Regjeringen fjerner arveavgiften

Det går frem i budsjettforslaget som legges frem fredag.

Frp leder Siv Jensen (Foto: Aas, Erlend/NTB scanpix)
Frp leder Siv Jensen (Foto: Aas, Erlend/NTB scanpix)
Siv Jensen (Foto: Scanpix)
Siv Jensen (Foto: Scanpix)
Erna Solberg Jens Stoltenberg (Foto: Scanpix)
Erna Solberg Jens Stoltenberg (Foto: Scanpix)

Av Cathrine Eide, Kjersti Johannessen, Kjetil Løset og Kristoffer Thoner

Regjeringen går inn for å fjerne hele avgiften.

Det går frem når finansminister Siv Jensen fredag legger frem den nye regjeringens endringsforslag til statsbudsjett for neste år.

DIREKTE NÅ: Få siste nytt om budsjettforslaget i TV 2s direktestudio

Den avgåtte rødgrønne regjeringen foreslo å heve bunnfradraget for arveavgiften fra 470 000 kroner til 1 million kroner og ville dermed redusere antallet personer som betaler arveavgift. Det var ikke nok for den borgerlige regjeringen, som i Sundvollen-plattformen slo fast at avgiften skulle fjernes.

Høyre og Fremskrittspartiet har blant annet lagt vekt på at avgiften rammer urettferdig for norske familiebedrifter.

Besøk TV2.no - nettsiden din

Blåblå endringer

Den nye regjeringen fikk drøye tre uker på seg til å endre statsbudsjettet de rødgrønne la frem 14. oktober.

Høyre og Frp har måttet gå igjennom mange tusen sider med dokumenter for å gjøre endringer i tråd med politikken de ønsker å føre. Det er derfor sannsynlig at statsbudsjettet de legger frem om et år vil være mer i tråd med blåblå politikk.

Men noen endringer vil det bli allerede fra 2014:

Bomfri vei med Frp

Vedtaket vil spare norske bilister for en halv milliard i bompenger, melder NRK. Det er et bompengeprosjekt langs E134 i nærheten av Seljord som blir stanset.

– Dette er den første veien Fremskrittspartiet fjerner bompengefinansiering på. De rødgrønne har lagt opp til at bilistene skal betale nær en halv milliard i bompenger her, men med Frp i regjering blir dette nå en bomfri vei, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Den 9,4 kilometer lange veien, som får byggestart neste år, hadde den rødgrønne regjeringen planlagt å bygge ut for i alt 535 millioner kroner. Det statlige bidraget skulle kun være på 31 millioner, mens de øvrige 504 millionene skulle betales av bilistene i form av bompenger.

Sjekk hvilke fremtidige veiprosjekter som ikke kan få mindre bompenger her (pdf)

– Og nesten halvparten av disse pengene skulle gått til å dekke innkrevingskostnader og finansieringskostnader for bomselskapet. Det er en meningsløs og dyr måte å bygge vei på, sier Solvik-Olsen til NRK.

Nå skal veiutbyggingen i stedet finansieres i sin helhet gjennom årlige overføringer fra staten.