Det skriver The Wall Street Journal.

The Huffington Post ble lansert i mai 2005, og hadde i desember 2010, 25 millioner unike brukere.

Milliardbeløp

AOL, eller America Online, uttalte at sammenslåingen mellom de to nettstedene, vil øke lesertallet til 117 millioner unike amerikanske brukere, skriver den amerikanske avisen.

Prisen for The Huffington Post er på svimlende 315 millioner dollar, hvorav 300 millioner dollar blir betalt kontant. Resten blir utstedt i aksjer. Den totale summen tilsvarer 1,8 milliarder.

– Vi danner et legendarisk og mektig mediehus, sier Arianna Huffington, nettavisen ansikt utad, i en uttalelse.

AOL har det siste tiåret hatt økonomisk nedgang. Nettstedet har måttet gå fra å være abonnementsbasert, til å bli avhengig av annonseinntekter. Nå håper konsernsjef Tim Armstrong at oppkjøpet av Huffington Post vil bidra til å øke omsetningen.

– Oppkjøpet av The Huffington Post fører til at vi blir et mediehus for den neste amerikanske og globale mediegenerasjonen, sier han i en uttalelse.

Stor suksess

Huffington Post regnes som den største suksessen innen amerikanske nettaviser på 2000-tallet. Gründerne startet med en investering på en million dollar, og gikk med overskudd for første gang i 2010. Den regnes som en liberal, delvis venstreorientert nettavis, skriver Dagens Næringsliv.

Den nye mediebedriften vil nå hete AOL Huffington Media Group.