Følg Norge-England (0-1):
Green stoppet Riise-suser
Livechat med Thomas Aune og Freddy Dos Santos fra kl. 20.30
Ny forskning viser at moderat alkoholinntak motvirker demens.
Amerikanske forskere kommer med gode nyheter for alle eldre som liker å ta seg
et glass eller to i løpet av en dag, skriver BBC.
Resultatene av en undersøkelse som har pågått de siste seks årene, viser nemlig at et alkoholinntak på mellom åtte og 14 enheter i uken, reduserer risikoen for aldersdemens med 37 % sammenlignet med befolkningen ellers.
En enhet alkohol tilsvarer 10 ml. ren alkohol, det samme som i en 0,3 liter øl eller et glass vin.
Men det går en fin linje mellom «passelig» og «for mye» alkohol. Undersøkelsen viser også at de som drikker over 14 enheter dobler risikoen for å utvikle sykdommen. I tillegg viser undersøkelsen en negativ effekt dersom demensprosessen allerede har startet. Da vil prosessen akselerere.
Det er universitetet Wake Forest som presenterer de oppsiktsvekkende
resultatene av undersøkelsen som har omfattet 3069 personer over 75 år over
en periode på seks år.
Undersøkelsen kan ikke gi svar på hvorfor moderate menger alkohol motvirker demens. Dette forblir et av hjernens mange mysterier.
– Det kan være flere grunner til at moderate inntak av alkohol assosieres med lavere risiko for demens, forteller doktor Kaycee Sink som leder forskningen.
Han tror for eksempel at det kan ha sammenheng med noe av det samme som sammenhengen mellom hjerte- og karsykdommer og alkohol.
– Alkoholen har en positiv effekt på HDL kolesterol og områder som kan være i ferd med å bli blokkert, forteller han.
I tillegg viser studien at alkohol stimulerer produksjonen av acetylcholin, et kjemikalie i hjernen som er viktig for hukommelsen.
En vil ikke gå ut med noen anbefalinger, men konstaterer at personer som er
friske vil ha en positiv effekt av moderat alkoholinntak, mens de som
allerede har gryende demens eller andre former for hukommelsesproblemer ikke
vil ha det.
Resultatet bryter med forskningen som har blitt publisert på området tidligere. I fagtidsskriftet Neurology ble det ifølge BBC i 2007 publisert en undersøkelse som viste at de som drakk en til to enheter alkohol om dagen, og allerede hadde utviklet mild demens, ville bremse utviklingen.
I tillegg viser annen forskning at alkohol faktisk kan føre til demens. Alkoholrelatert demens oppstår gjerne etter langvarig høyt alkoholforbruk, men kan være vanskelig å diagnostisere da hukommelsesproblemene er mindre uttalte.
– Alkohol påvirker hukommelsen og konsentrasjonen og kan føre til alkoholisk demens. Alkoholen fungerer direkte som en gift, eller giftige stoffer følger blodet til hjernen. Dårlig ernæring med lite D-vitamin, som kan følge en livsstil med mye rus, kan også svekke hjernen. Til forskjell fra vanlig demens, kan alkoholisk demens stoppes og delvis reverseres ved drikkestopp og bedret kosthold, sier Guttorm Eldøen ved nevrologisk avdeling på Molde sjukehus og Folkehelseinstituttet ifølge Dagsavisen.
| Publisert | 13.07.2009 17.45 |
| Oppdatert | 13.07.2009 20.10 |
Omtrent 70 000 mennesker her i landet har demens. Årlig rammes rundt 10 000 av sykdommen. De aller fleste er eldre mennesker. Det har vært lite åpenhet om demens, derfor vet folk flest dessverre lite om sykdommen.
Ulike typer demens
Det finnes mange ulike former for demens. De vanligste er Alzheimers sykdom og vaskulær demens.
Alzheimers sykdom
Alzheimers sykdom er den vanligste formen for demens, oppkalt etter den tyske legen Alois Alzheimer. Sykdommen fører til skader og død av hjerneceller. Sykdomsutviklingen er vanligvis langsom og jevn.
Vaskulær demens
Vaskulær demens skyldes hjerneslag og sykdommer i hjernens blodårer. Sykdommen kan forverre seg etter nye hjerneslag eller drypp. Mange har vaskulær demens og Alzheimers sykdom samtidig. (Kilde: Nasjonalforeningen for folkehelsen)
Livechat med Thomas Aune og Freddy Dos Santos fra kl. 20.30
