Skal det være en topphemmelig
atomsikker ubåtbase?
Forsvaret selger en på Finn.no. Kun 105 millioner.
Moderate mengder av kaffe kan beskytte mot demens, viser en undersøkelse finske og svenske forskere har utført.
Kaffedrikkere har ifølge undersøkelsene lavere risiko for å utvikle demens og Alzheimer enn de som drikker lite eller ingen kaffe, viser undersøkelsen som er utført ved Kuopio-universitetet i Finland og Karolinska Institutet i Stockholm.
Forskerne har studert drøyt 1.400 personer i alderen 65 til 79 år. Første gang de fikk sine vaner registrert var i 1972, og senere har de regelmessig vært inne til undersøkelser.
De «moderate kaffedrikkerne», som har drukket tre til fem kopper kaffe om dagen opp gjennom årene, viser seg å ha minst risiko for å utvikle demens og Alzheimers, konkluderer forskerne som publiserer sine funn i siste utgave av tidsskriftet Journal of Alzheimers Disease. (©NTB)
| Publisert | 26.01.2009 07.22 |
| Oppdatert | 26.01.2009 09.51 |
Forsvaret selger en på Finn.no. Kun 105 millioner.
