En drøy måned etter vinterens siste skirenn i verdenscupen tester Henrik Kristoffersen ski i Trysil.

Med egen servicemann og et tjuetalls skipar spredt utover snøen, er en av verdens beste slalåmkjørere allerede i gang med forberedelsene til neste sesong.

– Hvis du ikke tester ski og utstyr kontinuerlig frem til sesongstart tror jeg ikke du vil henge med, sier Kristoffersen.

Nordmannen med seks pallplasseringer i slalåm og en tredjeplass i storslalåm fra 2016/2017 sesongen i bagasje, forteller at nye skiregler krever enda mer testing.

Kortere ski
– De nye reglene i storslalåm gjør at alle starter med blanke ark i år. Hele skiparken må byttes. De nye reglene gjør at skiene blir 2-3 cm kortere, men det viktigste er at bredden øverst ved skituppen er mye breiere. De nye skiene svinger lettere og fortere enn de gamle. Det blir mer carving enn tidligere, forteller Henrik Kristoffersen til TV 2 Sporten.

Det er flere grunner til disse regelendringen som FIS (det internasjonale skiforbundet) har vedtatt. Håpet er at skadeomfanget i storslalåm skal gå ned ved at det settes løyper med mer sving slik at hastigheten går ned. Det er også et ønske om at skiene som brukes i verdenscup også skal kunne selges og brukes av vanlige skiløpere, det var ikke mulig med slik skiene var utformet tidligere.

22-åringen fra Rælingen tror han selv, som en lett utøver, har en fordel når de nye skiene tas i bruk til høsten.

– For en løper på et høyt nivå utgjør denne endringen en stor forskjell. Det blir som å starte helt på nytt. Forhåpentligvis vil det være en stor fordel for meg som ikke er blant de sterkeste og tyngste løperne, sier Kristoffersen.

Mangler brutalitet
Han gjør også endringer i eget treningsopplegg for å knappe inn forspranget til den suverene Østerrikeren Marcel Hirscher (28).

– En pallplass i storslalåm på en sesong holder ikke. Derfor tar vi nye grep i treningshverdagen. Jeg må være villig til å ta noen sjanser. Teknikken er det egentlig ikke så mye å utsette på, men jeg må bygge muskler og legge på litt vekt på kroppen. Jeg mangler brutaliteten og råskapen for å matche de beste i storslalåm.

I tillegg til flere timer i styrkerommet skal slalåmspesialisten trene mer fart.

– Jeg må bygge en høyere fartstolleranse, så jeg ikke risikerer å oppleve at jeg føeler at det går for fort i storslalåm. Planen er å trene Super-G, men jeg har foreløpig ingen planer om å kjøre det i renn, forteller Kristoffersen til TV 2 Sporten.