– Halla bool, gjaller det taktfast i en av Hyderabads basarer.

India-fremtid henger i tynn tråd

Sigve Brekke, Telenors Asia-sjef, blir tatt imot som en helt av sine ansatte i det han går ut av bilen sin. En gruppe Uninor-ansatte med «We love Uninor»-trøyer pumper knyttnevene i lufta og roper det indiske kampropet, mens de klemmer smilende på sjefen.

Brekke er her for å motivere ansatte og fjerne usikkerhet blant distributører og kunder, i en tid da Telenors fremtid i India henger i en tynn tråd.

– Nå er det viktig å vise tilstedeværelse. Vi viser våre folk at vi gjør det vi kan for å bli. Men vi forteller dem sannheten også. De vet alle hva slags risiko vi står overfor, sier Brekke til TV 2.

India har vært et eventyr uten like for Telenor. Selskapet lanserte Uninor for to år siden, til dystre spådommer fra analytikere både i Norge og India. Kritikerne mente India-satsingen var dødfødt, og at Uninor ikke ville overleve den tøffe konkurransen med etablerte mobilgiganter som Vodafone og Airtel.

Vokser raskest

I dag har Uninor 45 millioner kunder, og vokser raskest i India. Både når det gjelder antall kunder og omsetning.

– Bare halvparten av 1,2 milliarder indere har mobiltelefon. Så det er et enormt potensial her. Bare siden januar i år har vi økt antallet kunder med sju millioner, sier Brekke stolt og deler ut gratis ringetid til en av kundene sine.

– Here you have some free talktime, sier han og klapper kunden på skulderen.

Korrupsjonssak

Men eventyret kan bli til et mareritt. Telenor er viklet inn i Indias største korrupsjonssak. Selskapets lokale samarbeidspartner er under etterforskning for å ha anskaffet telelisenser i en skitten handel med en korrupsjonssiktet minister.

Indisk høyesterett har derfor kansellert Telenors lisenser og kastet selskapets fremtid ut i usikkerhet.

Telenors Asia-sjef Brekke reiser i skytteltrafikk mellom de 13 regionene der Telenor har operasjoner.

– Dere risikerer å tape 17 milliarder kroner hvis dere må trekke ut av landet. Angrer du på at du overtalte Telenor til å satse på India?

– Nei, verken jeg eller Telenor angrer. Da vi investerte her i 2009 så vi på at det var lav penetrasjon, ung befolkning, og voksende økonomi. Ingenting av det har endret seg. Vi har nådd alle mål vi satte oss, og har i dag en kundemasse som teller 45 millioner. Og det er med det grunnlaget vi ønsker å fortsette, sier Telenor-toppen.