– Dette er for svakt og smaker av kundearroganse, skriver Syversen i et blogginnlegg om togturen.

Syversens tur fra Gardermoen til Oslo S ble en reise i motstridende beskjeder og sure kundeveiledere.

Full stans på Oslo S

24. juni ble togtrafikken gjennom Oslo S stanset på grunn av oppgradering av infrastrukturen. Fram til 6. august blir reisende til eller via Oslo S berørt av arbeidet. De må ta buss eller t-bane.

Les mer om konsekvensene på NSBs nettsider.

Mandag denne uken viste det seg at alt slett ikke gikk på skinner for NSB. På Oslo S var det tilløp til kaos for reisende som skulle med NSB og med flytoget.

«Det er ikke akseptabelt med 1 t og 45 min Oslo S - Drammen», skrev en oppgitt passasjer på Twitter, mens en annen kalte det hele amatørmessig.

PRESTISJE-SMELL: Lokfører snakket i mobilen da Flirt-toget krasjet

Tog, tog, buss...

Tirsdag kveld skulle Hans Olav Syversen, stortingsrepresentant for KrF, hjem fra Gardermoen. På Flytoget ble det opplyst at toget ikke gikk lenger enn til Lillestrøm. Derfra skulle passasjerene busses videre.

På Lillestrøm viste imidlertid NSBs skjermer at et lokaltog til Oslo S hadde umiddelbar avgang.

– Jeg visste jo at det var delvis stengt på Oslo S, men tenkte kanskje de hadde et åpent spor, forteller Syversen til tv2.no.

Han kjøpte billett og satte seg på toget. Da konduktøren kom, spurte han når de ville være på Oslo S.

– Da fikk jeg beskjed om at toget ikke gikk lenger enn til Bryn. Jeg sa at det hadde vært en fordel om det ble opplyst om det på skjermene, sier Syversen. Om tavlen på Lillestrøm hadde vist at toget ikke gikk lenger enn til Bryn, hadde jeg satt meg på bussen i stedet.

Passasjerene fikk først beskjed om å ta T-bane videre, men så ble det opplyst at en buss ville vente på dem.

Strandet på Bryn

På Bryn stasjon viste det seg at bussen ikke gikk før klokken 01.15, altså nesten en time etter at toget var kommet fram.

Hvis de var raske, kunne passasjerene kanskje rekke en av de siste T-banene.

– Jeg tok da mot til meg og meldte en irritasjon over total mangel på informasjon/feilinformasjon fra start til mål. Det skulle jeg ikke gjort, skriver Syversen i innlegget.

– Kundeveilederen svarte så nedlatende og nebbete om hvordan dette fungerte at den «dialogen» ga jeg fort opp. Hva noen forvirrede utlendinger hadde for en opplevelse av NSB skal være usagt, men vi passasjerer fikk i alle fall veiledet dem ned til t-bane og Oslo S etterhvert, fortsetter han.

Overvåker sosiale medier

Pressevakt Liv Eggebø i NSB opplyser til tv2.no at de har fått drøyt 200 henvendelser på de tre og en halv dagene togstansen så langt har vart.

– Mesteparten har gått på håndtering av buss for tog i Drammen. Nå klager folk stort sett på økt reisetid, sier Eggebø.

Hun sier imidlertid at de følger med på hva folk melder på sosiale medier og har evalueringsmøter hver dag. Der justeres tilbudet.

– Vår visjon er at folk skal komme seg fram på tross av lengre reisetid. Vi har også en reisegaranti. Passasjerer har krav på refusjon av 50 prosent av billettprisen om lokaltoget er mer enn 30 minutter forsinket til stasjonen man skal til, sier Eggebø.

LES OGSÅ: NSB-sjefen vil ha ny tunnel og nytt Oslo S

Etterlyser informasjon og service

Hans Olav Syversens klare inntrykk etter at han publiserte sitt innlegg er at mange andre har opplevd lignende ting. Han mener NSBs informasjonsarbeid ikke holder mål.

– For meg virker det som om de ikke klarer å få orden på elementære ting, som elektroniske informasjonstavler. Om tavlen på Lillestrøm hadde vist at toget ikke gikk lenger enn til Bryn, hadde jeg satt meg på bussen i stedet og vært hjemme tre kvarter tidligere, sier KrF-representanten til tv2.no.

LES OGSÅ: Stengte linjer og drittvær tvinger NSB Cargo over på veien