Det er et år siden Giske sikret seg Stortingets fullmakt til å selge den norske statens aksjer i SAS.

Siden den gang har flyselskapet tapt nye milliardbeløp samtidig som også andre store europeiske flyselskap sliter. Interessen for å kjøpe SAS er dermed rekordlav.

– Nei, ingen vil kjøpe SAS i dag, sier flyanalytiker Lars Heindorff i ABG Sundal Collier til NTB.

LES OGSÅ: Milliardtap for SAS

Milliontap daglig

  • Hver dag i årets tre første måneder har SAS tapt over 1,2 millioner kroner.
  • Tapet er dobbelt så stort som analytikerne hadde sett for seg.
  • SAS har ikke tjent penger siden 2008. Samlet underskudd siden 2008 er ifølge DN.no 9,4 milliarder svenske kroner.

Giske vil selge

Næringspolitisk talsmann i Frp, Harald T. Nesvik forlanger at Giske kommer til Stortinget og orienterer for situasjonen i flyselskapet.

– Jeg vil be Giske orientere om hvilke tiltak han vil sette i gang for å finne nye eiere som kan overta statens aksjepost, uttaler han.

Nesvik krever også en stopp-garanti.

– Jeg forlanger at Giske garanterer at det ikke vil bli brukt én krone mer av skattebetalernes penger på dette selskapet, sier han.

– Vi selger så fort som mulig, men vi er avhengig av å finne gode eiere, sa Giske til E24 etter at de knallrøde kvartalstallene var lagt fram torsdag.

SAS hadde et resultat før skatt på minus 1.132 millioner svenske kroner i første kvartal i 2012.

LES OGSÅ: Her er SAS' nye våpen mot Norwegian

Sjanseløs

Omtrent samtidig kom nyheten om at det tyske flyselskapet Lufthansa går hardt til verks for å få ned sine kostnader.

I løpet av de kommende årene skal Lufthansa kutte 3.500 administrative stillinger. Målet er å kutte administrative kostnader med en firedel.

Flyanalytiker Anders Lidman i Aeropol sier til NTB at SAS er uten sjanse til å tjene penger på det europeiske rutenettet der de konkurrerer med lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian.

– De sitter rett og slett fast i et ulønnsomt marked, sier han.

Lidman mener at SAS har tatt de grepene det er mulig å ta i organisasjonen.

Flyanalytiker Lars Heindorff sier at ordrebøkene ser gode og fornuftige ut.

LES OGSÅ: SAS er favoritten blant jobbreisende

Flere passasjerer

Selv uttalte SAS-ledelsen torsdag at de økonomiske utsiktene er så dårlige at selskapet velger å ikke legge ved noen lønnsomhetsprognose for hele året.

Et lite lyspunkt i elendigheten er at flere flyr med SAS. Antall passasjerer har økt med 323.000, tilsvarende 5,3 prosent.

Kostnader er kuttet med 10 prosent siden 2009.

Administrerende direktør Lars Kobberstad sier at kostnadene skal ned med ytterligere 50 millioner kroner i løpet av 2012. (©NTB)

LES OGSÅ: Nordlendinger raser mot urettferdige bonusordninger