Totalregningen for sykkel-VM i Bergen nærmer seg 200 millioner kroner. Så langt er det kommet 18 millioner kroner fra sponsorer. Opprinnelig var planen å få inn 33 millioner sponsorkroner lokalt, men nå er ambisjonen nedjustert til 25 millioner kroner, skriver Bergens Tidende.

I 2014 inngikk arrangøren i Bergen og Norges Cyckleforbund (NCF) en avtale med Interspons, som skulle hjelpe til med salg av sponsorpakker for VM-arrangementet.

I februar ble det kjent at NCF hadde fått dagligvarekjeden Joker med på laget som hovedsponsor foran sykkel-VM i Bergen, men det er foreløpig ikke nok.

– Jeg må ærlig si at vi gjerne skulle hatt litt flere sponsorer. Vi jobber intenst med å få dette til. Akkurat nå er vi seks-sju millioner unna, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen til Bergens Tidende.

Han peker på oljenedturen i regionen som den største enkeltforklaringen på svikten i sponsormarkedet.

– Vi hadde avtaler som var kommet langt på vei da oljenedturen satte inn. De ble satt på vent, og ble ingenting av, sier sykkelpresidenten til avisen.

I tillegg til sponsorsvikten har det vist seg at budsjettet på 20,6 millioner kroner for veiarbeider og kollektivtransport ikke strekker til. En søknad om ekstrabevilgning på 20,9 millioner kroner er nå under behandling i kulturdepartementet.

– Vi ser hele tiden på hva som eventuelt kan kuttes. Mye går på utbedring av vei, informasjon, markedsføring og promotering. Kanskje vi må redusere størrelsen på scenen. Vi må sette tæring etter næring, sier sykkelpresidenten.