SpareBank 1 kutter i samarbeidet med IT-selskapet EDB ErgoGroup. Det skjer etter en rekke problemer knyttet til tjenestene IT-selskapet leverer til SpareBank 1.

Manglet oppgradering

Siste handelsdag før påske fikk mange av bankens kunder problemer i forbindelse med betaling i butikker og uttak i minibanker.

En feil på maskinvaren EDB ErgoGroup leverer, førte til at rundt 200.000 transaksjoner ikke kunne gjennomføres på vanlig måte.

LES OGSÅ: Kontokaos for bankkunder på påskeaften

Påskens kaos skyldtes at oppgraderingen av en reserveløsning ikke skjedde samtidig med oppgradering av hovedløsningen.

– Kvaliteten på leveransene har vært så dårlige at vi har valgt å si opp det strategiske samarbeidet, sier Eivind Gjemdal, direktør for IT i Sparebank1 til Dagens Næringsliv (DN).

Taper 50 millioner

Ifølge DN har SpareBank 1 handlet tjenester av EDB ErgoGroup for rundt 300 millioner kroner i året. Kuttene i samarbeidet går i første omgang på videre utviklingssamarbeid, men ifølge Gjemdal vil de se etter andre samarbeidspartnere enn EDB ErgoGroup på sikt.

IT-selskapet sier at de beklager situasjonen som kundene har kommet opp i og at de tar dette alvorlig.

EDB ErgoGroup er blant annet er den største leverandøren av it-systemer til nettbanker og minibanker i Norge.

Dagens nyhet om at SpareBank 1 kutter samarbeidet ble i løpet av formiddagen fulgt opp av meldinger om resultatfall på 50 millioner for EDB ErgoGroup.