Kunnskapsministeren var tydelig ukomfortabel da TV 2 spurte om hun kan dokumentere påstandene om at små skoler kan gi dårligere læring enn store skoler.

– Hvis skolene blir for små, kan det bli for lite miljø blant elevene, vanskelig å finne venner, og det kan bli for lite miljø blant lærerne sånn at det blir faglig utfordrende holde en god skole, sa Halvorsen til TV 2 forrige uke.

Skoler har blitt lagt ned i raskt tempo under den rødgrønne regjeringen. De siste åtte årene har det i snitt blitt lagt ned en skole hver åttende dag. Mange av disse skolene har få elever.

– Vi finner bare ett ord som er brukbart, og det er svik, sier Torodd Fagerheim.

Fagerheim er rådgiver i Landslaget for nærmiljøskolen og har jobbet som lærer i 40 år. Han har kjempet mot nedleggelsen av 1200 småskoler over hele landet.

VALGKAMPEN I FULL GANG: Dette er Høyre-lederens lærer-garanti

Hevder statsråden sprer myter

Statsråden fra skolepartiet SV påpeker at halvparten av de nedlagte skolene har 34 eller færre elever og argumenterer med at det kan være utfordrende for små skoler å være gode skoler.

Det argumentet kjøper ikke Torodd Fagerheim.

– At Halvorsen snakker om at en skole med 34 elever kan bli for liten, det er det rett og slett ikke mulig å finne dokumentasjon på. Statsråden driver og sprer myter, ikke kunnskap, sier Fagerheim.

Da TV 2 spurte Kristin Halvorsen hvordan hun dokumenterer påstanden om at småskoler ikke har et godt faglig læremiljø, ba hun om at intervjuet ble avsluttet.

Se opptrinnet her:

Fire timer senere ankommer Halvorsen TV 2s lokaler for å forklare hva slags belegg hun har for å hevde at små skoler ikke er like bra som store skoler.

Ifølge Utdanningsdirektoratet er det ikke dokumentert noen sammenheng mellom skolestørrelse og kvalitet, og elevundersøkelser viser at småskoler ofte topper karakterstatistikkene.

Dokumentasjonen Halvorsen kommer med, er et sitat fra Statistisk sentralbyrå om at små skoler gir elevene bedre karakterer enn større skoler.

– Det som SSB sier, det er at små skoler har en tendens til å overvurdere elevene sine, og store skoler har en tendens til å undervurdere elevene sine, sier kunnskapsministeren.

– Mangler kunnskap

Hun står fast på argumentet som fikk læreren fra Sunnfjord til å reagere i utgangspunktet.

Torodd Fagerheim sier det er på tide at Halvorsen begynner å lese seg opp.

– Hun må begynne å tilegne seg kunnskap om det feltet hun uttaler seg om, for det har hun tydeligvis ikke, mener han.

Ta TV 2s partitest!