– Det er nok over forventet.

Daglig leder i Kristiansunds Ballklubb, Kjetil Thorsen er godt fornøyd med hvordan den salget av sesongkort har gått for nyopprykkede klubben.

Nordmøringene solgte totalt 900 sesongkort i opprykksesongen til Eliteserien. Nå har de stanset salget, og kommer ikke til å selge flere sesongkort.

– Vi har solgt 3.500 sesongkort, vi har 200 billetter for bortesupportere, og med 400 kampdagsbilletter til hjemmesupportere har vi fylt stadion, sier Thorsen.

Det vil se i at KBK omtrent har firedoblet sesongkortsalget.

Bendtner skaper interesse

Trønderne har fått noe attåt kaffen med signeringen av Nicklas Bendtner. Salget skjøt i været da dansken ble klar for Rosenborg.

– Vi solgte rundt 300 sesongkort på to dager rett etter signeringen. Dette kom i en periode hvor det ellers ikke har pleid å bli solgt så mange sesongkort, sier daglig leder i Rosenborg, Tove Moe Dyrhaug.

Danske Nicklas Bendtner har nok sørget for en god del salg av sesongkort for RBK med sin signering for trønderne.
Danske Nicklas Bendtner har nok sørget for en god del salg av sesongkort for RBK med sin signering for trønderne. Foto: Bendiksby, Terje

RBK-lederen mener klubben vil passere salgsmålet de satte seg for sesongen.

– Vi har nå solgt 9.500 sesongkort, som er omtrent det samme som på tilsvarende tidspunkt i fjor. Da hadde vi det beste sesongkortsalget med flere år. Vi har i år et mål om 10.000, så dette ser veldig bra ut.

Hun vil ikke påstå at Bendtner alene står for disse tallene.

– Vi merker at folk kobler seg på, og vil se fotball, og det det er fantastisk å se at folk mener fotball er best å se på Lerkendal, mener Moe Dyrhaug.

Øker på alle områder

I Bergen har de fått blod på tann etter sølvet fra i fjor, og kan melde om et godt salg av sesongkort.

– Siden vi måler salget ved nyttår og sesongstart, er det litt vanskelig å sammenligne. Men jeg kan si at per nå har vi allerede solgt 6.300 «partoutkort», mens det i fjor ble solgt 6.424 tilsammen, sier Camilla Shultz, kommersiell leder i SK Brann.

Brann øker salget av sesongkort sammenlignet med fjorårets sølvsesong.
Brann øker salget av sesongkort sammenlignet med fjorårets sølvsesong. Foto: Hommedal, Marit

Klubben har hatt en økning av sesongkortsalget på alle grupper sammenlignet med årene før. Ved nyttår hadde bergenserne en økning på elleve prosent fra nyttår året før.

– Å få sølv er et godt utgangspunkt for godt salg. Så har vi også jobbet godt opp mot barn ved å gi disse reduserte priser, og har samarbeidet med «Bataljonen» for å lære dem til å bli gode supportere. Vi opplever en positivitet rundt klubben, og det er fint å se at dette gjenspeiles i salg av «partoutkort», kan Shultz fortelle.

Målet er å nå fjorårets resultater

Siddisene fra Stavanger har som flere Eliteserieklubber opplevd nedgang i billettsalg de siste årene. I fjor var intet unntak. 5.500 sesongkort ble solgt, og Viking håper de i alle fall kan nå det samme i år.

– Vi håper vi skal klare å nå fjorårets resultater, kanskje litt mer også. Det selges erfaringsmessig flest billetter i de siste ukene før sesongstart, og så håper vi også at det sportslige skal selge, og at folk vil kjøpe billetter når sesongen er i gang, sier Einar Grøttem, publikumsansvarlig i i Viking Fotball.

Det fristes med en bedre stadionopplevelse på Viking Stadion, som følge av flere oppgraderinger.
Det fristes med en bedre stadionopplevelse på Viking Stadion, som følge av flere oppgraderinger. Foto: Varfjell, Fredrik

Han forteller at det er gjort flere oppgraderinger på Viking Stadion før årets sesong, og at dette vil øke opplevelsen for publikum.

– I tillegg til at vi har senket prisene for sesongkort, har vi oppgradert kiosken og mange andre områder på stadion. Vi har rett og slett mer å tilby i år enn i fjor, mener Grøtem.

Stabilt salg

I Rosenes by ligger de litt bak salgstallene fra samme tid i fjor, men er fornøyd med stabiliteten som tallene har vist de siste sesongene.

– Vi har et mål om å få solgt 7.000 sesongkort, som er 200 flere enn i fjor. Det har vi også stor tro på at vi kan klare. Vi har stabile salgstall fra de foregående sesongene, og mye av dette er nok takket en solid lokal forankring. Molde FK står sterkt i regionen, og folk møter opp på kamper, sier Oddvar Talset, markedsdirektør i Molde FK.

Markedsdirektør i Molde FK, Oddvar Talset sier klubben er bak salgene fra samme tid i fjor, men tror de vil klare målet om 7.000 solgte sesongkort.
Markedsdirektør i Molde FK, Oddvar Talset sier klubben er bak salgene fra samme tid i fjor, men tror de vil klare målet om 7.000 solgte sesongkort. Foto: Ekornesvåg, Svein Ove

TV 2 Sporten har tatt kontakt med alle Eliteserieklubbene og spurt hvordan sesongkortsalget går per nå, og hvordan salget er i forhold til fjorårets sesong. Klubbene har svart i tidsrommet 14.-17. mars.

Eliteserien starter i år lørdag den 1. april, nesten tre uker senere enn den startet i fjor. Klubbene selger normalt mange sesongkort inn mot seriestart, og resultatene for de datoene som vises her, gir ikke nødvendigvis et helhetlig bilde av salget, men en indikasjon.

Rosenborg BK: 9.500, omtrent det samme som samme tid i fjor

SK Brann: 6.300, 2016: 6.424 totalt

Molde FK: ca. 5.000, 2016: 6.800 totalt

Odds BK: 4.500, liten oppgang fra samme tid i fjor

Aalesund FK: 3.850, 2016: ca. 4150 totalt

Kristiansunds BK: 3.500, 2016: 900 totalt

Strømsgodset IF: 3.500, omtrent det samme som samme tid i fjor

FK Haugesund: 3.500, oppgang i salg av private sesongkort fra i fjor

Lillestrøm SK: 2.518 (per 11.03), liten oppgang fra samme tid i fjor

Stabæk fotball: 1.900, liten oppgang fra samme tid i de to foregående sesongene

Sogndal fotball: 1.867, 2016: 1.972 totalt

Tromsø IL: 1.760, 2016: 2.280 totalt

Sarpsborg 08: 1.458 sesongkort solgt privat, ingen tall klare for salget totalt pr nå. 2016: 2.537 totalt

Sandefjord fotball: 1.300, 2016: 1.050, samme tid

Viking FK: Ingen tall klare, 2016: 5.500 totalt

Vålerenga IF: Ingen tall klare, men en økning på 23% fra samme tid i fjor. Beste privatsalg av sesongkort på ti år.