Det er strid om hvor lang tid det skal ta å få ferdig Intercity-triangelet, med dobbeltspor mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer. Sterke krefter vil at det skal stå ferdig i 2023, men tirsdag sa Senterpartileder Liv Signe Navarsete at hun nekter å prioritere tog foran vei.

– Jeg er ikke villig til å si at dette prosjektet er viktigere enn å oppgradere veiene våre. Vi kan ikke legge fram en Nasjonal Transportplan som sier: «Beklager folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir». Nei, det går ikke, sa Navarsete til VG tirsdag.

Navarsete utdyper at hun vil ikke at utbyggingen av dobbeltsporet skal komme i veien for veisatsingen.

– Feilinformering

twitter langer Navarsete ut etter tirsdagens artikkel.

– Rart å komme hjem fra en fredelig tur på stølen til VG-overskrift som til de grader feilinformerer det norske folk om Sp og tog, skriver hun.

Statssekretær i kommunaldepartementet Dag-Henrik Sandbakken (Sp) mener heller ikke Navarsete går bort fra det hun tidligere har sagt.

– Nei, jeg syns det er å dra uttalelsen hennes utrolig langt. Hun har sagt at hun er villig til å bruke mye penger på intercity, men har sagt at det ikke skal gå på bekostning av vei. Dette er ikke noe nytt, hun har alltid sagt hun er opptatt av vei, sier han til TV 2.

LES OGSÅ: Tror ikke mer penger gir bedre vei og jernbane

Samlet vurdering

At intercityutbyggingen ikke skal gå på bekostning av vei betyr at det skal gjøres en samlet vurdering av alle de ulike prosjektene som skal stå i den nasjonale transportplanen, utdyper Sandbakken.

– Senterpartiet har aldri snakket om en halv intercitysatsing. Vi skal legge fram en ny transportplan til neste vår med prioriteringene, så da får vi se hvordan ting blir fremover.

Statssekretæren mener dette i seg selv er en merkelig diskusjon. Selv skylder Navarsete på agurktid.

– Går ut ifra å få kjeft på lederplass i VG i morgen – for en VG-skapt overskrift om Sp og manglende vilje til togsatsing. Agurktid!?, skriver hun i en ny twittermelding mandag.

LES OGSÅ: Naturvernforbundet: Bompenger til jernbane – ja, takk

Reagerer på Sps holdninger

Bård Hoksrud, stortingsrepresentant i Frp, reagerer på holdningene fra Senterpartiet og mener det ikke er noe problem å prioritere både vei og jernbane.

– Det ikke er noe problem å bygge ut intercitytriangelet og gjøre en skikkelig innsats på vei. Det som er bekymringsverdig er at Navarsete først sier at det kommer et intercitytriangel, og at hun nå sier det stikk motsatte. Dette er å holde folk som bor i Lillehammer, Halden og Skien for narr.

Det er ikke Sandbakken enig i. Han syns det er rart at Frp og Hoksrud i det hele tatt er på banen i denne saken nå, og mener utsagnene i sin helhet er tullete.

– De konklusjonene som er trukket får være VGs ansvar. Navarsete har gitt de samme signaler som alltid. Vi har tenkt å fortsette med satsing både på vei og bane, sier Sandbakken.

LES OGSÅ: Frp vil bruke oljepenger til veibygging

40–50 millioner i forfall

Ifølge Hoksrud er veinettet i Norge under ekstremt forfall.

– Det er mellom 40 og 50 milliarder kroner i forfall på riksveinettet og nesten like mye på fylkesveinettet. At Sp har sørget for at rammen til Nasjonal Transportplan ble økt med 45 prosent er for lite.

Han mener bevilgningen ikke gir rom for begge deler.

– Det er for lite til å løse intercity- og veiutfordringene på et veinett som holder på å forfalle, mener Hoksrud.

Sandbakken legger ikke skjul på at vi har store utfordringer på vei og bane.

– Men Navarsete sier til VG at hun har samme ambisjon videre, og 45 prosent er en formidabel økning.

Ifølge VG er det satt av 4,7 milliarder kroner til jernbane i statsbudsjettet for 2012, og hvis man i tillegg beregner en vekst som Navarsete antyder på rundt 45 prosent, har man rundt syv milliarder kroner i året på jernbane.