotellbransjen i Bergen håpet på enda litt større dekning enn de fikk. Men Tour de France er jo i en annen kategori. Det er jo en helt herlig greie. Vi har utrolig mye å vise frem i dette landet, og jeg er ikke i tvil om at det kommer til å betale seg i det lange løp.