Det amerikanske nyhetsmagasinet «60 Minutes» kommer med oppsiktsvekkende opplysninger i en større sak om mekanisk doping i sykkelsporten.

Ifølge tidligere testsjef i det franske antidopingbyrået brukte rundt tolv ryttere motorisert doping under Tour de France i 2015.

– De siste tre-fire årene er jeg blitt fortalt om bruk av motorer. Og i 2014 sa de til meg at det var motorer. Og de fortalte meg at det er et problem. I 2015 klaget alle og sa at noe måtte gjøres, sier Jean-Pierre Verdy.

Tolv ryttere
Ved hjelp av informanter har Verdy fått informasjonen som viser at sykkelsporten for alvor står overfor et nytt dopingproblem.

– De skader sporten. Men sånn er menneskets natur. Man prøver alltid å finne det lille ekstra, sier Verdy.

TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad er overrasket over opplysningene som kommer frem.

– Jøss. Det er ganske oppsiktsvekkende at de har et eksakt antall utøvere. Dersom de vet hvor mange utøvere det var, så er de kanskje ikke så langt unna å vite navnene deres, sier Kaggestad.

Det var først i 2016-sesongen at man kunne se at Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) trappet opp jakten for å avdekke mekanisk doping. Under Tour de France kunne man se personer scanne rytternes sykler med en iPad-lignende gjenstand for å avdekke uregelmessigheter før start og underveis på etappene.

Det ble også hevdet av franske Stade 2 og italienske Corriere della Sera at mekanisk doping blant annet ble brukt under rittet Strade Bianche.

Den foreløpig eneste som er tatt for bruk av mekanisk doping er den belgiske sykkelcross-rytteren Femke Van den Driessche som ble tatt under U23-VM.

– Man må jo bare bruke enda mer penger på tester og forebyggende tiltak. Det er selvfølgelig trist at det skal være sånn, men det er logisk. De som jukser vil alltid søke snarveier. Det er en kynisk verden. Idrett er ikke idealisme lenger, sier Kaggestad.

LeMond jobber med politiet
«60 Minutes»-redaksjonen har vært i kontakt med ungarske Istvan "Stefano" Varjas, som er kjent for å produsere og installere motorer i syklister. Han sier at han kun leverer til mosjonister, men utelukker ikke at han kan ha levert til proffer via mellommenn.

Den tidligere sykkelproffen Greg LeMond har jobbet tett med fransk politi ved bruk av egne kilder i sykkelmiljøet for å avdekke mekanisk doping. Varjas er en av amerikanerens kilder, og det kommer frem at ungareren i 2015 solgte og leverte en sykkel på en adresse i Frankrike til en ukjent mellommann.

LeMond sier også at teknologien har utviklet seg og at man vil kunne avdekke juks dersom man veier hjulene til rytternes sykler.

– Jeg har lest et intervju med Varjas tidligere. Han sier at det er blitt så avansert nå at rytterne ikke merker at motoren skrus på. Det kan for eksempel gjøres vis bluetooth eller den kan slå seg på når man når en gitt hjertefrekvens, sier Kaggestad.

Giganter er blitt mistenkeliggjort
Blant proffene er Fabian Cancellara tidligere blitt anklaget for bruk av motor i sykkelen etter de imponerende triumfene i Paris-Roubaix og Flandern rundt i 2010.

– Chris Froome er også blitt beskyldt etter den videoen av ham på vei opp Mont Ventoux. Han har en helt sinnssjuk tråkkfrekvens og pulsen synker når han akselererer. Det mener mange er fordi han bruker motor, men det er jo ikke lagt frem noen bevis, sier Kaggestad.

– Jeg har jo kilder i miljøet som har sagt at spekulasjonene om mekanisk doping er fantasi, mens andre sier at det er god grunn til å være bekymret. Utøverne er villige til å stamme mange farlige stoffer i kroppen, så hvorfor skal de ikke kunne bruke en motor for å få bedre effekt?

Kaggestad tror ikke bruken av motorer er satt i system, men han er usikker på om testmetodene med blant annet varmesøkende kameraer, som ble brukt under Tour de France, klarer å avsløre juksingen.

– Utfordringene med testene er at det er mye mekanikk på syklene allerede med wattmålere og annet rart som gjør meg usikker på om testene er riktige. Det er veldig avansert utstyr og mange små deler, sier Kaggestad.