TV 2 har kjøpt rettighetene til OL i 2014 og 2016

TV 2 har kjøpt rettighetene til vinter-OL i Sotsji i Russland i 2014 og sommer-OL i Rio de Janeiro i Brasil i 2016. TV 2 har kjøpt alle rettigheter for alle plattformer – tv, nett og mobil.

Rettighetsselskapet SPORTFIVE kunngjorde i dag at TV 2 har blitt tildelt mediarettighetene i Norge i 2014 og i 2016.

I en pressemelding i dag skriver SPORTFIVE:

«Som en av Norges største kringkastere med flere tv-kanaler og andre plattformer, har TV 2 gode resultater fra kringkasting av premium sport. Dette inkluderer blant annet deler av OL i Nagano 1998 og OL i Sydney i 2000.»

TV 2 skal sende hovedbegivenhetene fra begge lekene på fri-tv-kanaler. For sommerlekene vil dette være friidrett og grener med norske medaljekandidater, mens for vinterlekene vil dette være de nordiske grenene, alpint og grener med norske medaljekandidater.

alfsignerer_redigert_web (Foto: Aleksander Valestrand/TV 2)
alfsignerer_redigert_web (Foto: Aleksander Valestrand/TV 2)

KLIKK HER FOR Å LASTE NED BILDET

- Vi gleder oss til å ta fatt på disse to store oppgavene, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Alf Hildrum.

TV 2 vil sende mye fra de to arrangementene på hovedkanalen, men endelig sendefordeling er for tidlig å si noe om. Totalt tilbys det 1700 timer fjernsyn fra Sotsji og 5000 timer fra lekene i Rio de Janeiro.

- Dette vil være to store løft for TV 2. Men vi skal være godt forberedt når den tid kommer. Vår satsing på Premier League har vist at TV 2 takler nye og store oppgaver på en fremragende måte. Når det gjelder vinterlekene i Russland er vi svært ydmyke med hensyn til den dyktighet og de tradisjoner NRK har når det gjelder vintersport. Men jeg er overbevist om at vi vil dekke disse lekene på en strålende måte – ikke bare på tv, men også på nett og mobil, sier Hildrum videre.

Administrerende direktør i SPORTFIVE international, Vincent Tong Cuong sier:

- Vi er svært glade for å få denne avtalen med TV 2 på plass, som fra vår side er den første avtalen som er gjort for OL i 2014 og 2016. Med den kunnskapen og erfaringen TV 2 har fra overføring av sport er vi trygge på at TV 2 vil sørge for en god og bred dekning for sportsinteresserte i hele Norge.

Det er første gang OL selges til en kommersiell aktør i Norge. Hildrum sier at han er overbevist om at kjøpet av rettighetene vil være en god investering for TV 2.

- TV 2 kommer til å vise mer fra de olympiske leker enn det som har vært gjort noen gang før, sier Hildrum. - Vi er veldig godt rustet for dette, pr. i dag har vi både TV 2 Sumo og 13 tv-kanaler. Åtte av disse er rene sportskanaler. Vi er også langt fremme med våre satsinger på løsninger både for mobiltelefon og nettbrett. I tillegg er dette en gledelig nyhet for alle de som jobber i TV 2. Det vil bli to store løft, men jeg vet at dette vil skape iver og engasjement blant de ansatte i bedriften, sier Hildrum.

Mer innhold fra TV 2