Det er ikke mange år siden regjeringen anbefalte det norske folk å kjøpe diesel- fremfor bensinbil. Men siden da har det blitt klart at de slipper ut rundt 70 ganger mer av det helsefarlige molekylet NO2 enn bensinbilene.

Se politisk panel: Har dieselbileiere grunn til å føle seg lurt?

Derfor foreslår nå Transportøkonomisk institutt at det visse steder i storbyene skal bli forbudt å kjøre de mest forurensende bilene.

– Det vil si at det på visse steder og tider vil være forbudt med visse typer kjøretøy, sier instituttsjef for Transportøkonomisk institutt, Lasse Fridstrøm.

– Det er jo helt blåst!

Det er ikke alle dieselbileiere like glad for.

– Det synes jeg ikke noe om, siden jeg har dieselbil både på jobb og privat, sier en bilfører TV 2 har snakket med.

– Skal ikke jeg få kjøre mer? Det er jo helt blåst, det går ikke an å ha det sånn, er reaksjonen fra en annen dieselbilbruker.

LES OGSÅ: Slik kan myndighetene nekte deg å kjøre dieselbil

Heller ikke i Frp blir forslaget spesielt godt mottatt.

– Veldig lite klokt å begynne med nye forbud, derimot å ha en liten gulrot, mener Frp-leder Siv Jensen.

– Den ene kan være å fjerne avgiften på økodrivstoff, og den andre kan være å sørge for at arbeidsgiver kan betale månedskort,

– Bryr seg lite om miljø

Dette reagerer miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) på.

– Siv Jensen og Frp bryr seg jo lite om miljø, og pleier derfor ofte å være imot de fleste forslagene som kommer for å passe på miljøet, sier Solhjell til TV 2.

Han mener det er en god idé å se på kollektivløsningene, men påpeker samtidig at det ikke er løsningen alene.

– Da må vi vurdere de forslagene som kommer, selv om vi allerede har sterke virkemidler.

LES OGSÅ: Oslo sier nei til dieselbiler

– Men nå er det jo mange som har lyttet til regjeringens råd og kjøpt dieselbiler, og disse kan få lavere verdi på grunn av disse reglene, er ikke det uheldig?

– Vi må være strenge mot både bensin- og dieselbiler, som i sum fører til store lokale utslipp, og jeg tror at for dem som opplever luften i Oslo eller Bergen når det er som verst, skal være glad for at vi passer på trafikken, avslutter Solhjell.