De fleste sponsorene står last og brast ved Therese Johaug, tross dopingdommen.

Og flere vil inn i lauget.

– Jeg har faktisk hatt et par henvendelser i dag fra potensielle nye sponsorer. Hun står sterkt i det markedet, og folk vil identifisere seg med henne. Det er selvsagt hyggelig, sier manager Jørn Ernst til TV 2.

Før sommeren hadde Ernst dialog med flere sponsorer, men det arbeidet har ligget noe på is mens de har jobbet med avslutningen av dopingsaken.

Nå er dette noe av det Ernst vil jobbe med på vegne av Johaug fremover.

– Det er ingenting som er signert, men vi snakker med flere nye aktuelle sponsorer. Så får vi se hva vi lander. Vi har en dialog.

Tjener millioner

Stort sett har sponsorene blitt ved Johaugs side etter den positive dopingprøven i fjor høst og gjennom rettsgangen i Norges Idrettsforbunds domsutvalg og den internasjonale voldgiftsdomstolen (CAS).

JOHAUG-MANAGER: Jørn Ernst i Seiser Alm.
JOHAUG-MANAGER: Jørn Ernst i Seiser Alm. Foto: Ruud, Vidar

Med unntak av Fischer, som trakk seg fra en millionavtale, og Tag Heuer som frøs sin avtale i suspensjonsperioden, har de fleste blitt værende etter dommen i Norge.

At CAS utvidet dommen fra 13 til 18 måneder påvirker ikke dette nevneverdig.

– Vi snakket med de fleste sponsorene mandag, og jeg har inntrykk av at alle fortsetter. I forhold til de vi har er det status quo, sier Ernst.

Dermed fortsetter Johaug å tjene millioner selv uten langrenn. I 2015 uttalte manageren til Langrenn.com at sponsorinntektene var ca. 10-12 millioner kroner pr. år.

– Mange av avtalene er basert på 50 prosent fast beløp og resten bonuser knyttet opp mot resultater, sa Ernst da.

Skiforbundet har betalt alle advokatutgiftene i forbindelse med dopingsaken, og opprettholder også utøveravtalen med Johaug, som etter det TV 2 får vite er verd ca. en million kroner.

– Utøverne blir bedre likt

Man skulle kanskje tro at en positiv dopingprøve ville føre til et svekket omdømme. Slik er det ikke alltid.

– Det er masse følelser i sving og vi ser de samme mekanismene som vi har sett i andre land når store utøvere er tatt i doping. Utøverne blir enda bedre likt, sier CAS-ekspert Robin Mackenzie-Robinson til TV 2.

– Det er grunn til å minne om at vi her har å gjøre med en dopingtatt utøver.

Dopingsaken har selvsagt også kostet Therese Johaug, som har gått glipp av beløp i mange millionersklassen.

– Det er betydelige inntekter som faller bort. Det er utvilsomt snakk om mye penger, bekrefter manager Jørn Ernst.

– Hvor mye er vanskelig å anslå. Det som hovedsaklig er falt bort er jo prestasjonsrelaterte inntekter. Prestasjonsbonuser fra sponsorer, og premiepenger. Hvor mye dette hadde blitt i de to sesongene Therese har gått glipp av blir hypotetisk, for det er ikke gitt at det hadde gått like bra som før.

Kostbar utvidelse

I 2015/16-sesongen gjorde Johaug seg fortjent til 3,7 millioner kroner i premiepenger. To like sesonger etter det hadde med andre ord gitt henne 7,4 millioner nye kroner i inntekt. I tillegg kommer bonuspengene, og hele bortfallet av Fischer- og Tag Heuer-kontrakten.

Trolig er det snakk om i overkant av et tosifret antall millioner kroner.

At CAS utvidet dommen fra 13 til 18 måneder, og at OL i Pyeongchang dermed ryker er også økonomisk ugunstig for Johaug.

– Definitivt. Mesterskap har betydelig høyere bonuser enn vanlige World Cup-renn, forklarer Jørn Ernst.

Therese Johaug fortsetter treningen, og hun var i aktivitet både tirsdag og onsdag. På Instagram onsdag slo hun fast at VM i Seefeld er det neste målet, etter å ha ymtet frempå om litt tvil tirsdag.

– OL går uten meg i år, men drømmen om VM i Seefeld 2019 kan ingen ta ifra meg❤ Takk for all støtte, jeg skal gjøre dere stolte ❤, skriver Johaug i oppdateringen.

Nå fortsetter hun høydeoppholdet hun er på, før det skal legges nye planer.

Mer fokus på klesmerket

Det som er sikkert er at treningsmengdene vil roes ned noe, når hovedmålet flyttes frem var februar 2018 til februar 2019.

– Hun har trent veldig hardt med tanke på OL, så hun må trappe ned litt. Det kjøret kan hun ikke holde hele veien, sier manager Jørn Ernst.

– Vi har snakket i dag om at hun må finne andre ting hun kan engasjere seg i. Hun har mange ting hun har lyst til, blant annet å engasjere seg mer i Johaug-brandet sitt.

Og for merkevaren har ikke dopingsaken vært veldig skadelig. Johaug-produktene er trukket ut av finske butikker, og delvis i Sverige, men i Norge går salget godt.

– Saken er selvsagt ikke positiv, og hun har alltid hatt en slik posisjon, men hun har fått mye sympati i denne saken. Så stort sett er det veldig positivt, men akkurat hvor mye det har slått ut i popularitet er vanskelig å si, sier Jørn Ernst.

– Det er vanskelig å si hvor stort salget hadde blitt, men i Norge har det vært bra og innsalget for neste sesong ser også veldig bra ut.

I mars meldte Dagens Næringsliv at Johaug tjente 10,3 millioner kroner da Active Brands, som da stod bak Johaug-produktene, ble kjøpt opp av klesgiganten FSN.

Therese Johaug hadde en skattbar inntekt på 4,7 millioner kroner i 2015. Den reelle inntekten var langt høyere. Samme år økte hun formuen fra 28,5 mill til 36,9 mill.